کد خبر: 42925
تاریخ انتشار: شنبه, 06 دی 1399 - 13:03

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

رونمایی از طرح کتابرسان در کتابخانه‌های عمومی استان قم با شعار کتابخانه در منزل

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان قم
طرح کتابرسان به منظور ارسال کتاب درب منازل اعضای کتابخانه‌های عمومی استان قم با حضور جمعی از مسئولین و مدیران کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در حاشیه اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی شروع به کار کرد.
رونمایی از طرح کتابرسان در کتابخانه‌های عمومی استان قم با شعار کتابخانه در منزل

به گزارش لیزنا، در حاشیه اختتامیه جشنواره کتابخوانی رضوی از طرح کتابرسان در کتابخانه‌های عمومی استان قم با حضور مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی؛ هادی آشتیانی، مدیر کل امور فرهنگی؛ اصغر گودرزی، مدیر کل توسعه کتابخانه‌ها و مشارکت‌ها؛ سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل تأمین منابع نهاد؛ سجاد عمرانی، سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان قم؛ و جمعی از کارشناسان ستاد نهاد و استان قم رونمایی شد.

مهدی رمضانی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی در مراسم رونمایی طرح کتابرسان بیان داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور به عنوان متولی حوزه کتابخانه‌های عمومی، برنامه‌هایی را جهت رساندن کتاب با توجه به شرایط کرونایی و حفظ قطع زنجیره این ویروس تدارک دیده است که یکی از این موارد ارسال کتاب به درب منازل اعضای کتابخانه‌های عمومی کشور است. وی ضمن ابزار خوشحالی از رونمایی و افتتاح این طرح، از قصد نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برای افتتاح کتابخانه مرکزی استان قم با همکاری مسئولین استانی تا پایان سال جاری خبر داد که این امر باعث بهبود سرانه کتابخانه‌ای استان و همچنین توسعه شاخص‌های فرهنگی خواهد شد.

سجاد عمرانی، سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان قم در حاشیه این مراسم طی سخنانی بیان کرد: با توجه به تداوم وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان و عدم دسترسی کاربران به کتابخانه‌های عمومی به صورت حضوری، طرح کتابرسان با تدبیر این اداره کل و با شعار کتابخانه در منزل با هدف افزایش سرانه مطالعه و تسهیل دسترسی اعضا به منابع کتابخانه‌ای عملیاتی شد.

وی از رعایت تمام شیوه‌نامه‌های بهداشتی در بسته بندی و ارسال کتب به درب منزل اعضای کتابخانه‌های عمومی خبر داد و بیان داشت: این طرح به صورت آزمایشی (در مرحله اول) تنها در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) اجرا می‌شود. متقضایان می‌توانند با مراجعه به سامانه مدیریت کتابخانه‌های عمومی کشور (سامان) به نشانی http:samanpl.ir ، کتاب مورد نظر خود را در کتابخانه آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله العالی) جستجو و نسبت به ثبت آن اقدام کنند. همچنین اعضاء می‌توانند به صورت تلفنی با شماره 37702309 داخلی 233 و 234 (میز امانت) تماس گرفته و درخواست خود را ثبت کنند. کتاب‌های درخواستی پس از تجمیع، به صورت بهداشتی بسته‌بندی شده و در پایان هر هفته به درب منازل اعضا ارسال خواهد شد.

سرپرست کتابخانه‌های عمومی استان افزود: اعضا می‌توانند به صورت تلفنی نسبت به تمدید یا عودت کتاب‌های دریافتی اقدام کنند. کتاب‌های دریافتی از اعضا در کتابخانه به مدت یک هفته قرنطیه خواهد شد و سپس به چرخه امانت بازخواهد گشت. وی از گسترش این طرح به سایر کتابخانه‌ها در صورت استقبال اعضا خبر داد و ابراز امیدواری کرد که این طرح بتواند به رونق هر چه بیشتر کتابخوانی و تسهیل دسترسی اعضا به منابع کتابخانه‌ای کمک کند. عمرانی همچنین تداوم این طرح را منوط به شرایط کرونایی و تصمیمات ستاد ملی کرونا مبنی بر تعطیلی کتابخانه‌های عمومی دانست.

سجاد عمرانی بیان داشت: کتابخانه‌های عمومی استان از لحاظ فیزیکی طبق مصوبه ستاد ملی کرونای استان تعطیل هستند اما

فعالیت کتابداران در فضای مجازی و اجرای برنامه‌های ترویجی در آن بستر ادامه دارد که می‌تواند الگوی مناسبی برای سایر سازمان‌های فرهنگی باشد.  

گفتنی است که از اول آذر ماه 99، طبق مصوبه ستاد ملی کرونای استان قم، کتابخانه‌های عمومی تعطیل هستند. استان قم دارای 14 باب کتابخانه عمومی شهری و 10 باب کتابخانه روستایی است.