کد خبر: 40159
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 13 شهریور 1398 - 14:16

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

«سیل» در رساله ها و پایان نامه ها

منبع : روابط عمومی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران
شمار 3010  مدرک از نزدیک به 135 دانشگاه و مؤسسۀ آموزش عالی کشور در بازۀ زمانی 97-1356 کلیدواژه‌هایی مانند «سیل»، «سیلاب»، «رواناب»، و «تندآب» را در «پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)»، در بر داشته است.
«سیل» در رساله ها و پایان نامه ها

  به گزارش لیزنا، بر پایۀ جست‌وجوی کلیدواژه‌هایی مانند «سیل»، «سیلاب»، «رواناب»، و «تندآب» در «پایگاه اطلاعات علمی ایران (گنج)»، شمار 3010  مدرک از نزدیک به 135 دانشگاه و مؤسسۀ آموزش عالی کشور در بازۀ زمانی 97-1356 در بر داشته است.

 برخی از واژه‌ها در پارسا‌های درپیوند با «سیل» بیشتر آمده‌اند. پس از واژه‌های جست‌وجو شدۀ «رواناب»، «سیل»، و «سیلاب»، و همچنین واژه‌های نشان‌گر جا و گسترۀ جغرافیایی مانند «حوضۀ آبریز»، «حوضۀ آبخیز»، «حوزۀ آبخیز»‌، و «حوضه»؛ واژه‌هایی مانند «تغییرات اقلیمی»، «سامانۀ اطلاعات جغرافیایی»، «مدل بارش‌رواناب»، «شبیه‌سازی»، «رسوب»، «SWAT»، «کاربری اراضی»، «HEC-HMS»، «شبکۀ عصبی مصنوعی»، «فرسایش»، «بارش»، «HEC-RAS»، «بهینه‌سازی»، «پهنه‌بندی»، «مدل‌سازی»، «AHP»، «دبی»، «شکست سد»، و «سنجش از دور» موضوع «سیل» را در کلیدواژه‌های پارساها بیشتر همراهی کرده‌اند.

از 3010 مدرک شناسایی شده در «گنج»، سال 1396 بیشترین شمار (418) را دربرداشت. سال آغازین مدارک ثبت شده در سامانه به 1356 با یک مدرک بازمی‌گردد. این شمار از سال‌های 1373 تا 1386 میانگین نزدیک به 28 مدرک را در هر سال داشت، ولی از سال 1387 رشد بالایی را در هر سال نشان می‌دهد.

از این شمار، 265 پیشنهاده و 2745 پایان‌نامه و رساله (پارسا) در سه مقطع کارشناسی ارشد (2741)، دکتری حرفه‌ای (1) و دکتری تخصصی (268) نوشته شدند.

گروه رشته‌های مهندسی عمران (783)، منابع طبیعی (745)، علوم و مهندسی آب (653)، علوم جغرافیایی (465)، خاک‌شناسی (101)، علوم زمین (77)، و شهرسازی (19) پُرکارترین‌ها در این زمینه هستند.

پژوهش‌های انجام شده در زمینۀ «سیل» در سرتاسر کشور گسترده شده‌اند. در این میان، سهم دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی استان‌های تهران، آذربایجان شرقی، مازندران، اصفهان، خراسان رضوی، سیستان و بلوچستان، گلستان، و خوزستان از دیگران بیشتر است.

همچنین دانشگاه تبریز، دانشگاه تربیت مدرس، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی گرگان، دانشگاه شهید چمران اهواز، دانشگاه صنعتی اصفهان، دانشگاه فردوسی مشهد، دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، دانشگاه یزد، دانشگاه زابل، و دانشگاه ارومیه پُرکارترین دانشگاه‌ها و مؤسسه‌های آموزش عالی کشور در این زمینه هستند.

 ایرانداک گزارشِ دستاورد پارساها را در دستور کار گذارده و پژوهش‌های انجام شده و پیشنهاده‌ها را در زمینه موضوع‌های روز و چالش‌های کشور اطلاع‌رسانی می‌کند. بدین‌سان سیاست‌گذاران و کشورداران می‌توانند یافته‌های این پژوهش‌ها را ببینند و به‌کار بندند تا چرخه هم‌افزایی «عمل و علم»، «کنش و پژوهش»، و «تصمیم و تفکر» به گردش درآید و سرمایه‌های کشور بارور و بهره‌ور شوند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: