کد خبر: 46679
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 آذر 1401 - 05:51

داخلی

»

گزارش

کسب کارآفرینی و مهارت آموزی از نیازهای ضروری است

منبع : لیزنا
مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی  دانشگاه قم گفت:  باید از مهارت‌آموزی غفلت نکرده و در مباحث درسی و یا کارگاه‌ها مهارت‌های لازم  را از جمله خلاقیت و پرسشگری دست یابیم. برای این کار لازم است از فرصت‌های پیش رو  استفاده کرده و  خارج از کلاس درس پویا و دنبال مسأله باشیم  و راه‌های جدیدی  را کشف کنیم .
کسب کارآفرینی و مهارت آموزی از نیازهای ضروری است

به گزارش لیزنا، کارگاه اپلیکیشن‌های کتابخوان و کتاب‌های الکترونیکی  با سخنرانی دکتر مهدی علیپور حافظی به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی سه‌شنبه ۱/۹/۱۴۰۱ به همت انجمن علمی دانشجویی دانشجویان علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم برگزار شد. دکتر کریمی مدیر گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی  دانشگاه قم با پرداختن به جایگاه علم اطلاعات گفت: در حال حاضر مهم‌ترین نکته‌ای باید بدان توجه کنیم؛ کارآفرینی و مهارت آموزی است  که یکی از نیازهای ضروری است و لازم است هر دانشجویی آن را کسب نماید.

وی با مطرح کردن آن به عنوان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های ذهنی دانشجویان گفت:خوشبختانه رشته ما از محمل کتابخانه به محمل اطلاعات در سازمان‌ها تغییر کرده و این اطلاعات و دانش است که مبنای پیشرفت هر سازمان و یا شرکت بشمار می‌رود. الان درعصر هزاره دانش قرار داریم  و همه تصمیم گیری‌ها بر دانش و اطلاعات استوار است و نقش رشته ما عنصر اصلی در اطلاعات را دارد و خیلی مهم و حیاتی است.

وی گفت:  باید از مهارت‌آموزی غفلت نکرده و باید در مباحث درسی و یا کارگاه‌ها مهارت‌های لازم  را از جمله خلاقیت و پرسشگری دست یابیم. برای این کار لازم است از فرصت‌های پیش رو  استفاده کرده و  خارج از کلاس درس پویا و دنبال مسأله باشیم  و راه‌های جدیدی  را کشف کنیم و اساتید همکاری لازم را  این زمینه با دانشجوی فعال و نوآور خواهند داشت و اطلاعات مورد نیاز را در اختیار آنان خواهند گذاشت. دانشجویان هم باید همفکری لازم را با استادان داشته باشند.

دکتر مهدی علیپور عضو هیات علمی گروه آموزشی علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی؛ صحبت‌های خود را با تبریک هفته «کتاب و کتابخوانی»  آغاز کرد و گفت: هرچیزی که در تقویم وجود دارد تلنگری است که به ما یادآوری کند که چه چیزی در زندگی ما وجود داردکه باید قدر آنها را بدانیم و به این معنا نیست که فقط دراین هفته به کتاب توجه کنیم کتاب و یا به مفهوم بالاتراز آن اطلاعات در همه زندگی کماکان حضور دارد وما در عرصه‌های مختلف زندگی اعم از زندگی شخصی و حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنیم.

وی گفت:  دانشجو باید از محیط دانشگاه که بهترین امکانات را در اختیار او قرار داده استفاده بهینه را داشته باشد چرا که دوران دانشجویی بهترین و کاراترین دوران زندگی هست. در دانشگاه پایه اشتغال درآینده پی‌ریزی می‌شود. دانشجو نباید فقط درس را در کلاس تمام کند بلکه پیشرفت و موفقیت یک دانشجو در صورتی رقم می خورد که در خارج از کلاس درس در کنار همکلاسی ها ویا در تعامل با دانشجویان رشته‌ها مختلف درباره متفاوتی که مورد علاقه اوست به گفتگو بپردازد و سوالهای متعددی از هم دیگر داشته باشند واساتید را هم درگیر سوالات خود کنند.  چون دوران تحصیل ارزشمندترین دورانی است و در این شرایط زمانی به دست‌آوردهای مهمی دست پیدا می کند و در آینده که وارد جامعه می‌شود با فراغ بال با دانشی که کسب نموده و مهارتی که کسب کرده راحت‌تر نیازمندیهای خود را به دست می آورند باید از امکانات و زیرساختهایی که برای دانشجو فراهم شده بهترین استفاده را بکند. خیلی مهم است که با این امکانات ما اشنا بشویم و بتوانیم از آنها بهره بگیریم. و اگر ازاین امکانات استفاده نشود و دانشجو خارج از دانشگاه باید هزینه چند برابر را پرداخت کنند  پس از این فرصت طلایی بهترین استفاده را بکنید مهارتها را یاد بگیرید بعدا متوجه خواهید شد که چه زیر ساختی وجود داشت در دانشگاه و از آن استفاده نکردید. دوران تحصیل بهترین زمان زندگی است چرا که دانشجو دغدغه تحصیل را ندارد و بهترین امَکانات را در اختیار دارد.  فضای مناسب برای مطالعه و تحصیل است اساتیدخوب در رشته خود یا سایر رشته‌ها می‌توانند وی را در راه رسیدن به هدف خود یاری نمایند.

 وی گفت:  از آزمون و خطا استفاده کنید و سعی کنید ایده‌هایی که به ذهنتان می‌رسد را یادداشت کنید و روی آن کار کنید. دوران دانشجویی بهترین فرصت است که روی ایده کار کرده و وقتی که درس تمام شد و از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدید؛ آن ایده‌ها را جهت پیگیری و ایجاد اشتغال بکار گیرد. در دانشگاه هنگام تحصیل همکلاسی‌ها و دانشجویان رشته‌های دیگر در کنار شما هستند و می‌توانید از کنار هم بودن و از فکر و اندیشه هم استفاده کردن بهترین نتیجه را بدست بیاورید و با تلفیق دانش‌ها و داده‌هایی که دارید بهتربن امکان را فراهم سازید تا بتوانید روی ایده‌های جدید کار کرده و آنها را بپرورانید.

وی تصریح کرد: چهار سال در دوران تحصیل کارشناسی، یا سه سال تحصیل دوران کارشناسی ارشد فرصت خواهید داشت که روی آن ایده کار کنید و تمرین وتکرار کنید و از امکانات رایگان استفاده کنید تا بتوانید آن را آماده کنید برای بعد از تحصیل. بعد از تحصیل؛ داده‌هایی که بدان دست یافتید؛ ابزار دست شما خواهد بود تا بتوانید رشد کنید و پرورش یابید استعداد خود را در محیط کاری که نیازبه دانش و مهارت و نواوری دارد بکار گیرید.

اطلاعات که مهمترین بخش رشته ما است چگونه مخاطبان خود را شناسایی کنیم؛ نیازهای اطلاعاتی آنها را پاسخ دهیم باید دانش آن را داشته باشیم ومهارت کامل دستیابی بدان را کسب کنیم  و بدانیم نیاز چیست  و در صدد رفع نیاز اطلاعاتی قدم برداریم و از طریق به شناسایی نیازهای اطلاعاتی کاربران اقدام کرده و اطلاعات مناسب را دراختیار او قرار دهیم تا بتواند به اهدافش دست یابد. پس باید به دانش روز منابع دیجیتال آگاهی کامل داشته باشیم.

وی افزود: ما یاد می گیریم که برای این فرایند چگونه یک ماشین هوشمند درست کنیم تا این ماشین بتواند تا داده‌های مورد نیاز افراد را فراهم سازد تا ما بتوانیم بفهمیم که نیازمندی‌های اطلاعاتی فرد چیست تا براساس ان اطلاعات مورد نیاز را در اختیارش قرار دهد و از طریق سامانه‌هایی که تعریف کردیم سرچ کرده و اطلاعات مورد نیاز را بدست آورد. این موارد، مواردی است که در کلاس‌های درس گفته نمی‌شوند اما مواردی است که در تعامل خارج از کلاس افراد به ذهن می‌رسد.

وی گفت:  وقتی ما از کتاب الکترونیک صحبت می‌کنیم منظور این نیست که کتاب فیزیکی را به محیط دیجیتال ببریم . محیط دیجیتال ویژگی های خاص خود را دارد. کتابی که به محیط دیجیتال رفت خواصی محیط فیزیکی خود را از دست داده و ویژگی‌های کتاب الکترونیکی را بدست می‌آورد و تبدیل به کتابی می‌شود که بتوان آن را در محیط دیجیتال تورق کنیم، بخش‌هایی را انتخاب و یا هایلایت کنیم و یا در جا‌هایی که لازم باشد نشانه گذاری کنیم و بدان استناد دهیم. کتاب الکترونیک باید تمام ویژگی های هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی را یکجا داشته باشد در این صورت پاسخگوی نیازمندان خود خواهد بود. همه این ویژگی‌ها در محیط دیجیتال اتفاق می‌افتد و درآن صورت کتاب الکترونیک معنی پیدا می کند.

 

گزارش: مریم رحیمی؛ دانشجوی کارشناسی کارشناسی ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی دانشگاه قم