کد خبر: 46694
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 10 آذر 1401 - 12:37

داخلی

»

برگ سپید

معرفی کتاب باغ آلبالو

منبع : لیزنا
سمانه عبدالهی زاده
معرفی کتاب باغ آلبالو

درباره نویسنده

آنتون پاولُویچ چِخوف، پزشک، طنزنویس، نمایشنامه نویس، داستان نویس برجسته روس است. چخوف در طول عمر خود دچار بیماری شد و زندگی کوتاهی داشت تا در نهایت در سن ۴۴ سالگی بر اثر خونریزی مغزی در گذشت اما در همین مدت کوتاه بیش از ۷۰۰ اثر ادبی از خود به جا گذاشت که نشان از استعداد بی نظیر او در عرصه ادبیات است. او در زمینه نمایش‌نامه نویسی آثار خارق العاده‌ای همچون باغ آلبالو از خود به جا گذاشته است و او را مهم‌ترین داستان کوتاه‌نویس می‌دانند.

آثار چخوف امروزه به بیشتر زبان‌های دنیا ترجمه شده‌اند و در دانشگاه‌های معتبر جهان تدریس می‌شوند. آثار آنتوان چخوف را می‌توان به سه دسته‌ی کلی تقسیم کرد: داستان کوتاه، داستان بلند و نمایشنامه.

نمونه داستان‌های کوتاه

  • از دفترچه خاطرات یک دوشیزه
  • بوقلمون صفت

نمونه داستان‌های بلند

  • داستان ملال انگیز
  • دوئل

نمونه نمایشنامه

  • باغ آلبالو
  • دایی وانیا

درباره کتاب

چخوف نویسنده کتاب باغ آلبالو با نوشتن این کتاب سعی می‌کند شخصیت های متفاوتی از افراد را نشان دهد تا نمایان کننده شخصیت‌ها و تجربیات متفاوتی برای مخاطبان باشد.

رانوسکی، نماد طبقه اشرافی است که در جامعه روسیه در قرن ۲۰ رو به فروپاشی است، نسلی که نابودی خود را پیش بینی می‌کنند اما تلاشی برای مقاومت در برابر مشکلات ندارند.

مادام رانوسکی شخصیتی واقع‌گرا و رئالیسم دارد و نگاه از بالا به پایین وی موجب شده است که در آستانه ورشکستگی، علی رغم نداشتن پول و ولخرجی‌ها معنای بی‌پولی و ورشکستگی را درک نکند. او حتی اساسی‌ترین و مهم‌ترین اتفاق‌های زندگی‌اش را نیز جدی نمی‌گیرد. او حتی از شرایطی مانند از دست دادن فرزندش و حتی خیانت کردن همسرش سعی در ایجاد بهانه‌ای برای فرار از مشکلات و انداختن تقصیرها به دست تقدیر داشته است.

 اما در این داستان نقطه مقابل، لوپاخین است که نماد نسل جدید سرمایه داری می‌باشد که تغییرات اجتماعی باعث شده است تا آن‌ها با تلاش صاحب ملک یا قدرت شوند و در مقابل خانواده رانوسکی سعی در فراموش کردن گذشته و تلاش برای آینده بهتر داشتند.

شخصیت دیگر داستان باغ آلبالو تروفیموف می‌باشد که شخصیت و اندیشه‌ای مخالف با لوپاخین دارد او به زندگی سرمایه داری و همراه با نظم هیچ علاقه‌ای ندارد و همه چیز را به دست تقدیر سپرده است تا زندگی‌اش را برایش رقم بزند.

آنیا و واریا در این داستان در مقام دختر و دختر خوانده رانوسکی هستند که شخصیت آن‌ها اشاره به ابزاری بودن زن‌ها در روسیه دارد. شخصیت دیگر لئونید اندریویچ گائف می‌باشد که برادر مادام رانوسکی است و شخصیت وی نماد تاکید بر ایده‌ها و مسائل کلیشه‌ای است.

ایپخودوفِ حسابدار، نماد طبقه­ی متوسطی است که کارهایشان را برای رفع تکلیف انجام می‌دهند.

با تمام شخصیت‌های متفاوتی که این داستان دارد عاری از هرگونه قهرمان می‌باشد. در این داستان افرادی ناامید، شخصیت‌هایی بی‌معنا، با آرزوها و عشق‌هایی که نافرجام مانده است‌ و در پوچی به سر می‌برند دیده می‌شود.

خلاصه‌ای از داستان

کتاب باغ آلبالو در رابطه با وضعیت رو به افول خانواده خانم رانوسکی صحبت می‌کند، وضعیتی که روز به روز به دلیل ورشکستگی رو به نابودی پیش می‌رفت.

خانواده رانوسکی باغی به نام باغ آلبالو داشتند که این باغ برایشان بسیار ارزشمند و پر از خاطرات دل انگیز بود، باغی که با تمام دلبستگی که به آن داشتند به دلیل ورشکستگی به حراج گذاشته بودند. رانوسکی با تمام ارزشمند بودن باغ آلبالویش و سختی فراموش کردن تمام خاطراتی که در باغ آلبالو برایشان رقم خورده بود هیچ تلاشی برای نگه داشتن این باغ و از دست ندادنش نمی‌کرد.

با وجود این مشکل، خانواده رانوسکی نه تنها هیچ تلاشی برای آینده نمی‌کردند بلکه توان پشت سر گذاشتن اتفاقات گذشته‌های را نیز نداشته‌اند.

نقطه ضعف این داستان، نشان دادن عجز و ناتوانی کاراکترهای این داستان درمواجهه با مشکلات و عدم قدرت هزم مشکلات و تلاش نکردن برای حل آن می‌باشد.

جملاتی از این کتاب

  • ما محکومیم که به جزای گناهان خود برسیم.
  • اصلا مقصودتان چیست که آدم آخرش می‌میرد؟ شاید انسان صد حس داشته باشد که در موقع مرگ، فقط پنج حس آشنا و معروفش از بین برود و نود و پنج حس دیگرش زنده بماند.
  • کسی چه می‌داند؟ اصلاً مقصودتان چیست که آدم آخرش می‌میرد؟
  • اگر حرف نزنید و سکوت کنید، خودتان هم راحت‌تر و خوشحال‌تر خواهید بود.
  • منتظر حادثه می‌نشینند و تقدیر می‌راندشان و تقدیرشان را با شکیبایی تحمل می‌کنند.
  • باید یک دفعه تصمیم بگیرید و خودتان را راحت کنید. زمان به خاطر کسی نمی‌ایستد.

کلام اخر

چخوف با نوشتن این اثر ناامیدی و بیهودگی عمیقی از انسان‌ها را نشان می‌دهد، به طور کلی باغ آلبالو نمایشنامه‌ای ساده نیست به نظر می‌آید این کتاب برای کسانی که مطالعه نمی‌کنند و با فضای ادبیات روس آشنا نیستند و به دلیل اسامی زیادی که این کتاب دارد که ممکن است مخاطب را سردرگم کند مناسب نباشد.

منابع

وبسایت فیدیپو. باغ آلبالو. معرفی کتاب. لینک

وبسایت ایران کتاب. باغ آلبالو. معرفی کتاب. لینک

وبسایت کتابراه. باغ آلبالو. معرفی کتاب. لینک

وبسایت طاقچه. باغ آلبالو. معرفی کتاب. لینک

وبسایت بوک لیرا. باغ آلبالو. معرفی کتاب. لینک

وبسایت ترب. باغ آلبالو. معرفی کتاب. لینک

مشخصات کتاب

چخوف، آنتوان/ باغ آلبالو؛ ترجمه بهروز تورانی./ تهران: فاریاب، 1362، (89 ص)

درباره نویسنده این متن

سمانه عبدالهی زاده، دانشجوی کارشناسی علم اطلاعات و دانش شناسی دانشگاه سمنان.

 

برچسب ها :