کد خبر: 45355
تاریخ انتشار: یکشنبه, 08 اسفند 1400 - 20:38

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

انتشار شماره پانزدهم کتاب «هدهد سفید»

منبع : لیزنا
پانزدهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» در آستانه سال جدید، ویژه نوجوانان به منظور آشنایی بیشتر این قشر با کتاب و کتابخانه، اسفندماه ۱۴۰۰ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد.
انتشار شماره پانزدهم کتاب «هدهد سفید»

به گزارش لیزنا، پانزدهمین جلد از کتاب «هدهد سفید» ویژه نوجوانان به منظور آشنایی بیشتر این قشر با کتاب و کتابخانه، اسفند ماه ۱۴۰۰ از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور منتشر شد و  در اختیار نوجوانان علاقه‌مند به کتابخوانی قرار گرفت.

این جلد از «هدهد سفید» در نخستین بخش با عنوان «آوازهایم برای تو» به روایت داستانی از ابراهیم قربان پور با عنوان «من و گالیور و مرتضی» می پردازد. در ادامه نامه‌ دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش درباره «هدهد سفید» منتشر شده که طی آن محمود امانی با تقدیر از دست اندرکاران تهیه و انتشار «هدهد سفید»، این کتاب را ارمغانی ارزشمند برای نوجوانان دانست.

در ادامه با مرور مناسبت‌های ماه‌های اسفند و فروردین، در بخش «بارش مهر» داستانی از مریم شجاعی پور با عنوان «آبشاری که از حرا جوشید» منتشر شده است. همچنین در بخش «بهاران ایران» داستان «گرگ‌هایی که به استقبال نوعروس آمده بودند» نوشته فاطمه سرمشقی از بیجار، «مهمان دم عید» نوشته جعفز توزنده‌جانی از نیشابور، «با لباس دختر عمه‌ام»   نوشته افسانه شعبان نژاد از کرمان، «پنج چیز برای هر تولد» نوشته یوسف قوچق از ترکمن صحرا، «بهار مثل شماست» نوشته لاله جعفری از اصفهان و «شعر، گل همیشه بهار من است» نوشته غلامرضا بکتاش از ملایر آمده است.

همچنین داستان‌های «سال نو در قفسه کتاب» از مینا حدادیان، «دشت عید» نوشته علی باباجانی از قم، «سایه‌بانی از مهر» از عبدالقادر بلوچ نوشته  سیستان و بلوچستان، «یک پرنده، یک غزل» از محمد دهریزی از لرستان، «شادا چراغ روشن بابونه در بهار» از معصومه مهری از چهارمحال بختیاری، «صدای تو زیباست» یاسمن درستی از بهبهان، «جادوی بهار نارنج» از الهام مزارعی از شیراز، «فانوس روشن» از سمیه سیدیان از البرز، «عروسی پسر بابا زمستان» از پیوند فرهادی از کرمانشاه و «عروسی آلوچه خانم اول بهار است» از مکرمه شوشتری از مازندران از دیگر داستان‌های منتشر شده در این بخش هستند.

این کتاب همچنین در بخش «بیست هزار فرسنگ زیر دریا» نوجوانان را به ماجراجویی نوروزی با کتاب‌های گم شده قفسه تاریخ دعوت می‌کند و با ارائه داستانی نیمه کاره، آنها را در موقعیتی ویژه قرار می‌دهد تا هر کدام از مخاطبان از زاویه نگاه خود این داستان را کامل کنند. بر این اساس در این بخش منتخبی از داستان‌های ارسال شده از سوی نوجوانان عضو کتابخانه از سراسر کشور ارائه شده است.                                  

بخش «مداد رنگی» پانزدهمین شماره از این کتاب نیز به ارائه داستان‌های «شبی که توی گور خمره افتادم» نوشته یاسمن درستی، «تمام سیزده‌های عالم» نوشته حمید اباذری، «سیزده جلد کتاب؛ سیزده روز تعطیلی نوشته کبری بابایی و «درس انشا» بریده‌ای از زندگینامه دکتر مهدی حجوانی،  اختصاص دارد که با نقاشی‌هایی از نوجوانان عضو کتابخانه‌های عمومی همراه شده است.

در بخش «خیلی دور خیلی نزدیک» نیز به آشنایی و معرفی کتابخانه مرکزی یزد در قالب یک داستان زیبا با عنوان «وقتی که یار مهربان دوستی ما سه تفنگدار را محکم تر می‌کند» می‌پردازد. همچنین نمایشنامه یک پرده‌ای «هر کی یه مریضی داره» نوشته ابراهیم قربانپور نیز از دیگر بخش‌های جذاب این کتاب است.

«۱۰۱ درس محرمانه برای نویسنده شدن» برای نوجوانان علاقه‌مند به نویسندگی و داستان‌های «دفتر یادداشتی که یوز را فیلسوف کرد» نوشته ی. خ، «بلیت یک طرفه به زحل» نوشته ابراهیم حسن زاده، «ترس بابا جان از ضربه پنالتی» نوشته مسعود رحمانی و بخش معرفی کتاب برای نوجوانان، دیگر مطالب تهیه شده در این کتاب هستند.

در بخش «کاش تو را می‌دیدم» که به نامه‌نگاری نوجوانان با نویسندگان محبوب خود اختصاص دارد، چند نامه ارسالی به سیامک گلشیری، مینو کریم زاده، سید محمد مهاجرانی و همچنین نامه‌ای از سارا عرفانی در پاسخ به نامه یک نوجوان که در شماره پیشین منتشر شده بود، آمده است.

جلد پانزدهم «هدهد سفید» را از اینجـــــــــــــــا دریافت کنید.

 

برچسب ها :