کد خبر: 45285
تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 بهمن 1400 - 14:27

داخلی

»

گزارش

از نسخه خطی«مصباح السالکين» رونمایی شد

منبع : لیزنا
نسخه خطی «مصباح السالکین» مشهورترین شرح نهج‌البلاغه سده هفتم هجری موجود در کتابخانه وزیری یزد وابسته به آستان قدس رضوی در یکصد و شانزدهمین برنامه سه‌شنبه‌های فرهنگی آستان قدس رضوی رونمایی شد.
از نسخه خطی«مصباح السالکين» رونمایی شد

به گزارش لیزنا، حجت الاسلام و المسلمین مظفر سالاری؛ رئیس کتابخانه وزیری یزد در این برنامه که به صورت وبیناری برگزار شد، ضمن گرامی داشت یاد و خاطره مرحوم وزیری واقف کتابخانه وزیری یزد و بیان فعالیت‌های ایشان در حوزه وقف به بیان ابعادی از شخصیت آن مرحوم پرداخت.

وی با اشاره به توطئه‌های استکبار در تضعیف فرهنگ سایر ملت‌ها، غارت گنجینه‌های فرهنگی از جمله نسخ خطی را یکی از برنامه‌های دولت‌های غربی برشمرد.

مظفری، اهدا و یا به امانت گذاشتن نسخ خطی در این کتابخانه به لحاظ نگهداری در شرایط استاندارد را یکی از راهکارها برای حفظ این گنجینه‌های ارزشمند عنوان کرد.

وی همچنین خالی کردن منابع تاریخی از فضائل و کرامات ائمه معصوم(ع) و علمای بزرگ دین توسط دست نشانده‌های استکبار را یکی دیگر از اقدامات تحریف گرایانه عنوان کرد و نسخه‌های خطی را به لحاظ در امان بودن از اینگونه تحریفات بسیار ارزشمند خواند.

حجت‌الاسلام و المسلمین سید جلال حسینی؛ رئیس سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی نیز در این جلسه طی سخنانی به اشاره به وظایف فعالان عرصه کتابداری به عنوان متولیان نشر فرهنگ کتاب و کتابخوانی، بر معرفی سیره اهل بیت(ع) به عنوان الگویی برای رفع مشکلات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی در جامعه تاکید کرد.

آیت‌الله سید کاظم مدرسی؛ امام جمعه یزد به عنوان دیگر سخنران این مراسم نیز ضمن اشاره به اعتراف دشمنان اهل بیت(ع) به فضل و کرامات این بزرگان به بیان نمونه‌هایی از آثار مکتوب شده در این خصوص از علمای به نام یزد در این خصوص پرداخت.

نسخه خطی مصباح السالکین اثر کمال الدین میثم بن علی بن میثم بحرانی کتابت شده توسط حسین بن محمد استرابادی به تاریخ 730 ق که در این برنامه مورد رونمایی قرار گرفت،  دومین نسخه در کشور به لحاظ تاریخ کتابت به شمار می رود.

این نسخه در 216 برگ 25 سطری و در ابعاد 21 در 15 سانتیمتر است که عناوین به شنگرف، تصحیح شده با حاشیه نویسی مختصر و جلد تیماج مشکی است.

گفتنی است کتابخانه وزیری یزد با دارا بودن 30 هزار و 721 عضو، بیش از 5 هزار 400 نسخه خطی و 6200 نسخه کتاب چاپ سنگی در موضوع فقه، کلام، ادبیات، تاریخ، جغرافیا،  پزشکی، صرف، نحو، اخلاق، عرفان، ریاضیات، حدیث، تفسیر، اصول، نجوم را در اختیار دارد.

همچنین این کتابخانه بیش از 80 هزار سند تاریخی ارزشمند، 258هزار نسخه کتاب چاپی و بیش از ۶ هزار نسخه نشریات ادواری از دوره قاجار تاکنون و آثار و نفایس موزه‎ای  را در گنجینه خود گردآوری و در اختیار مراجعان و اعضای خود قرار داده است.