کد خبر: 33401
تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 اسفند 1396 - 11:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

رئیس ایفلا:

کتابداران می‌توانند بهترین سفیر ایران در کنگره ایفلا باشند

منبع : لیزنا
رئیس ایفلا در جمعی از اساتید و کتابداران دانشگاه الزهرا(س) حضور پررنگ کتابداران ایرانی در کنگره ایفلا را بهترین سرمایه‌گذاری برای مسئولین کتابداری ایران دانست.
کتابداران می‌توانند بهترین سفیر ایران در کنگره ایفلا باشند

 

به گزارش لیزنا، گلوریا پرز-سالمرون، رئیس فدراسیون بین‌المللی انجمن‌ها و موسسات کتابداری (ایفلا) به همراه نفیسه احمد، رئیس کتابخانه ملی مالزی در بازدیدی که روز گذشته از دانشگا الزهرا(س) داشتند با رئیس این دانشگاه و برخی از اساتید کتابداری و کتابداران نیز دیدار کردند و درباره مسائل کتابداری به گفتگو پرداختند.

در این نشست بعد از معرفی فعالیت‌ها و توانایی‌های دانشگاه الزهرا(س) محور اصلی صحبت‌ها همکاری ایران و ایفلا و همینطور وضعیت کتابداری در جهان بود.

پرز-سالمرون ضمن عرض خرسندی از دیدار از این دانشگاه گفت: امروز خوشحالم که با شما صحبت می‌کنم و شما از اهمیت بودن در یک جامعه کتابداری می‌گویید. از من خواستید که سفیر خوبی برای شما باشم. من همه تلاشم را خواهم کرد ولی بهترین سفیر برای شما خودتان هستید. شرکت شما در برنامه‌های بین‌المللی ایفلا می‌تواند بهتر از فرد دیگری قدرت شما که فرهنگ غنی‌تان است را نشان دهد؛ نه تنها فرهنگ باستانی شما بلکه فعالیت‌های کتابداری و پیشرفت امروزتان نیز بخشی از قدرت شما در این عرصه است.

وی افزود: مشارکت شما در ایفلا موقعیت بسیار خوبی است. مخصوصا امسال که کنگره سالانه در مالزی، کشوری که با شما رابطه خوبی دارد برگزار می‌شود. همین که امروز مهم‌ترین شخصیت کتابداری مالزی در اینجا حضور دارد نشان دهنده روابط خوب شما با این کشور است. کنگره فرصت خوبی است برای مشارکت، نه تنها در ارائه مقالات بلکه در نشست‌ها نیز شرکت کنید.

رئیس ایفلا اظهار داشت: من می‌خواهم به مسئولین در ایران نیز بگویم که حضور کتابداران در کنگره سرمایه‌گذاری بسیار خوبی است. هرچه تعداد آنها بیشتر باشد آنها بهتر می‌توانند پیام خود را در کنفرانس‌ها منتقل کنند.

 

کتابداران زندگی روزمره مردم را بهبود می‌بخشند

وی با اشاره به پیشینه خود به عنوان یک کتابدار کتابخانه عمومی افزود: من همیشه در قلبم یک کتابدار کتابخانه عمومی خواهم ماند. هدف اصلی همه کتابداران ایجاد دسترسی به اطلاعات به همه است و ما برای رسیدن به این هدف با افرادی سر یک میز می‌نشینیم و صحبت می‌کنیم که ممکن است هر کدام طرز فکر خودشان را داشته باشند، ولی همه یک هدف دارند. این هدفی است که باعث پیشرفت ما و بهبود روابط می‌شود.

رئیس ایفلا ادامه داد: اصلا مهم نیست که در یک کشور یک چیزی مجاز است و کشور دیگر ممنوع است. هر مکانی فرهنگ و شرایط خودش را دارد، مهم این است که ما تمام تلاشمان را انجام دهیم تا کار را به بهترین نحو ارائه کنیم. کتابداران می‌توانند زندگی اقشار مختلف مانند دانشجویان و اساتید و همینطور زندگی روزمره مردم را با کمک کردن در دسترسی به اطلاعات بهبود بخشند.

وی از میزان دانشجویانی که بعد از دوره کارشناسی به تحصیل ادامه می‌دهند ابراز خوشحالی کرد و گفت: این خیلی خوب است که بانوان می‌توانند به اهداف خود که در اینجا تحصیلات است برسند. این یک دستاورد برای کشور است که این تعداد از دانشجویان به مراتب بالاتر تحصیلی می‌روند.

 

نحوه ارائه اطلاعات باید ساده شود

پرز-سالمرون همچنین به تغییرات در علم اطلاع‌رسانی اشاره کرد و اظهار داشت: برای بعضی از افراد این تصور وجود دارد که ایفلا تنها به استانداردها و کارهای فنی می‌پردازد در صورتی این تصور اشتباه است. ایفلا به موضوعات مختلفی می‌پردازد. به طور مثال بهبود خدمات کتابداران به متقاضیان و اینکه چگونه اطلاعات منتقل می‌شود. در گذشته ما کتابداران خیلی به خود می‌بالیدیم که ما بسیار دانا هستیم و اینکه اطلاعات برای همگان نیست. ولی امروزه اطلاعات به وسیله وسایل الکترونیک به راحتی در اختیار همگان قرار دارد.

وی به اهمیت روش اطلاع‌رسانی که قابل درک برای متقاضیان باشد اشاره کرد و گفت: ما مسئولیت بزرگی داریم که اطلاعات را بر روی طبقات کتابخانه و به صورت آنلاین به نحوه‌ای ارائه دهیم که برای همه قابل فهم باشد. بعضی اوقات ما از اصطلاحات فنی استفاده می‌کنیم که برای همه قابل درک نیست. ما باید تلاش کنیم تا مباحث را ساده‌تر به همه برسانیم. اگر ما نتوانیم اینکار را درست انجام دهیم کار اصلی ما که رساندن اطلاعات صحیح است را به درستی انجام نداده‌ایم. اطلاعات همه جا قرار دارد و اگر ما تلاش نکنیم که این تغییرات را در کتابخانه اعمال کنیم، آن وقت دیگر کتابخانه مکانی برای اطلاع‌رسانی نخواهد بود.

 

ایران، یار دیرین ایفلا

رئیس ایفلا در پاسخ به این سوال که کنگره ایفلا چه زمانی به ایران خواهد آمد گفت: ما خوشحال خواهیم شد که این اتفاق بیافتد. اکنون شاهد جابه‌جا شدن کنگره از قاره‌ای به قاره دیگر هستیم. زمانی که ایفلا هنوز تاسیس نشده بود ولی با همین نام فعالیت می‌کرد، کنفرانسی در واشنگتن با همکاری انجمن کتابداری آمریکا برگزار شد که تنها 17 کشور در آن شرکت کردند و ایران یکی از این کشورها بود. پس می‌توان گفت ایران حضور دیرینه در ایفلا دارد.

وی همچنین در پاسخ به پیشنهاد یکی از اساتید برای داشتن کنفرانس‌های دوساله منطقه‌ای در ایفلا عنوان کرد: این ایده بسیار خوبی است و یکی از اهداف ایفلا این است که کتابداران تمام دنیا را متحد کنیم. این موضوع در ایفلا هم بررسی شده است ولی مشکل این است که برخی مناطق هنوز انجمن یا نهاد مستقل منطقه‌ای ندارند یا در یک منطقه روابط بین کتابداران بسیار ضعیف است.

 

کتابخانه‌ها باید تغییر چهره دهند

گلوریا پرز-سالمرون همچنین در پاسخ به سوالی از حاضرین در مورد آینده کتابداری پاسخ داد: امروزه ما اطلاعات بیشتری را درون جیب‌هایمان داریم. همه این اطلاعات صحیح نیستند ولی اطلاعات قابل دسترسی هستند. آن طور که من می‌بینم مردم بیشتر هر روز از وسایل الکترونیکی برای مطالعه استفاده می‌کنند. قالب‌های الکترونیکی بیشتر می‌شوند و چاپی کمتر.

وی افزود: همانطور که زمانی گوتنبرگ چاپ را اختراع کرد و جهان را تغییر داد امروزه وسایل الکترونیکی دسترسی به اطلاعات را تغییر داده‌اند اما تفاوت آن در سرعت این تغییر است. سرعت تغییر امروزه بیشتر است. در 30 سال آینده بیشتر اطلاعات، مخصوصا اطلاعات آکادمیک و تحقیقی قرار نیست به صورت چاپی منتشر شوند.

رئیس ایفلا از تغییر چهره کتابخانه‌ها برای همگام شدن با تغییرات دیگر ابعاد زندگی به دلیل پیشرفت تکنولوژی گفت و آن را بخشی از دیدگاه ایفلا خواند که به زودی منتشر می‌شود.

 

اتحاد کتابداران مالزی، عامل اصلی میزبانی ایفلا

نفیسه احمد، رئیس کتابخانه ملی مالزی نیز در این نشست درباره چگونگی میزبانی کنگره امسال توسط مالزی صحبت کرد. احمد گفت: هدف اصلی حضور من اینجا دعوت از یکایک شما برای حضور در کنگره امسال کوالالامپور است. ما سه بار برای میزبانی تلاش کردیم و دو بار شکست خوردیم تا بتوانیم میزبانی را به دست آوریم.

وی عامل اصلی این میزانی را اتحاد تمام نهادهای کتابداری در مالزی دانست و گفت: همه کتابداران در مالزی برای این میزبانی تلاش کردند. کتابخانه ملی، مدرسه کتابداری، کتابخانه‌های عمومی، تخصصی، خاص و دانشگاهی، همه در هیئت ملی ما حضور دارند. میزبانی ایفلا کار دشواری است ولی با تلاش مطمئن هستم که ایران نیز می‌تواند این کار را انجام دهد.

 

 

 

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: