کد خبر: 42227
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 13 شهریور 1399 - 10:02

داخلی

»

گفتگو

ویرایش ۲۰۲۰ شاخص نوآوری جهانی منتشر شد

منبع : لیزنا
شاخص نوآوری جهانی سالانه عملکرد نوآوری بیش از ۱۳۰ کشور را در سطح جهان رتبه بندی می کند.
ویرایش ۲۰۲۰ شاخص نوآوری جهانی منتشر شد

به گزارش لیزنا،‌ دکتر جعفر مهراد استاد دانشگاه شیراز و موسس ISC گفت: در رتبه بندی سال ۲۰۲۰ سه کشور نوآور جهان بر اساس منطقه بندی به این ترتیب است. در منطقه آمریکای شمالی ایالات‌متحده و کانادا، در ناحیه اروپا سویس، سوئد و بریتانیا، در آسیای شرقی، آسیای جنوب شرقی و اقیانوسیه سنگاپور، کره‌جنوبی و هنگ کنگ(چین)، در منطقه آفریقای شمالی و آسیای غربی رژیم صهیونیستی، قبرس و امارات متحده عربی، در آمریکای لاتین و منطقه کارائیب شیلی، مکزیک و کاستاریکا، در آفریقای زیر صحرا آفریقای جنوبی، کنیا و تانزانیا و در ناحیه آسیای مرکزی و جنوبی به ترتیب هندوستان، جمهوری اسلامی ایران و قزاقستان نوآور ترین اقتصاد های سال ۲۰۲۰ شاخص نوآوری جهانی است.

وی گفت: در رتبه بندی اقتصاد های نوآور بر حسب درآمد در گروه درآمد های بالا سه کشور نوآور شامل سویس، سوئد و ایالات متحده، در گروه درآمد های بالای متوسط کشورهای چین، مالزی و بلغارستان، در گروه درآمد های پایین متوسط ویتنام، اکراین و هندوستان و در گروه درآمد های پایین شامل کشورهای تانزانیا، روآندا و نپال است.

دکتر جعفر مهراد اظهار داشت: در سال ۲۰۲۰ رتبه بندی شاخص نوآوری جهانی نشان می‌دهد که جغرافیای نوآوری در حال جابه جایی است. طی سال ها چین، ویتنام، هندوستان و فیلیپین کشورهایی اند که در شاخص نوآوری به پیشرفت های قابل توجهی دسترسی پیدا کرده‌اند.  این چهار کشور اکنون در بین ۵۰ کشور نوآور جهان قرار دارند.

وی افزود: سویس، سوئد و آمریکا در راس جدول کشور های نوآور جهان قرار دارند.  سپس، انگلستان، هلند، دانمارک، فنلاند، سنگاپور، آلمان و کره‌جنوبی به ترتیب رتبه های چهارم تا دهم کشور های نوآور جهان را در اقتصاد های با درآمد بالا که تعداد آن ها در مجموع ۴۹ کشور است، به خود اختصاص داده اند. اقتصاد های برتر در شاخص نوآوری جهانی عمدتا شامل کشورهایی با درآمد بالا است. چین در این میان یک استثنا است که موفق به کسب رتبه ۱۴ اقتصاد های نوآور جهان شده است.

موسس ISC تصریح کرد: به طور کلی، در ویرایش ۲۰۲۰ شاخص نوآوری جهانی رتبه ۱۳۱ کشور جهان ارائه شده است.  در بین کشورهای اسلامی رتبه کلی مالزی ۳۳، امارات متحده عربی ۳۴، ترکیه ۵۱، تونس ۶۵، عربستان سعودی ۶۶، جمهوری اسلامی ایران ۶۷، قطر ۷۰، برونئی دارالسلام ۷۱، مراکش ۷۵، قزاقستان ۷۷، کویت ۷۸، بحرین ۷۹، اردن ۸۱، جمهوری آذربایجان ۸۲، عمان ۸۴، اندونزی ۸۵، لبنان ۸۷، ازبکستان ۹۳، قرقیزستان ۹۴ و مصر ۹۶ گزارش شده است. رتبه تعدادی از سایر کشورهای اسلامی نیز در فاصله ۱۰۰ تا ۱۳۱ قرار دارد.

وی افزود: در این ویرایش رتبه جمهوری اسلامی ایران در گروه درآمد های متوسط به بالا قرار گرفته است که رتبه کلی و جهانی آن ۶۷ و در جمع کشورهای آسیای مرکزی و جنوبی دارای رتبه دوم است. از طرف دیگر، جمهوری اسلامی ایران برحسب شاخص های هفتگانه این رتبه بندی به آیت ترتیب است. رتبه کلی ایران در بین ۱۳۱ کشوری که در ویرایش حاضر نام آن ها دیده می شود ۶۷، در شاخص نهاد ها ( محیط سیاسی، مقررات و کسب و کار ) با کسب امتیاز ۴۶/۶ رتبه ۱۲۰، در شاخص سرمایه انسانی و پژوهش با کسب امتیاز ۳۶/۶ رتبه ۴۶، در زیرساخت ها با کسب امتیاز ۳۹/۷ رتبه ۶۹، پیچیدگی بازار با کسب امتیاز ۳۸/۸ رتبه ۱۰۸، در پیچیدگی کسب‌وکار با کسب امتیاز ۱۷/۹ رتبه ۱۱۲، در برونداد های علمی و فنی با کسب امتیاز ۲۳ رتبه ۵۹ و در برونداد های خلاق با کسب امتیاز ۲۸/۷ رتبه ۴۸ است.

دکتر جعفر مهراد گفت: در این گزارش برای نخستین بار برای ۱۰۰ کشور جهان خوشه های برتر علم و فناوری تعریف شده است. شدت علم و فناوری ( سهم پتنت ها و انتشارات علمی نسبت به جمعیت ) اساس رتبه بندی خوشه ها است. در این بخش، بسیاری از خوشه های اروپایی و آمریکایی فعالیت های علمی و فناورانه بیشتری را نسبت به خوشه های کشور های آسیایی نشان می دهند.  رتبه خوشه تهران در این بین ۴۳ است.

وی افزود: کیفیت نوآوری در ویرایش ۲۰۲۰ رتبه های متفاوتی را نسبت به رتبه های کلی که برای ۱۳۱ کشور جهان تعریف شده است نشان می‌دهد. از نظر کیفیت نوآوری در گروه لازم درآمد بالا ده کشور برتر شامل ایالات‌متحده، سویس، ژاپن، آلمان، هلند، بریتانیا، سوئد، کره‌جنوبی، فرانسه و کانادا است. با اقتصاد های با درآمد متوسط ده کشور نخست از جهت کیفیت نوآوری به ترتیب شامل چین، هند، روسیه، برز۵، مالزی، مکزیک، ارژانین، آفریقای جنوبی، ترکیه و تایلند است.

وی در پایان تاکید کرد: شاخص نوآوری جهانی نخستین بار در سال ۲۰۰۷ منتشر شد. ارزیابی عملکرد نوآوری به عنوان بخشی از " راهبرد سیاست اقتصادی" هدف اصلی این رتبه بندی اعلام شده است.  موضوعِ امسال شاخص نوآوری جهانی " کدام کشور در نوآوری سرمایه‌گذاری خواهد کرد " تعیین شده است. شاخص نوآوری جهانی توسط سازمان جهانی مالکیت معنوی انتشار می یابد.

برچسب ها :