کد خبر: 42336
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 02 مهر 1399 - 13:40

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

برگزاری نشست بین المللی « مقتل خوانی و مرثیه خوانی»

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل
نخستین نشست تخصصی بین المللی «مقتل­خوانی و مرثیه­سرایی در ایران، قفقاز و آناطولی» برگزار می‌­شود.
برگزاری نشست بین المللی « مقتل خوانی و مرثیه خوانی»

به گزارش لیزنا، پروانه رضاقلی­زاده، مدیرکل کتابخانه­های عمومی استان اردبیل با اعلام این خبر اظهار داشت: نخستین نشست تخصصی بین المللی «مقتل­ خوانی و مرثیه­ سرایی در ایران، قفقاز و آناطولی» به اهتمام «محفل ادبی شمس عطار اردبیلی» در روز شنبه، 5 مهرماه از ساعت 10 صبح به وقت ایران،  به صورت مجازی برگزار خواهد شد.

 وی با بیان اینکه مقتل­خوانی یکی از آیین­های دیرین در مناطق شیعه­ نشین است گفت: مقتل خوانی در سال­های اخیر و بنا به توصیه مقام معظم رهبری مبنی بر احیای سنن قدیمی در اقامه عزای حسینی، بعد از فراز و نشیب­هایی از زمان پیدایش آن، دوباره مورد توجه قرار گرفته است.

 مدیرکل کتابخانه های عمومی استان  اردبیل گفت: سه حوزه جغرافیایی ایران، قفقاز و آناطولی، در کنار مشابهت­های فرهنگی در دیگر زمینه­ ها، در خصوص پاسداشت مقام شهدای کربلا و حضرت سیدالشهدا (ع) نقاط اشتراک فراوانی دارند و بررسی داد و ستدهای فرهنگی این سه منطقه در موضوع مقتل­ خوانی و مرثیه­ سرایی، همچنان که یک اقدام علمی و پژوهشی محسوب می­شود، بی­تردید در تقریب و همگرایی بیشتر هر سه ملت نیز مؤثر است.

رضاقلیزاده تصریح کرد: این نشست با همکاری محفل ادبی شمس عطار اردبیلی، وابسته به اداره کل کتابخانه های عمومی استان اردبیل؛ مرکز پژوهش­های فرهنگی آذربایجان، وابسته به دانشگاه محقق اردبیلی و همچنین با مشارکت حوزه هنری استان تمهید و تدارک شده است و طی آن سخنرانانی از ایران، جمهوری آذربایجان و ترکیه به ارائه مطالب و پژوهش­هایشان در موضوع یادشده خواهند پرداخت.

شرکت در این نشست برای عموم آزاد بوده و با مراجعه به لینک: online.exir-ac.ir/ch/mahfel و کلیک روی گزینه "میهمان" قابل دسترسی است.