کد خبر: 47978
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 24 آبان 1402 - 21:08

داخلی

»

گزارش

اختتامیه جشنواره پژوهش‌های پارس‌آذرخشی برگزار شد

منبع : لیزنا
جشنواره پژوهش‌های پارس‌آذرخشی با معرفی برگزیدگان در روز یکشنبه 21 آبان1402 هم‌زمان با سالروز تأسیس شرکت پارس‌آذرخش  به کار خود پایان داد.
اختتامیه جشنواره پژوهش‌های پارس‌آذرخشی برگزار شد

به گزارش لیزنا، در این مراسم که در در سالن آمفی‌تئاتر هتل سیمرغ تهران برگزار شد، جمعی از استادان پیشکسوت علم اطلاعات و دانش‌شناسی، اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، مدیران شرکت‌های نرم‌افزاری، کتابداران، آرشیویست‌ها، نمایندگان سازمان‌ها و دانشگاه‌های عضو خانواده پارس‌آذرخش و مدیران و همکاران این شرکت حضور داشتند.

در ابتدا، دکتر مهرناز خراسانچی، مدیر عامل شرکت پارس‌آذرخش، ضمن خوشامدگویی به حاضران، از فعالیت‌ها و اقدام‌های انجام شده و برنامه‌های آتی شرکت، گزارشی ارائه داد و گفت: رویکرد شرکت به سمت رویکرد پلتفرمی در حال تغییر است. وی در ادامه گفت: ‍‍پارس آذرخش با راه‌اندازی کمیته تحقیق و نوآوری و استفاده از پتانسل علمی دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی، آمادگی پذیرش و پشتیبانی مادی و معنوی پژوهش‌ها و پایان‌نامه‌های دانشجویی، را بر اساس اولویت‌های پژوهشی شرکت دارد.

در دومین بخش مراسم، تفاهم‌نامه شرکت پارس‌آذرخش با دانشگاه علامه طباطبایی با حضور نمایندگان دو طرف امضاء شد.

 در ادامه این مراسم، نشست علمی با حضور سه نفر از متخصصان و پژوهشگران خبره، برگزار شد. دکتر سیدمهدی طاهری، عضو هیئت‌علمی دانشگاه علامه طباطبای)، دکتر مصطفی امینی، پژوهشگر حوزه فناوری اطلاعات و مهندس ابراهیمی، مدیر ارشد فناوری شرکت پارس آذرخش به ارائه دیدگاه‌ها و نظرات خود در روند پژوهشی‌های حوزه نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای و آرشیوی پرداختند. در این نشست، نکاتی در رابطه با ضعف‌ها و چالش‌های موجود در پژوهش‌های انجام شده و رویکردها و اولویت‌های پژوهشی جدید مطرح شد.

 پس از برگزاری نشست علمی، دکتر رحمت‌الله فتاحی استاد پیشکسوت رشته علم اطلاعات و دانش‌شناسی، در سخنرانی خود، ضمن مرور فعالیت‌های پژوهشی و ترویجی انجام شده در این حوزه، به برخی از مهم‌ترین چالش‌های موجود در شرکت‌های نرم‌افزاری پرداخت و بی‌توجهی به یافته‌های پژوهش‌های انجام شده را از مهم‌ترین این چالش‌ها عنوان کرد.

وی در ادامه برخی از پیشنهادها و زمینه‌های پژوهشی مرتبط را تشریح کرد.

 دکتر محمد زره‌ساز دبیر علمی جشنواره ضمن معرفی اعضای کمیته علمی و اجرایی جشنواره و شاخص‌های داوری آثار، از تدوین پایگاه اطلاعاتی پژوهش‌های مرتبط با محصولات و خدمات شرکت و همچنین اولویت‌های پژوهشی شرکت خبر داد و گفت: به به زودی شرایط ارسال پیشنهاده‌ها و نحوه پشتیبانی مادی و معنوی شرکت از پژوهش‌های مصوب در وبگاه شرکت اعلام خواهد شد.

 در پایان مراسم ضمن تقدیر از اعضای کمیته علمی و اجرایی، برگزیدگان نخستین جشنواره پژوهش‌های پارس‌آذرخشی (به شرح زیر) معرفی و با اهدای تندیس، لوح و ربع سکه تقدیر شد:

 

  • الناز بختیاری برای تدوین اثر پژوهشی با عنوان «بررسی امکان پیاده‌سازی الگوی مفهومی «ملزومات کارکردی پیشینه‌های کتابشناختی» در نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای ایران»
  • دکتر فاطمه پازوکی برای تدوین اثر پژوهشی با عنوان «امکان‌سنجی به کارگیری قواعد توصیف و دسترسی به منبع (آر.دی.ای) در سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران»
  • دکتر سکینه قاسم‌پور برای تدوین اثر پژوهشی با عنوان «دیدگاه کتابداران و کارکنان کتابخانه ملی ایران در خصوص قابلیت‌های نرم‌افزار جامع کتابخانه‌ای رسا»

 

این مراسم با گرفتن عکس یادگاری دسته‌جمعی به پایان رسید.

 

p1.jpg

p3.jpg

p4.jpg

p5.jpg

p6.jpg

p7.jpg

p8.jpg