کد خبر: 43243
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 بهمن 1399 - 08:14

داخلی

»

گزارش

از پوستر «أین عمار» رونمایی شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد
مراسم بزرگداشت چهلمین روز رحلت علامه محمدتقی مصباح یزدی و رونمایی از پوستر معرفی کتاب‌های برجسته این عالم بزرگ با عنوان «أین عمار» با حضور شخصیت‌های برجسته دینی، شاگردان علامه مصباح یزدی و مسئولان نهاد به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان یزد برگزار شد.
از پوستر «أین عمار» رونمایی شد

به گزارش لیزنا، مراسم بزرگداشت چهلمین روز رحلت علامه محمدتقی مصباح یزدی و رونمایی از پوستر معرفی کتاب‌های برجسته این عالم بزرگ با عنوان «أین عمار» با همکاری اداره کل کتابخانه‌های عمومی یزد و مدینه‌العلم کاظمیه یزد روز یکشنبه 19 بهمن به صورت محدود و با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در یزد برگزار شد.

در این مراسم آیت‌الله سیدکاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد؛ سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی؛ آیت‌الله احمد ابوترابی، مدیر مرکز دایره‌المعارف علوم عقلی اسلامی و از شاگردان برجسته علامه مصباح؛ سردار رضا پورشمسی، فرمانده سپاه الغدیر یزد؛ سیدمحمد رستگاری، فرماندار یزد؛ رقیه دوست فاطمی‌ها، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان؛ سرهنگ منصور زارع، مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس یزد؛ حجت‌الااسلام جعفر رحمانی شمسی، رئیس دفتر نماینده ولی‌فقیه و امام جمعه یزد؛ اعظم کاظمی، مدیرکل دفتر امور بانوان و خانواده استانداری یزد؛ محمدعلی شاه حسینی، مدیرکل دفتر امور سیاسی و انتخابات استانداری و جمعی از مسئولان و اساتید حوزه و دانشگاه حضور داشتند.

علامه مصباح یزدی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان و ایدئولوگ‌های نظام اسلامی است

آیت‌الله سیدمحمد کاظم مدرسی، امام جمعه بخش مرکزی یزد در این مراسم با گرامیداشت ایام‌الله دهه مبارک فجر، بیان داشت: این مراسم برای بزرگداشت شخصیت علامه مصباح یزدی که به حق یکی از بزرگ‌ترین نظریه‌پردازان و ایدئولوگ‌های نظام اسلامی بود برگزار شده است تا بتوانیم بخش‌هایی از شخصیت علمی و معنوی این مرد بزرگ را مرور کنیم.

وی با تشریح مؤلفه‌های نظام دینی و شرایط تشکیل نظامات الهی، بیان داشت: از مهم‌ترین ویژگی‌های نظام دینی، پذیرش مسئولیت معنوی برای هدایت جامعه به توحید، قرآن، معاد و امور غیبی است. نظام دینی وظیفه دارد جامعه را به سمت امور الهی و نورانیت سوق دهد.

وی افزود: دیگر ویژگی یک نظام دینی، پاسداری از ارزش‌های انسانی، اسلامی و اخلاقی است که طبعاً این امر نیز باید همراه با نظارت باشد که مصداق بارز این نظارت، امر  به معروف و نهی از منکر است.

مؤسس و متولی حوزه علمیه مدینه‌العلم کاظمیه تأکید کرد: البته این موضوع به این معنی نیست که در نظام ما که یک نظام دینی برگرفته از تعالیم قرآن و اهل‌بیت است، همه دستورات دینی صد در صد اجرا می‌شود و از طرف دیگر نباید این موضوع القا شود حالا که در برخی بخش‌ها دچار مشکلاتی هستیم، پس اساساً نظام دینی و اسلامی ناکارآمد است و باید آن را کنار گذاشت.

وی تصریح کرد: هیچ حکومت دینی از ابتدای تاریخ تاکنون نیامده است که بشود ادعا کرد در رسیدن به اهداف الهی خودبه طور کامل موفق بوده است، حتی در حکومت 5 ساله امیرالمؤمنین نیز که شخصیتی بی‌نظیری همچون علی‌بن ابی‌طالب(ع) در رأس آن بود، برخی مشکلات و ناکارآمدی‌ها وجود داشت.

آیت‌الله مدرسی با تأکید بر اینکه با وجود برخی مشکلات، سمت و سوی نظام اسلامی ما درست و در مسیر تحقق اهداف الهی است، گفت: حفظ چنین نظامی همان‌گونه که امام راحل فرمودند، از اوجب واجبات است و برای تحقق اهداف الهی آن باید از آبرو، مال، جان و حیثیت خود گذشت.

وی اظهار داشت: البته حکومت دینی و برقراری قوانین اسلامی منهای حاکم الهی مردود است و به نتیجه نمی‌رسد، چراکه حکومت دینی باید در راس آن امامی به تمام معنا شایسته قرار داشته باشد و اساساً افتخار شیعه این است از صدر اسلام پیوسته دنباله‌رو چنین رهبرانی بوده است که حتی دشمنان و مخالفان نیز به مناقب آنان اعتراف کرده و می‌کنند.

این استاد حوزه با بیان اینکه این‌چنین نظامی که قوانین اسلامی را شاکله حکومت خود کرده و رهبری الهی و معنوی در رأس آن است، نیازمند حارسان و ایده‌پردازانی مؤمن، شجاع و حاضر در صحنه است، تصریح کرد: علامه مصباح یزدی یکی از شایسته‌ترین و عمارگونه‌ترین شخصیت‌هایی بود که در پیش و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، کمر به حراست از ارزش‌های نظام اسلامی و مبارزه با انحرافات و تفکرات التقاطی بسته بود.

وی با تبیین برخی ویژگی‌های شخصیت علمی، مبارزانی و معنوی آیت‌الله مصباح بیان داشت: وی انسانی شجاع، بصیر، مظلوم و در صحنه حراست از ارزش‌های ناب اسلامی بود و تألیفات متعدد و ممتاز و همچنین سخنرانی‌های روشنگرانه ایشان به معنای واقعی کلمه در خدمت اسلام و دفاع از ارزشی‌های دینی و اسلامی بود.

آیت‌الله مدرسی همچنین به مبارزات پیش از انقلاب آیت‌الله مصباح اشاره کرد و گفت: بنده از سال 53 که در قم در جلسات مباحثه ایشان حضور می‌یافتم، شاهد آن بود که علامه بر خلاف نظر برخی که تنها بر مبارزه با طاغوت تمرکز داشتند، علاوه بر فعالیت‌های مبارزانی با رژیم شاه، در صف مقدم مبارزه با تفکرات التقاطی و انحرافی برخی گروه‌های به ظاهر مبارز نظیر گروهک فرقان بود، جریاناتی که بعدها به دلیل همین تفکرات باطل، در سالهای نخستین انقلاب دست به ترور بزرگان نظام زدند.

 علامه مصباح برای دفاع از اسلام و ارزش‌های آن بی‌محابا به صحنه عمل آمد و از تهدیدها نهراسید

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد ابوترابی، از شاگردان آیت‌الله مصباح یزدی و مدیر مرکز دایره‌المعارف علوم عقلی اسلامی نیز به عنوان سخنران ویژه این مراسم با بزرگداشت ایام باسعادت دهه فجر و میلاد حضرت زهرا(س) و روز زن، و تسلیت رحلت عالم مجاهد و انقلابی، آیت‌الله مصباح یزدی بیان داشت: طبق روایتی از سیدالشهدا(ع)، خداوند متعال خود بالاترین کمال است و شریف‌ترین کمالات را نیز دوست دارد. بی‌شک شخصیت‌هایی هم که برای نیل به این کمالات تلاش می‌کنند، مورد عنایت و محبت الهی قرار دارند.

وی افزود: آیت‌الله مصباح یزدی، از عالمان عاملی بود که در هر حوزه‌ای که وارد می‌شد جامعیت داشت و سعی می‌کرد با تلاش کم‌نظیر خود، امور را به کمال خود برساند.

این استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: روزی از علامه مصباح سئوال شد چرا علمای ما در حرکت و مشی خود متفاوت‌اند و هرکدام از آنها نشانگر و تابلوی بخشی از کمالات اسلام نظیر عرفان و فقه هستند، ایشان در پاسخ فرمودند: حوزه‌های علمیه به مثابه یک بدن هستند که قلب، مغز  و اندام‌های مختلف دارند و حرکت و مشی علمای حوزه که به ظاهر به بخشی از حوزه‌های اسلامی توجه بیشتری داشته‌اند، در نهایت پیکره حوزه‌های دینی را تشکیل می‌دهند. البته علامه مصباح تأکید داشتند که برخی از همین چهره‌های حوزه که به ظاهر سیاسی نیستند و اقدامات آنها به چشم نمی‌آید، خود بنیان‌گذار حرکت‌های عمیق و بزرگی در تاریخ انقلاب اسلامی بوده‌اند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ابوترابی ادامه داد: در میان اصحاب امیرالمؤمنین نیز این‌گونه بود، شخصیتی مانند عمار، مرد بزرگ و بی‌پروای میدان بصیرت بود، فردی همچون ابوذر، نمونه زهد و شجاعت بود و شخصیتی چون سلمان فارسی نیز در قله توحید و ایمان و یقین بود.

وی تصریح کرد: البته در همه دوره‌ها، علما و شخصیت‌هایی هم بوده‌اند که جامع همه کمالات بودند که دو نمونه کم‌نظیر و فوق‌العاده از این جامعیت، شخصیت امام راحل(ره) و رهبر معظم انقلاب هستند.

مدیر مرکز دایره‌المعارف علوم عقلی اسلامی در خصوص شخصیت علمی و معنوی آیت‌الله مصباح گفت: تلاش علامه این بود که در هر جهتی جامع باشد و نقاط قوت اساتید خود را بگیرد و شخصیتی همه‌جانبه داشته باشد که با همت و مراقبتی که داشت، به این مهم نیز رسید و به‌گونه‌ای شده بود که تفکر عقلانی او به متن جامعه آمده و عرفان او نیز در تک‌تک اعمالش نمایان بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین ابوترابی همچنین در پایان سخنان خود در خصوص شخصیت انقلابی و مبارزانی آیت‌الله مصباح بیان داشت: ایشان از پیش از پیروزی انقلاب اسلامی، برای دفاع از اسلام و ارزش‌های آن بی‌محابا به صحنه عمل آمد و احساس وظیفه کرد و هرگز از تخریب‌ها و تهدیدها نهراسید، ولی به واسطه‌های آن روحیه تواضع و اخلاصی که داشت، هرگز نمی‌خواست این جنبه‌ها بروز و ظهور پیدا کند و بعدها همین مورد عاملی شد که برخی تلاش‌های مجاهدانه وی را کتمان کنند که این امر، از مهم‌ترین جنبه‌های مظلومیت این شخصیت است.

تألیفات و سخنرانی‌های آیت‌الله مصباح در خدمت اسلام و نظام بود

در ادامه این مراسم، سیدباقر میرعبداللهی، مدیرکل منابع نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بزرگداشت یاد و نام علامه مصباح یزدی، بیان داشت: نهاد کتابخانه‌های عمومی در راستای فعالیت‌های فرهنگی و ترویجی خود، اقدام به اجرای فعالیت‌هایی با موضوع کتاب می‌کند که یکی از این فعالیت‌ها معرفی کتاب‌های ارزشمند و مفید است.

وی تصریح کرد: از جمله این فعالیت‌های ترویجی در سال‌های اخیر، تهیه و انتشار پوسترهای «این چند کتاب» است که در مناسبت‌های مختلف به معرفی کتاب‌های برجسته و نویسندگان بزرگ در زمینه‌های مختلف می‌پردازد.

مدیرکل منابع نهاد بیان داشت: در نسخه اخیر این طرح نیز نهاد کتابخانه‌های عمومی با دستمایه قرار دادن آثار ارزشمند عالم مجاهد و انقلابی، آیت‌الله مصباح یزدی اقدام به معرفی برخی آثار ارشمند ایشان در قالب پوستر «أین عمار» کرده است.

وی در خصوص شخصیت کم‌نظیر و تألیفات گران‌سنگ علامه مصباح اظهار داشت: ایشان عمر بابرکت خود را صرف تفسیر و تبیین مبانی نظام اسلامی و مبارزه با انحرافات مختلف کرد و با تألیف بیش از 150 عنوان کتاب و برپایی صدها جلسه سخنرانی علمی و روشنگرانه، نقش خود را در دفاع از نظام و اصول آن به شایستگی ایفا کرد.

میرعبداللهی در بخش دیگری از سخنان خود با انتقاد از مشی برخی رسانه‌های کم‌مقدار و تابع سیاست‌های ژورنالیستی که عادت به ظاهربینی دارند، گفت: این رسانه‌ها همواره کوشیده‌اند تلاش‌های پرحجم و ارزشمند این شخصیت بزرگ را تقلیل دهند، اما تفکرات علامه مصباح که حاصل یک عمر نشو و نما در قضای ممارست، مراقبت و تلاش برای گسترش ارزش‌های اسلامی و دینی و مبارزه با التقاطات فکری بوده است، هر روز بالنده‌تر و استوارتر خواهد شد.

مدیرکل منابع نهاد در بخش پایانی سخنان خود با گرامیداشت مقام علمی و معنوی آیت‌الله مصباح، گفت: فلسفه اسلامی به شدت وامدار تلاش‌های این مرد بزرگ است و جای خالی او قطعاً در این حوزه احساس خواهد شد.

در ادامه این مراسم از پوستر معرفی آثار آیت‌الله مصباح یزدی با عنوان «أین عمار» که توسط نهاد کتابخانه های عمومی کشور تهیه و منتشر شده است، رونمایی شد.

در این مراسم همچنین گروه سرود شمیم ولایت یزد، سرودی را با محوریت شخصیت و بزرگداشت آیت‌الله مصباح یزدی اجرا کردند.