کد خبر: 39700
تاریخ انتشار: سه شنبه, 31 ارديبهشت 1398 - 10:47

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دسترسی آنلاین به آثار کلاسیک کتاب های کودکان در کتابخانه کنگره

منبع : لیزنا
 آثار کلاسیک کتاب های کودکان که بیش از 100 سال پیش منتشر شده اند در کتابخانه کنگره آمریکا به صورت آنلاین در دسترس است.
دسترسی آنلاین به  آثار کلاسیک کتاب های کودکان در کتابخانه کنگره

 به گزارش لیزنا، کتابخانه کنگره در مراسم بزرگداشت سالگرد 100 سالگی هفته کتاب کودک (29 آوریل تا 5 مه) مجموعه ای آنلاین از 67 کتاب تاریخی و منحصر به فرد کودکان را که طی 100 سال گذشته به چاپ رسیده اند راه اندازی کرد. انتخاب کتاب‌ها برگرفته از مجموعه کتابخانه و نسخه‌های دیجیتالی آثار کلاسیکی است که امروزه توسط کودکان کمتر خوانده می‌شوند. علاوه بر این روزانه ساعت 10 صبح، نویسندگان کودک ناحیه واشنگتن دی سی، این کتب را در کتابخانه و به صورت آنلاین می‌خوانند.

به عنوان بخشی از طولانی‌ترین جشن ملی کتاب برای جوانان، بیش از 1000 مدرسه، کتابخانه و کتابفروشی هفته‌ کتاب کودک را در همه 50 ایالت آمریکا جشن گرفتند. در سال 1913، هفته کتاب کودک از این باور سرچشمه گرفت که کتاب های کودکان و کتب سوادآموزی، "تغییر دهنده زندگی" هستند.

از Humpty Dumpty تا Little Red Riding Hood و دیگر کتاب ها از این قبیل که در ایالات متحده و انگلیس چاپ شده‌اند مربوط به قبل از سال 1924 هستند و در حال حاضر دیگر تحت پیگیری قانونی حق چاپ و کپی رایت نیستند و برای مطالعه و به اشتراک‌گذاری رایگانند.

آثار برجسته این مجموعه شامل نمونه‌هایی از کارهای مصور هنرمندانی چون W.W. Denslow، Peter Newell، ‌Howard Pyle  و همچنین آثار هنرمندان مشهور و نامدار انگلیسی مانند Randolph Caldecott و Kate Greenway هستند.

لی آن پاتر (Lee Ann Potter) مدیر دفتر یادگیری و نوآوری کتابخانه کنگره گفت :" این امر جالب و قابل توجه است که وقتی برای اولین بار هفته کتاب کودک جشن گرفته شد؛ همه کتب مجموعه آنلاین ما که امروزه نیز مطالعه می‌شوند، در کتابخانه موجود بوده است. " او همچنین ادامه داد :" مساله ای که برای ما حائز اهمیت است، چگونگی همگام شدن صدای گذشته و صدای امروز است. کارگزاران متعددی ضمانت کرده اند که این کتب در طی سال ها سالم مانده و در کتابخانه کنگره موجود باشند و فن آوری های جدید نیز آن ها را به طور گسترده‌ای در دسترس‌تر از همیشه می سازند. "

کتب انتخابی، بسیاری از نسل ها و موضوعات را در برمی‌گیرند و سه موضوع اصلی را شامل می شوند:

1. یادگیری خواندن = کتاب های چاپ شده برای آموزش خواندن به کودکان آمریکایی مثل ABC،Primers و Wooden Horn Book

2.  مطالعه برای یادگیری = مواردی که آموزش کلاسی را در موضوعاتی همچون رياضیات، اساطیر کلاسیک، علوم طبیعی و ساختار و عملکرد دولت ایالات متحده دربرمی‌گیرند.

3.  خواندن برای لذت = مطالعاتی برای تغذیه تخیل مثل داستان‌ها، اشعار، افسانه‌ها و رمان.

برای شناخته شدن و ارتقای این مجموعه دیجیتالی جدید و همچنین به مناسبت هفته کتاب کودک، نویسندگان محلی و مربیان سوادآموزی کتاب‌هایی را که توسط مرکز خوانندگان جوان کتابخانه انتخاب شده بودند، مطالعه و بررسی کردند. شرکت در این رویداد برای عموم مردم نیز آزاد بوده و در ساختمان مرکزی توماس جفرسون برگزار شد.

این مجموعه آنلاین منعکس‌کننده پیشرفت به سمت یک هدف جدید در برنامه استراتژیک کاربر‌محور برای کتابخانه است: افزایش خدمات و ایجاد تجارب ارزشمند برای هر کاربر جهت ترویج ارتباطات مادام العمر با کتابخانه. دیگر طرح های استراتژیک اعلام شده شامل دیجیتالی شدن نسخه های خطی فارسی توسط مردم و یک دستگاه نسخه برداری دیجیتالی است.

کتابخانه کنگره بزرگترین کتابخانه جهان است که دسترسی به رکوردهای ایالات متحده و اطلاعاتی گسترده از سراسر جهان را فراهم می‌کند که هم در محل و هم به صورت آنلاین قابل دسترسی هستند و همچنین این کتابخانه مرکز و دفتر اداره کپی رایت ایالات متحده است.

**تصویر موجود در خبر؛ Denslow's Humpty Dumpty،  اثر ویلیام والاس (William Wallace) که یکی از آثار کلاسیک ادبیات کودک است  و در حال حاضر به صورت آنلاین در کتابخانه کنگره آمریکا موجود است.

 

ترجمه : غزل گودرزیان

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: