کد خبر: 40805
تاریخ انتشار: دوشنبه, 30 دی 1398 - 15:58

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

دکتر جعفر مهراد اعلام کرد؛

ویرایش شاخص نوآوری بلومبرگ منتشر شد

منبع : لیزنا
 ویرایش شاخص نوآوری بلومبرگ شنبه ۲۸ دی ماه ۱۳۹۸ منتشر شد.
ویرایش شاخص نوآوری بلومبرگ منتشر شد

به گزاش لیزنا، دکتر جعفر مهراد، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز و موسس isc با اعلام این خبر گفت: شاخص نوآوری بلومبرگ ، کشور های جهان را با استفاده از ۷ سنجه شامل سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، ارزش افزوده ساخت، اثر بخشی و کیفیت تولید، تراکم فناوری های پیشرفته، اثربخشی آموزش عالی، تعداد پژوهشگران و اختراعات  تحت عنوان کشورهای نوآور رتبه بندی می کند.

دکتر جعفر مهراد گفت: در این فهرست آلمان در رتبه اول قرار دارد.  پیش از این، کره جنوبی شش سال متوالی جایگاه نخست این رتبه بندی را به خود اختصاص داده بود. آمریکا نیز با یک پله تنزل رتبه ۹ را از آن خود کرده است. چین در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ در جایگاه ۱۵ کشور های نوآور جهان نشسته است. ژاپن در این فهرست از گروه ۱۰ کشور نوآور جهان خارج و اکنون دارای رتبه ۱۲ کشور های نوآور جهان است. در شاخص بلومبرگ آلمان در بین ۵ کشور نوآور جهان با توجه به سنجه های ارزش افزوده ساخت، تراکم فناوری های پیشرفته و فعالیت های مرتبط با پتنت رتبه سوم را  بدست آورده است. کره جنوبی، در این گروه، به جهت افت نسبی در اثربخشی تولید از رتبه ۱۸ به رتبه ۲۹ تنزل پیدا کرده است.

موسس isc در ادامه تصریح کرد: در هشتمین ویرایش بلومبرگ سنگاپور از رتبه ۶ سال پیش به رتبه ۳ صعود پیدا کرده است. اثربخشی آموزش عالی در سنگاپور بهترین مورد در بین کشورهای نوآور جهان است. ایالات متحده که در نخستین ویرایش شاخص نوآوری بلومبرگ که در سال ۲۰۱۳ راه اندازی شد رتبه اول جهان را در اختیار داشت. رتبه کنونی این کشور ۹ گزارش شده است. چین که دومین اقتصاد بزرگ جهان است با یک پله ترقی به رتبه ۱۵ کشور های نوآور جهان راه یافته است. چین در بخش پتنت در جایگاه دوم و از نظر اثربخشی آموزش عالی در بین ۵ کشور نوآور جهان قرار دارد.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز اظهار داشت: برنده بزرگ ویرایش حاضر اسلوانی است که با ۱۰ پله ترقی از رتبه ۳۱ در سال پیش به رتبه ۲۱ جهان نایل شده است. بخش عمده آیت ترقی حاصل فعالیت های مرتبط با پتنت است. کشور شیلی با ۷ پله صعود جایگاه ۵۱ کشور های نوآور جهان را در دست دارد. تلاش های این کشور در شاخص آموزش عالی به ارتقای رتبه شیلی کمک کرده است. در مقابل، بازنده  ویرایش ۲۰۲۹ کشور های نوآور در شاخص بلومبرگ نیوزیلند است که به خاطر افت عملکرد این کشور در شاخص ارزش افزوده ساخت به ۵ پله تنزل در رتبه ۲۹ قرار گرفته است.

دکتر جعفر مهراد  با اعلام اینکه چهار کشور الجزیره، مصر، قزاقستان و ماکائو برای اولین بار در شاخص نوآوری بلومبرگ رتبه بندی شده است، گفت: در رتبه بندی کشور های نوآور جهان بیش از ۲۰۰ کشور مورد بررسی قرار گرفته است . امتیاز کلی هر کشور حاصل امتیازاتی است که از معیارهای مورد بررسی بدست آمده است. کشورهایی که حداقل برای ۶ شاخص اطلاعات لازم را گزارش نکنند از فهرست رتبه بندی کنار گذاشته می شوند. بلومبرگ رتبه ۶۰ کشور نوآور جهان را منتشر می‌کند. منبع اطلاعات این رتبه بندی شامل بلومبرگ، سازمان بین‌المللی کار، صندوق بین‌المللی پول، بانک جهانی، سازمان همکاری و توسعه اقتصادی، سازمان بین‌المللی مالکیت معنوی و یونسکو است.

وی  در ادامه گفت: ده کشور نوآور جهان بر اساس رتبه بندی بلومبرگ به ترتیب عبارت از آلمان، کره‌جنوبی، سنگاپور، سویس، سوئد، رژیم صهیونیستی، فنلاند، دانمارک، آمریکا و فرانسه است. کشور های اتریش، ژاپن، هلند، بلژیک، چین، ایرلند، نروژ، انگل۵، ایتال۵، استرالیا، اسلوونی و کانادا نیز رتبه های ۱۱ تا ۲۱ کشور های نوآور جهان در شاخص بلومبرگ را بدست آورده اند.

استاد علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه شیراز در پایان اظهار داشت: در بین ۶۰ کشوری که اسامی آنها ها در این گزارش منتشر شده است، در جمع کشور های مسلمان مالزی دارای رتبه ۲۷، ترکیه ۳۵، امارات متحده عربی ۳۴، الجزایر ۴۹، تونس ۵۲، عربستان سعودی ۵۳، قطر ۵۵، مصر ۵۸ و قزاقستان دارای رتبه ۵۹ است.

 

لیلا
|
Iran
|
1398/11/01 - 21:48
0
0
ممنون از اطلاع رسانی شما
سوری
|
Iran
|
1398/11/01 - 21:46
0
1
سپاس
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: