کد خبر: 40282
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 18 مهر 1398 - 12:56

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

سهمیه دانشجویان بین‌المللی ترکیه افزایش یافت

منبع : لیزنا
 دولت ترکیه سهمیه دانشجویان بین المللی را که به توانند از  دانشگاه  های این کشور پذیرش بگیرند افزایش داد.
سهمیه دانشجویان بین‌المللی ترکیه افزایش یافت

 به گزارش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز با اعلام این خبر گفت: بر این اساس، دست دانشگاه های ترکیه برای جذب دانشجویان بین المللی باز است. هدف دولت، توسعه ثبت نام دانشجویان بین المللی به تعداد ۲۰۰ هزار دانشجو تا سال ۲۰۲۲ است. تعداد دانشجویان بین المللی دانشگاه های ترکیه در سال تحصیلی ۲۰۱۸/۱۹ میلادی ۱۵۰ هزار دانشجو گزارش شده است.

وی گفت:  اخیرا ترکیه اعلام کرده است که تقریبا تمام محدودیت های موجود برای پذیرش دانشجویان بین المللی را برداشته است. طبق این سیاست، دانشگاه ها در جذب دانشجویان بین المللی به استثنای رشته های دندانپزشکی و پزشکی که محدودیت های موجود کماکان برقرار است، مختار بوده و از آزادی عمل بیشتری برخوردار می باشند.

در مورد رشته های دندانپزشکی و پزشکی، اگر دانشگاهی دارای تسهیلات لازم برای جذب بیشتر دانشجویان بین المللی باشد و استاندارد های کیفیت را نیز رعایت کند می تواند  دانشجویان بین المللی بیشتری را پذیرش کند.

مهراد گفت:  ترکیه برای جذب دانشجویان بین المللی طرح راهبردی دارد. معتبر شناخته شدن دانشگاه های این کشور، به ویژه توسط کشور های همجوار ترکیه( سوریه، ایران، جمهوری آذربایجان و عراق )، کشورهای بالکان و کشور های آفریقایی و چین یکی از دلایل مهمی است که این کشور می کوشد تعداد دانشجویان بین المللی را افزایش دهد.

وی افزودک رجب طیب اردوغان رییس جمهور ترکیه معتقد است که تعداد دانشجویان بین المللی این کشور در نهایت باید به ۳۵۰ هزار دانشجو افزایش یابد. برایتان این اساس، شورای آموزش عالی ترکیه جذب ۲۰۰ هزار دانشجوی بین المللی را تا سال ۲۰۲۰ هدف گذاری کرده است.

بنیانگذار پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ادامه داد:  آخرین آماری که از تعداد دانشجویان بین المللی در دانشگاه های ترکیه در دست است، نشان می‌دهد که در سال تحصیلی ۲۰۱۸/۱۹ میلادی در حدود ۱۵۰ هزار دانشجوی خارجی از نزدیک به ۲۰۰ کشور جهان در ترکیه به تحصیل اشتغال دارند. این رقم در در چهار سال پیش در حدود ۴۰ هزار دانشجو بود.

 ترکیه به دانشجویان بین المللی بورس تحصیلی اعطا می کند. از کل ۱۵۰ هزار دانشجوی بین المللی تعداد ۱۷۰۰۰ دانشجو با استفاده از بورس تحصیلی در این کشور درس می خوانند. ترکیه درصدد است این تعداد را تا سال ۲۰۲۳ به ۲۰۰ هزار دانشجو افزایش دهد.

وی گفت:  در حالیکه ترکیه طرح راهبردی جذب دانشجویان بین المللی را رسما اعلام نکرده است، اما بعضی از عناصر آن شامل برنامه های مبادله، روزامد سازی مقررات، ابتکارات جدید برای جذب اعضای هیات علمی خارجی و استمرار اعطای بورس تحصیلی به دانشجویان خارجی است.

 مهراد درپایان بیان کرد: تعداد دانشگاه های دولتی ترکیه ۱۱۲ دانشگاه و تعداد دانشگاه های فنی و حرفه ای آن ۷۴ واحد است.  کل تعداد ثبت نام کنندگان در دانشگاه های این کشور از ۳ و نیم میلیون دانشجو در سال ۲۰۰۸ میلادی به ۷ و نیم میلیون دانشجو در سال ۲۰۱۸ میلادی رسیده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: