کد خبر: 40673
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 04 دی 1398 - 09:29

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه و کتابداری

گزارش آیین بزرگداشت شب یلدا در دانشگاه تربیت مدرس بلاروس

منبع : لیزنا
آیین بزرگداشت شب یلدا در محل دانشگاه دولتی تربیت مدرس بلاروس برگزار شد.
گزارش آیین بزرگداشت شب یلدا در دانشگاه تربیت مدرس بلاروس

به گزارش لیزنا، دوشنبه مورخه 2/10/1398، آیین بزرگداشت شب یلدا در محل دانشگاه دولتی تربیت مدرس بلاروس برگزار شد. ابوالقاسم مختاریان، رایزن فرهنگی سفارت ج.ا.ایران در بلاروس، عباس اسکندری از همکاران سفارت و تعدادی از دانشجویان دانشگاههای تربیت مدرس، بگئو و اینیاز که در مراکز ایرانشناسی در این سه دانشگاه، به تحصیل اشتغال دارند، در این برنامه حضور یافتند.

   در ابتدای برنامه، ندا حسن شالی، مدرس زبان فارسی در دانشگاه اینیاز و مرکز ایرانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، به مهمانان خوشامد گفته و با قرائت غزلی از حافظ به معرفی قسمتهای مختلف برنامه پرداخت.

   سپس ابوالقاسم مختاریان، ضمن تشکر و خوشامدگویی، به توصیف نکاتی در خصوص جایگاه فرهنگ کهن ایران زمین و نقش تاثیرگذار آن در فرهنگ جوامع مختلف، پیشینه تاریخی این جشن در میان ایرانیان و سپس رواج آن در سایر ملل، نقش و کارکرد آن بعنوان جشن شادی انسان با طبیعت و اثری که در قوام و گرم کردن روابط میان اعضای خانواده و تقویت احترام به سالمندان و پیش کسوتان خانواده دارد، پرداخت.

   در ادامه عباس اسکندری، از همکاران سفارت کشورمان در بلاروس، طی سخنانی به موضوعاتی همچون انواع شعر، غزلهای ایرانی، جایگاه عشق و نظم آهنگین و اعجاز آمیز موجود در دیوان حافظ شیرازی پرداخت. وی در پایان سخنانش فارسی آموزان بلاروس را برای فهم هر چه بهتر مفاهیم و مضامین نهفته در اشعار حافظ و دیگر بزرگان عرصه شعر و ادب فارسی، به فراگیری جدی تر این زبان دعوت کرد.

   آنگاه قسمتهای مختلف برنامه به شرح ذیل به اجرا درآمد:   

آنا ترمیمی فارسی آموز مرکز ایرانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، ارائه مطلبی در مورد شب یلدا و معرفی اجزای سفره ایرانی به زبان روسی؛

ندا حسن شالی، استاد زبان فارسی دانشگاه دولتی زبانشناسی مینسک، معرفی جشن باستانی یلدا؛

مارگاریتا شفچنکو، دانشجوی سال آخر دانشگاه دولتی زبانشناسی مینسک و فارسی آموز این دانشگاه، ارائه مطلبی با موضوع جشن باستانی یلدا و سمبل آنچه در سفره است (به فارسی)؛

تاتیانا کیشکو، فارسی آموز مرکز ایرانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، ارائه مطلبی راجع به فال حافظ در بین ایرانیان؛

 الگا نیناشوا، فارسی آموز مرکز ایرانشناسی دانشگاه تربیت مدرس، اجرای دکلمه غزلی از حافظ؛

 یوری واراکسا، فارسی آموز و فارغ التحصیل دانشگاه دولتی زبانشناسی مینسک. اجرای مسابقه شب یلدا با عنوان "چی؟ کی؟ کجا؟" برگرفته از مسابقه ای روسی (در این مسابقه سوالاتی راجع به شب یلدا و حافظ شیرازی به زبان روسی طراحی شده بود).

در خاتمه این مراسم از مهمانان با میوه و تنقلات متناسب با شب یلدا پذیرایی بعمل آمد.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: