کد خبر: 47694
تاریخ انتشار: شنبه, 11 شهریور 1402 - 07:21

داخلی

»

کتابخانه‌های عمومی

کتابخانه مرکزی خرم آباد به بهره برداری رسید

منبع : نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور
کتابخانه مرکزی خرم آباد به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی استان لرستان با زیربنای بیش از ۷۶۰۰ متر مربع با حضور محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی و مدیران استان و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی بهره برداری رسید.
کتابخانه مرکزی خرم آباد به بهره برداری رسید

به گزارش لیزنا، همزمان با هفته دولت ظهر جمعه ۱۰ شهریورماه ۱۴۰۲، کتابخانه مرکزی خرم‌آباد به عنوان بزرگترین پروژه فرهنگی استان لرستان با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارساد اسلامی، سید احمدرضا شاهرخی امام جمعهٔ خرم‌آباد و نمایندهٔ ولی فقیه در استان لرستان، فرهاد زیویار استاندار لرستان، مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، جمعی مدیران و معاونان نهاد و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی افتتاح شد.

استفاده از ظرفیت ۱۸ هزار شبکه بهداشت کشور برای راه اندازی کتابخانه

محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم بهره برداری از کتابخانه مرکزی خرم آبیاد با تقدیر از استاندار، نماینده ولی فقیه، نمایندگان مردم لرستان در مجلس شورای اسلامی و سایر دستگاه های مرتبط برای به ثمر رسیدن این پروژه مهم فرهنگی در استان لرستان گفت: برخی از پروژه های مهم در کشور به دلایل مختلف سال ها به خود رها شده و بر زمین مانده بود از جمله پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد که به حمدالله با تلاش قابل ستایش مدیران استان و مجموعه نهاد کتابخانه های عمومی کشور در دولت انقلابی سیزدهم به ثمر نشست. ان شاء الله این توفیقات تحت لوای نماینده ولی فقیه در استان و با تیم مدیریتی جوان و انقلابی حاضر در استان بتواند کمبودها و مشکلات زیرساختی در لرستان را جبران کنند.

وی افزود: یکی از مشکلات و معضلات جدی مان در کشور مجموعه پروژه هایی است که سالیان سال است روی زمین ماندند و با اندکی پیشرفت نیمه کار رها شدند. از جمله همین مجموعه زیبای کتابخانه مرکزی خرم آباد که امروز توفیق بهره برداری از آن را به دست آوردیم سال ها به حال خود رها شده بود. ما معتقدیم باید استان لرستان در حوزه فرهنگ و رسانه از سایر حوزه ها جلو بیفتد. اقتضای شعار عدالت دولت سیزدهم نیز ایجاب می کند که همه بخش های کشور بتوانند استعدادها و ظرفیت های خودشان را بالفعل کنند. این استان دارای ظرفیت های کم نظیری است؛ از تاریخ چند هزار ساله از حوزه منابع طبیعی، تاریخ، منابع انسانی و... تا شخصیت های فرهنگی کم نظیری که این استان تحویل کشور و هویت تاریخی این مرز و بوم کرده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: حوزه فرهنگ در کشورمان نیاز به یک تحرک جدی دارد و امروز کتابخانه های عمومی توانسته اند به یک شبکه گسترده ای برسند.

وی تصریح کرد: چند روز پیش یکی از همکاران خوب نهاد مقاله ای درباره مقایسه کتابخانه های عمومی با سایر کشورها نوشته بود که نشان از سرآمدی ایران در شاخصه های مختلف کتابخانه ای بود. این آمار بر اساس کتابخانه های نهاد مقایسه شده بود در حالی که تنها در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان حدود هزار کتابخانه داریم. ما کتابخانه های معظم و قابل توجه در دانشکده ها و دانشگاه ها داریم که دارای منابع بی نظیری هستند. بیش از ۱۰ هزار مسجد در سراسر کشور دارای کتابخانه هستند که ظرفیت بسیار بزرگی را شامل می شود. در این زمینه برای توسعه طرفیت کتابخانه های عمومی با وزیر محترم بهداشت به زودی تفاهم نامه ای را امضا خواهیم کرد که در ۱۸ هزار خانه بهداشت بتوانیم کتابخانه دایر کنیم. این کتابخانه های در عمق روستاها و مناطق محروم کشورمان است که باید به ظرفیت عمومی کتابخانه ها افزوده شود. ما در کشورمان ظرفیت بسیار گسترده ای داریم.

اسماعیلی با بیان اینکه مردم ایران یک مردم فرهنگی هستند و ایران دارای یک جغرافیایی بزرگ است گفت: امروز حوزه فرهنگی ایران عزیز ما از سمت شرق تا عمق چین حضور دارد. در شبه قاره هند، افغانستان، پاکستان، آسیای میانه، تاجیکستان و... این حضور ادامه دارد. عشایر تاجیکستان امروز دختران شان را به نام ایران دخت، ایران گل و... نامگذاری می کنند که این نشان از گستردگی حوزه فرهنگی ایران در خارج از مرزهای سیاسی است. در سفر اخیر به مسکو مدیران فرهنگی روسیه از شوق بسیار زیادشان برای دیدار از ایران می گفتند و اوج اشتیاق به فرهنگ ایران را در زبان و کلام شان شاهد بودم که پیشنهاد خواهر خواندگی با یکی از شهرهای کشورمان را مطرح کردم و به زودی این اقدام به نتیجه خواهد رسید.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: حوزه فرهنگ در عرض سایر حوزه ها مانند سیاست نیست، بلکه اصل حرکت انقلاب اسلامی است و بایستی این مسیر فرهنگی را با شتاب به جلو حرکت کنیم. امروز سرانه مطالعه برپایه پایش ها  به جز احتساب ادعیه و قرآن و... بالای ۳۳ دقیقه است که عدد بسیار خوبی است. اما باید رشد کند. دولت سیزدهم در حوزه فرهنگ مصمم است که همه گره های کور را باز کند. همه استعدادهایمان را به کار گرفتیم تا گره گشایی موثری در حوزه فرهنگ داشته باشیم.

وی ضمن تقدیر از به ثمر نشستن پروژه کتابخانه مرکزی خرم آباد گفت: از همکاران و مدیران خوب نهاد بسیار تشکر می کنم که با حرکت جهادی شان این اتفاق مهم فرهنگی را در سراسر کشور پی گیری می کنند. سپاسگزار کتابداران سراسر کشور هستم که امروز شبکه مهم فرهنگی کشورمان را رهبری می کنند چرا که کتابخانه تنها جایی است که فارغ از دسته بندی های قومی و جناحی و سیاسی همه گرایش ها در آن حضور دارند.

حوزه فرهنگ اصل حرکت انقلابی است

مهدی رمضانی دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم بهره‌برداری از کتابخانه مرکزی خرم‌آباد گفت: ظرف دو سال اول دولت سیزدهم تعداد کتابخانه‌های سیار کشور ۵۱ درصد و تعداد اعضای فعال کتابخانه‌های عمومی ۱۴۵ درصد رشد داشته است.

وی افزود: در هفته دولت ۱۵ کتابخانه به بهره‌برداری رسید که  ۸ کتابخانه آن جدید الاحداث بود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی  کشور با اشاره به اینکه کار ما افتتاح ساختمان نیست بلکه فضا را برای بهره‌برداری آماده می‌کنیم، گفت: پروژه‌هایی که به نماد ناکارآمدی تبدیل شده بود، به نوبت به بهره‌برداری می‌رسند، کتابخانه مرکزی خرم‌آباد هم یکی از این پروژه‌ها بود. امروز فاز اول کتابخانه به بهره‌برداری رسید، به دنبال این هستیم که فاز دوم را آماده و به بهره‌برداری برسانیم.

رمضانی بیان کرد: با تکمیل فاز دوم کتابخانه مرکزی خرم‌آباد خدمات بیشتری ارائه می‌شود. کتابخانه مرکزی خرم‌آباد، تراز فرهنگی را در سطح استان افزایش می‌دهد. در حوزه کتابخانه‌ها باید به کودک و نوجوانان توجه کنیم، به همین دلیل در کتاب‌خانه‌ها  فضایی را به کودک و نوجوان اختصاص داده‌ایم.

دبیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اینکه توسعه کتابخانه‌ها نقش مهمی در هویت بخشی فرهنگی دارد، بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران در شبکه کتابخوانی جزو کشورهای پیشرو در دنیا است، در منطقه مقام اول، در آسیا جزو چند کشور اول و در دنیا مقام ۱۴ را به خود اختصاص داده‌ایم.

رمضانی با بیان اینکه ما باید طلایه‌دار فرهنگی در منطقه باشیم، تاکید کرد: فرهنگ نه تنها در عرض حوزه‌های دیگر نیست، بلکه اصل حرکت انقلابی اسلامی حوزه فرهنگ است.

کلنگ احداث کتابخانه مرکزی خرم‌آباد سال ۸۰ در زمینی به مساحت ۵ هزار و ۵۲۴ متر بر زمین شد. زیر بنای این کتابخانه ۷ هزار و ۶۰۳ مترمربع  و در دو طبقه احداث شده است. اعتبار هزینه شده برای تکمیل فاز اول پروژه تاکنون بیش از ۵۰۰ میلیارد ریال بوده است.

گفتنی است با بهره برداری از پروژه این کتابخانه ۵۰ درصد به سرانه فضای مطالعه استان اضافه شده است. میز خدمت، نگار خانه، نشریات، خدمات مبتنی بر وب، کلاس آموزش مبتنی بر وب، تالار علم و خلاقیت، کلاس آموزشی، ساختکده، مخزن کتاب نوجوان، بخش کودک، امانت و مخزن کتاب، خدمات فنی، بخش مرجع، استان شناسی، تالارهای مطالعه عمومی، تالار مطالعه محققین، بخش ناشنوایان و نابینایان از بخش‌های مختلف کتابخانه مرکزی خرم‌آباد است