کد خبر: 46649
تاریخ انتشار: یکشنبه, 29 آبان 1401 - 06:11

داخلی

»

گفتگو

نتایج مسابقه برگ سپید دوشنبه اعلام می‌شود

منبع : لیزنا
نتایج مسابقه برگ سپید در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری روز دوشنبه 30 آبان 1401اعلام خواهد شد.
نتایج مسابقه برگ سپید دوشنبه اعلام می‌شود

به گزارش لیزنا، فاطمه مه آبادی، دبیر ستون برگ سپید گفت: بنا داشتیم به مناسبت هفتمین سالگرد تاسیس ستون برگ سپید لیزنا مسابقه‌ای تحت عنوان «خواندن، آگاهی و تغییر» برای نوقلمان و دانشجویان کارشناسی کتابداری، کارشناسان رشته‌های دیگر که دست کم سه سال در کتابخانه کار کرده و هم اکنون نیز شاغل هستند را برگزار کنیم و به همین مناسبت در روز 15 فروردین ماه 1401 اعلام برندگان را در روز تاسیس ستون داشته باشیم و برگزیدگان در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان جایزه‌ای با عنوان «برگ سپید» به همراه هدیه نقدی دریافت کنند.

وی گفت: اطلاعیه‌ی شروع مسابقه برگ سپید به مناسبت شب یلدا منتشر شد اما متاسفانه با گذشت دو ماه ما تنها دو معرفی برای مسابقه دریافت کردیم با وجود اطلاع رسانی‌هایی که در وب سایت لیزنا و پیج اینستاگرامی برگ سپید قرار دادیم و به اساتید و دانشگاه‌ها اعلام کردیم، حدودا ابتدای اسفند ماه سال 1400 بود که دانشجویان دانشگاه شهید بهشتی و دانشگاه سمنان که همیشه نیز بیشترین معرفی‌ها را برای برگ سپید ارسال می‌کنند، تعداد قابل توجهی معرفی کتاب برای بخش مسابقه نیز ارسال کردند. از این بابت ما تاریخ دریافت مطالب را تا پایان خرداد ماه 1401 تمدید کردیم.

دبیر ستون برگ سپید گفت: پس از اتمام مهلت ارسال آثار حدود 38 اثر از نویسندگان مختلف بدست ما رسید که از این تعداد 2 معرفی متعلق به آقایان و مابقی توسط خانم‌ها نوشته شده است. از این تعداد 38 معرفی، تنها 24 معرفی به مرحله‌ی داوری راه پیدا کردند و حدودا 14 کار در همان مراحل اولیه بدلیل عدم همکاری نویسنده معرفی یا به علت عدم رعایت چهارچوب‌های برگ سپید از دور مسابقه حذف شدند.

وی درباره داوری مسابقه برگ سپید گفت: داوری این مسابقه در دو مرحله انجام گرفت. مرحله‌ی‌ نخست داوری توسط داوران گروه برگ سپید لیزنا انجام شد و پس از پذیرش در این مرحله ویرایش شده و در ستون منتشر شدند و یا در نوبت انتشار قرار گرفته‌اند. داوری دوم نیز دو مرحله‌ای انجام شد که در مرحله‌ی اول با داوری خانم مهسا فرد حسینی، خانم سارا رضائی فرد و بنده، تعداد 24 معرفی راه یافته به داوری مرحله‌ی دوم زیر نظر استاد ابراهیم عمرانی مطالعه شدند و حدود 18 معرفی جهت داوری نهایی برای داوران ارسال گردید.  داوران مرحله نهایی مسابقه برگ سپید، سرکار خانم دکتر مریم صابری، و جناب آقایان حمید محسنی، دکتر مهدی محمدی، کاظم حافظیان رضوی و ابراهیم عمرانی هستند. که 18 معرفی راه یافته به مرحله‌ی نهایی را براساس شش معیار جهت سنجش کیفیت‌ها و امتیاز دادن به آن‌ها مطالعه کرده و امتیاز دادند. معدل نمرات این پنج داور، تعیین کننده امتیاز نقد و معرفی است.

فاطمه مه آبادی گفت: از ابتدا قرار بود که مسابقه اختصاص به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد و دانش‌آموختگان کارشناسی باشد ولی چون تاکید ما بر کتابداران کتابخوان آینده است، همه کارهایی را که گفته بودند که در مسابقه می‌خواهند باشند، به رای داوران گذاشته شد. و کمیته جوایز تصمیم گرفت ، جوایز را در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری دسته بندی و تقدیم کند، که این کار شد، و سه جایزه برای سه مقطع در نظر گرفته شده است. البته بنا داشتیم تا نتایج نهایی داوری مسابقه برگ سپید لیزنا را به مناسبت هفته‌ی «کتاب، کتابخوانی و کتابداری» منتشر کنیم که با چند روز تاخیر در روز دوشنبه 30 آبان 1401اعلام خواهد شد.

دبیر ستون برگ سپید گفت:  دوستان می‌توانند پس از اعلام نتایج جهت اطلاع از اسامی برندگان با مراجعه به وب سایت لیزنا و دنبال کردن صفحه‌ی اینستاگرامی برگ سپید لیزنا از نتایج مطلع شوند.

وی در پایان افزود: متاسفانه با توجه به اینکه رشته‌ی کتابداری و اطلاع رسانی رشته‌ای است که بیشترین ارتباط را با کتاب دارد و انتظار می‌رود فارغ التحصیلان و کتابداران بیشترین مطالعات کتاب را داشته باشند اما این مسابقه نشان داد کتابداران هیچ مطالعه ای ندارند و این یک معضل بسیار بزرگ است برای جامعه کتابداری.

باشد که روزی فرهنگ مطالعه در بین تمامی ایرانی‌ها نهادینه شود و کتاب جای خودش را به دنیای مجازی و دروغینی دهد که اصالتی ندارد.

 

برچسب ها :