کد خبر: 42967
تاریخ انتشار: شنبه, 13 دی 1399 - 06:28

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

جلسه مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی استان قم برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره‌ کل کتابخانه‌های عمومی استان قم
جلسه مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی استان قم با حضور صدیقه صدیق تقی‌زاده، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم؛ سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم؛ و فاطمه زینبیه کهکی، همسر شهید شهروز مظفری‌نیا، همرزم و همراه سردار شهید قاسم سلیمانی برگزار شد.
جلسه مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی استان قم برگزار شد

به گزارش لیزنا، جلسه مشاوران امور بانوان دستگاه‌های اجرایی استان قم با حضور صدیقه صدیق تقی‌زاده، مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم؛ سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم؛ فاطمه زینبیه کهکی، همسر شهید شهروز مظفری‌نیا، سرتیم حفاظت، همرزم و همراه سردار شهید قاسم سلیمانی، و جمعی از مشاوران بانوان دستگاه‌هایی اجرایی استان به میزبانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم برگزار شد.

در ابتدای این جلسه، فاطمه زینبیه کهکی، همسر شهید شهروز مظفری‌نیا، که زندگی خود را فدای حراست از آرمان‌های این نظام و حفاظت از سردار شهید قاسم سلیمانی کرد، به بیان خاطراتی از زندگی با این شهید بزرگوار پرداخت. همسر شهید شهروز مظفری‌نیا، بر مهربانی سردار نسبت به خانواده و به ویژه خانواده‌های شهدا تاکید داشت و سردار سلیمانی را انسانی خستگی‌ناپذیر و فعال و در عین حال با صلابت در برخورد با دشمن توصیف کرد.

در ادامه جلسه، سجاد عمرانی  سرپرست اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم، ضمن عرض خوشآمد گویی، از توجه و ظرفیت بالا به بانوان در مجموعه نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و بدنه مدیریتی آن خبر داد. وی افزود: درصد بالایی از پرسنل نهاد، بانوان بوده و چندین مدیر کل استانی نهاد، از بانوان انتخاب شده اند و این امر نشانگر توجه واقعی و عملی به بانوان در مجموعه نهاد است.

مدیر ارزیابی و عملکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، در ادامه گزارشی از فعالیت نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور داد و افزود: متولی اداره کتابخانه‌های عمومی سراسر کشور، نهاد است و از لحاظ محتوایی نیز توسعه فرهنگ کتاب و کتابخوانی از وظایف ذاتی آن محسوب می‌شود. توسعه عدالت فرهنگی از شهرهای بزرگ تا روستاها و مناطق عشایرنشین نیز گستره فعالیت این نهاد بوده و از وجود سه هزار باب کتابخانه عمومی نهادی در کل کشور خبر داد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان قم اظهار داشت: متاسفانه در تنگناهای اقتصادی، کتاب و کالاهای فرهنگی از اولین مواردی است که از سفره خانواده‌ها حذف می‌شود و در این فضا، باید فرهنگ استفاده از کتابخانه‌های عمومی در جامعه و خانواده‌ها نهادینه شود. وی، سه رکن خانواده، مدرسه، و جامعه را در نهادینه کردن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی بسیار حائز اهمیت دانست و از عضویت رایگان خانوادگی در کتابخانه‌های عمومی استان جهت تقویت و تشویق حضور افراد در کتابخانه‌ها خبر داد. همچنین استفاده از اِلمان‌ها و نمادهای مبتنی بر کتاب را در سطح شهرها جهت ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی سودمند دانست.

سجاد عمرانی در ادامه گزارشی از وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان قم، ارائه کرد و بیان داشت: 24 باب کتابخانه عمومی در استان قم وجود دارد که از این تعداد، تنها 14 باب کتابخانه عمومی در شهر قم فعال بوده و کتابخانه عمومی شهدای نوبهار نیز در ماه پیش همزمان با سالروز ورود حضرت معصومه(س) به شهر قم با حضور استاندار و دبیر کل محترم نهاد در منطقه کم برخوردار نوبهار افتتاح شد. وی توسعه کتابخانه‌های عمومی در شهر قم که به شهر هزار کتابخانه معروف است را زیبنده این شهر مذهبی و فرهنگی ندانست. وی از افتتاح کتابخانه مرکزی قم که تا به حال نزدیک به 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته تا پایان سال خبر داد. سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان از اهتمام و توجه ویژه استاندار محترم و همچنین مدیر کل فرهنگ و ارشاد استان نسبت به پیگیری و اتمام عملیات عمرانی این پروژه بزرگ فرهنگی قم تا پایان سال تشکر و قدردانی کرد.

مدیر ارزیابی و عملکرد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بیان داشت: در ابتدا، حوزه فرهنگ پس از ورود ویروس کرونا و تعطیلی مراکز فرهنگی آسیب خورد. اما کتابخانه‌های عمومی پس از این اتفاق، توانست اکثر برنامه‌ها خود را مطابق با منویات مقام معظم رهبری مبنی بر فعالیت و ورود در فضای مجازی، به این بستر منتقل کند که اکثر برنامه‌های ترویجی کتابخانه‌های عمومی در آن دنبال می‌شود. تمام کتابخانه‌های عمومی استان دارای کانال در شبکه‌های اجتماعی بوده و همچنین دارای صفحه رسمی در اینستاگرام جهت ارتباط با مخاطب و تولید محتوا هستند. در حال حاضر، 30 هزار نفر عضو کتابخانه‌های عمومی استان قم بوده و در هفته اخیر نیز طرح کتابرسان را با هدف تحویل کتاب درب منزل اعضا شروع کردیم. عمرانی در پایان بر آمادگی و همکاری با اداره کل  امور بانوان و خانواده استانداری قم در جهت اجرای برنامه‌های ترویجی در حوزه حجاب و عفاف و امور بانوان تاکید کرد.

صدیقه صدیق تقی‌زاده، مشاور امور بانوان استاندار قم و مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم، ضمن ابراز خوشحالی از حضور در اداره کل کتابخانه‌های عمومی، این اداره کل را یکی از ادارات موفق در حوزه توجه به بانوان در سطح استان قم دانست. وی طرح کتابرسان را با توجه به محدودیت‌‌ها و ضرورت فاصله‌گذاری اجتماعی بسیار مناسب و به موقع ارزیابی کرد و از مجموعه فعالیت‌های ترویجی کتابخانه‌های عمومی استان ابراز خوشنودی کرد. مدیر کل امور بانوان و خانواده استانداری قم به برخی از زمینه‌های همکاری در حوزه کتاب و کتابخوانی و گسترش فرهنگ حجاب و عفاف فی‌مابین دو مجموعه اشاره داشت.

گفتنی است که مشاورین بانوان دستگاه‌های اجرایی استان قم نیز به صورت مجازی در این جلسه شرکت داشتند.