کد خبر: 46038
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 22 تیر 1401 - 15:19

داخلی

»

گزارش

داوطلبی و کنشگری خلاقانه در سی و ششمین پیش نشست فعالیت‌های داوطلبانه مورد بررسی قرار گرفت

منبع : لیزنا
داوطلبی و کنشگری خلاقانه محور گفتگوی کارشناسان در سی و ششمین پیش نشست نخستین همایش بین‌المللی «فعالیت‌های داوطلبانه فرصتی برای پویاسازی و توسعه خدمات در کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مراکز آرشیوی» قرار گرفت.
داوطلبی و کنشگری خلاقانه در سی و ششمین پیش نشست فعالیت‌های داوطلبانه مورد بررسی قرار گرفت

به گزارش لیزنا، فرحناز عطاریان مدیر اجرایی فصلنامه رسم صلح، داوطلب موزه صلح تهران و داوطلب شورای کتاب کودک، در این گفتگو ، عدم اجبار و عدم دریافت دستمزد را برخی از شاخصه‌های فعالیت داوطلبانه عنوان کرد که در انسان‌های غایت‌گرا اقدامی خیرخواهانه برای جذب پاداش اخروی است.

وی، در تعریفی دیگر فعالیت داوطلبانه را نوعی ادای دین به جامعه که در آن زیست می‌کنیم عنوان کرد و گفت: این نوع فعالیت  یک بینش است تا طی آن به جامعه بشری، محیط زیست، ذهن و زندگی کمک کنیم حتی اگر تصور کنیم در دنیای بی‌نهایت کهکشان دانه شنی بیشتر نیستیم.

عطاریان تصریح کرد: در جهانی که در تهاجم کنترل ناپذیر القاء مفاهیم از پیش طراحی شده و حس همدردی در آن کمرنگ شده است، هنر در قالب‌های مختلف از جمله شعر، موسیقی، نقاشی، خطاطی در این مسیر پرتلاطم افراد را متوقف می‌کند.

وی ادامه داد: آنچه می‌تواند در مقابل این دنیای متهاجم به عنوان ترمزی عمل کند فعالیت‌های داوطلبانه است و زمانی که داوطلب شروع به کار می‌کند دنیا را برای زندگی در جهان سرمایه داری بهتر می‌کند.

این فعال فرهنگی همچنین به تاثیر حضور نیروهای داوطلب در موزه ها اشاره کرد و خلاقیت این گروه را در بیان شکل و شیوه معرفی اشیاء موزه باعث ایجاد جذبه برای مخاطب عنوان کرد که می‌تواند او را بارها و بارها به سمت موزه بکشاند.

محمد مهدی نجفی؛ رئیس اداره امور موزه‌های میراث فرهنگی استان فارس نیز در ادامه این وبینار مطالبی را پیرامون تجربیات فعالیت‌های داوطبانه در توسعه پایدار موزه‌ها و میراث فرهنگی ارائه کرد.

وی، به فعالیت انجمن‌های مردم نهاد در پیشبرد برنامه‌های فرهنگی استان فارس اشاره کرد و گفت: از آنجایی که مردم ایران خود صاحبان اصلی این فرهنگ غنی هستند، در انجام فعالیت‌های فرهنگی که تماما به صورت داوطلبانه صورت می‌پذیرد دلسوزانه عمل می‌کنند.

نجفی، به فعالیت انجمن‌هایی مانند دوستداران حافظ در سطح ملی، بین‌المللی، استانی، بومی و محلی به عنوان مصداقی در این زمینه اشاره کرد و گفت: انجمن دوستداران میراث فرهنگی جلوی تخریب بسیاری از بافت‌های قدیمی شهر را گرفتند که در این مسیر با برخوردهای سختی نیز مواجه بودند.

وی تاکید کرد: توان و پتانسیل گروه‌های مردم نهاد چه تحت عنوان خصوصی چه فعالیت عمومی، بازوی بی‌قید و شرط پیشرفت کتابخانه‌ها و موزه‌ها هستند.