کد خبر: 40028
تاریخ انتشار: دوشنبه, 07 مرداد 1398 - 12:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

در نخستین نشست نقد کتاب انجمن کتابداری ایران

کتاب «مهارت‌های ارتباطی برای کتابداران» اثر دکتر افشار نقد شد

منبع : لیزنا
نخستین نشست نقد کتاب، توسط کمیته پژوهش انجمن کتابداری و اطلاع رسانی ایران برگزار شد.
کتاب «مهارت‌های ارتباطی برای کتابداران»  اثر دکتر افشار نقد شد

 به گزارش لیزنا، در این نشست، کتاب «مهارت‌های ارتباطی برای کتابداران» اثر دکتر ابراهیم افشار از انتشارات چاپار مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای این نشست، دکتر محمد زره‌ساز؛ مسئول کمیته پژوهش انجمن علمی کتابداری و اطلاع‌رسانی ایران و دبیر علمی پنجمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات، مقدماتی در رابطه با تعریف نقد و ویژگی ناقدان ارائه کرد. سپس شیوه نامه برگزاری جلسه را برای حضار تشریح کرد.

در ادامه، دکتر ابراهیم افشار در رابطه با اهداف و انگیزه‌های خود برای نگارش این کتاب توضیحاتی ارائه کرد.

وی گفت: جرقه نگارش این کتاب از زمان تدریس در دوره کارشناسی دانشگاه اصفهان زده شد و این کتاب یک دستنامه کاربردی و نه یک اثر فاخر علمی است.

دکتر نورالله مرادی به عنوان نخستین ناقد، اثر نگارش شده توسط دکتر افشار را یک اثر قابل تأمل و کاربردی معرفی و عنوان کرد که برای نقد یک کتاب باید به عوامل مختلفی از جمله مؤلف، ناشر و محتوای آن توجه کرد.

ایشان مؤلف اثر را از افراد صاحب دانش و تجربه و همچنین تیزبین و ناشر این اثر را نیز از جمله معدود ناشران تخصصی این حوزه دانست که آثار خوبی را منتشر کرده است و  درادامه صحبت‌های خود، چکیده‌ای از مطالب ارائه شده در کتاب را برای حضار بیان کرد.

ایشان در بخش نقد، عنوان کتاب را نامناسب دانست و عنوان کرد: بهتر بود عنوان کتاب «مهارت‌های ارتباطات فردی برای کتابداران» باشد.

دکتر مرادی در ادامه بی‌توجهی یا کم‌توجهی به کودکان و معلولین، مسئله کژتابی زبان و ارتباطات در فضای مجازی را از کمبودهای کتاب، و بخش مهارت‌ها در موقعیت‌های دشوار و خشم را از نقاط قوت کتاب دانست.

در ادامه جلسه، محبوبه شاکری؛ کتابدار نهاد کتابخانه‌های عمومی، به عنوان ناقد دوم از ویژگی‌های مثبت کتاب، به کاربردی بودن و زبان قابل فهم آن اشاره کرد. 

وی توجه ناکافی به نحوه ارتباط‌گیری با کودکان و انواع دیگر مخاطبان را از کمبودهای کتاب معرفی کرد و پیشنهاد کرد که قسمت مکاتبات با تفصیل بیشتری تبدیل به یک کتاب جداگانه شود.

دکتر مهدی شقاقی؛ عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی، به عنوان ناقد سوم کتاب دکتر افشار را از منظر ظاهری (قطع، فونت، صفحه‌آرائی و استفاده از تصاویر) و همچنین لحن مؤلف متمایز و در وضعیت مناسب توصیف کرد.

وی همچنین از بی‌توجهی مؤلف به سایر آثار مرتبط انتقاد و عنوان کرد: دستنامه مورد ادعای مؤلف فاقد جامعیت لازم است. 

شقاقی برای نمونه بی‌توجهی به ارتباطات همکاران با یکدیگر و یا با رؤسا و همچنین با گروهی از کاربران را از کمبودهای این کتاب دانست و عنوان کرد که موقعیت‌های ارتباطی مختلف در یک کتابخانه در این کتابخانه ذکر نشده‌اند.

در ادامه دکتر حسن مقدس‌زاده، فرامرز مسعودی، دکتر سودابه نوذری، گیتی حیدری و یکی از کتابداران کتابخانه‌های آموزشگاهی به ارائه نظرات و دیدگاه‌های خود در رابطه با کتاب مذکور پرداختند.

در پایان جلسه نیز دکتر ابراهیم افشار ضمن تشکر بابت مجموع نکات و نظرات ارائه شده توسط ناقدان و حضار، بضاعت علمی خود را در همین حد دانست و از مجموع پژوهشگران رشته تقاضا کرد که از ترجمه صرف مطالب فرهنگ-وابسته خودداری و اقدام به تألیف این نوع مطالب کنند.

ایشان همچنین ابراز امیدواری کرد که بسیاری از نکات ارائه شده در این جلسه زمینه انجام پژوهش‌ها و تولید آثار مرتبط را در آینده فراهم کند.

دکتر زره‌ساز؛ دبیر نشست در پایان جلسه اعلام کرد: مشروح این نشست پس از پیاده‌سازی و ویرایش در نشریه الکترونیکی شناسه منتشر خواهد شد.

کارمند ستاد
|
Iran
|
1398/05/23 - 14:19
0
0
از دکتر افشار عزیز خواهشمندیم ویرایش دوم این کتاب را نیز منتشر کنند
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: