کد خبر: 45576
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 31 فروردين 1401 - 03:39

داخلی

»

گزارش

نقش حمایتی سیاستگذاران در گسترش فعالیت‌های داوطلبانه کتابخانه‌ای بررسی شد

منبع : لیزنا
نقش حمایتی سیاستگذاران، تصمیم‌سازان و متولیان فرهنگی در زمینه سازی فعالیت‌های داوطلبانه کتابخانه‌ای، رفع چالش‌ها و ارائه پیش نیازهای لازم در این راستا در بیست و پنجمین پیش نشست همایش بین‌المللی«فعالیت های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
نقش حمایتی سیاستگذاران در گسترش فعالیت‌های داوطلبانه کتابخانه‌ای بررسی شد

به گزارش لیزنا، احمد راستینه هفشجانی؛ عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در بیست و پنجمین پیش نشست همایش بین‌المللی«فعالیت های داوطلبانه؛ فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی»، بر توجه مدیران و قانون‌گذاران در افزایش سهم اعتبارات فرهنگی از بودجه عمومی تاکید کرد.

وی تمرکز بر افزایش سرانه مطالعه را یکی از گام‌های اساسی در حمایت از حوزه فعالیت‌های داوطلبانه در کتابخانه‌ها خواند و تحقق این مهم را مستلزم اصلاح نظام آموزشی دانست.

راستینه هفشجانی به وجود ضعف‌های زیرساختی که منجربه عدم توسعه نهاد کتابخانه‌های عمومی می‌شود، اشاره کرد و ایجاد کتابخانه‌های سیار در صورت عدم امکان ایجاد کتابخانه‌های ثابت در مناطق کم‌برخوردار را از ملزومات ارتقای نظام خدمت‌رسانی در نهاد کتابخانه‌های عمومی و محرومیت‌زدایی برشمرد.

حمایت از فعالیت‌های داوطلبانه در حوزه فرهنگ

روح الله منوچهری؛ مدیر کل نهاد کتابخانه‌های عمومی استان فارس دیگر سخنران این جلسه وبیناری در تبیین اهمیت کار خیرین، حضور این افراد در سرعت دادن به تکمیل پروژه‌های مختلف و شروع اقدامات جدید در حوزه‌های گوناگون را مثمر ثمر دانست.

وی فعالیت‌های داوطلبانه در کتابخانه‌ها را از جمله اقدامات خیرخواهانه عنوان کرد و افزود: کتابخانه‌ها بهترین مقصد برای خیرینی است که تمایل دارند تجارب خود را به دیگران انتقال دهند.

منوچهری با تاکید بر حمایت مسئولین از فعالیت‌های داوطلبانه به‌ویژه در حوزه فرهنگ؛ برگزاری همایش بین المللی فعالیت های داوطلبانه را بستری مناسب در سهولت تصمیم‌گیری مسئولین در استفاده از ظرفیت عظیم نیروهای داوطلب دانست.

گسترش کتابخانه‌های سیار به‌منظور گسترش خدمات کتابخانه‌ای

احمد فرهادی؛ سرپرست اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان چهارمحال و بختیاری دیگر سخنران این جلسه، از کتابخانه‌ها و کارکردهای آن به‌ عنوان مکانی در رسیدن بشریت به آرامش در زندگی خود یاد کرد.

وی،گسترش کتابخانه‌های سیار و پیش‌خوان‌های کتابخانه‌ای را عاملی موثر برای گسترش خدمات کتابخانه‌ای در سطح جامعه دانست.

مشارکت مردمی از الزامات توسعه پایدار

در ادامه، منصور کوهی رستمی؛ رئیس انجمن ارتقای کتابخانه‌های عمومی ایران، مشارکت مردمی را از ملزومات رسیدن به توسعه پایدار در جامعه خواند و افزود: با توجه به کمرنگ بودن مشارکت مردمی در حوزه فرهنگ بایستی پیش‌نیازهایی در این راستا تعریف و موانع موجود رفع شود.

وی با تاکید بر گسترش مشارکت‌های خودجوش به سمت فعالیت کتابخانه‌ای تحقق این امر را مستلزم برنامه‌ریزی از سوی نظام‌های فرهنگی از جمله کتابخانه‌ها دانست و افزود: در این راستا کتابخانه‌ها باید پیش‌نیازهای لازم را با به‌کارگیری نیروهای دارای تخصص  فراهم و موانع مشارکت را شناخته و برای رفع آن راه‌حل‌های عملیاتی فراهم کنند.