کد خبر: 47386
تاریخ انتشار: جمعه, 05 خرداد 1402 - 15:06

داخلی

»

هفتمین کنگره کتابداری

در مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات مطرح شد:

کارآفرینی نیاز به ارزش آفرینی دارد

منبع : لیزنا
برگزاری هفتمین کنگره با موضوع کارآفرینی، اشتغال و کسب و کار های حرفه ای دانش بنیان،  که با  استمرار و تداوم تلاش و همراهی جمعی از متخصصان و علاقه مندان است  نشان از  هدف‌مندی در برگزاری چنین رویدادهای علمی از سوی انجمن کتابداری و علوم اطلاع رسانی ایران است.
کارآفرینی نیاز به ارزش آفرینی دارد

به گزارش لیزنا، در مراسم افتتاحیه هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات با موضوع «کارآفرینی، اشتغال و کسب و کارهای حرفه‌ای دانش بنیان» که شنبه  ۳۰  اردیبهشت ماه  1402 برگزار شد دکتر عصمت مومنی معاون سازمان اسناد و کتابخانه ملی به نیابت از علیرضا مختاپور رئیس کتابخانه ملی سخنرانی کرد. متن سخنرانی به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم

سلام و خیر مقدم به  اساتید، حرفه مندان و دانشجویان حاضر در هفتمین کنگره متخصصان علوم اطلاعات. بنده از طرف جناب آقای علیرضا مختارپور ریاست محترم سازمان اسناد و کتابخانه ملی در خدمت شما هستم.

صحبت ام را با یکی از  فرازهای تعقیبات نماز شروع می کنم

 اللهم َّ إِنَّهُ لَيْسَ لِى عِلْمٌ بِمَوْضِعِ رِزْقِى، وَإِنَّما أَطْلُبُهُ بِخَطَراتٍ تَخْطُرُ عَلَىٰ قَلْبِى، فَأَجُولُ فِى طَلَبِهِ الْبُلْدانَ، فَأَنَا فِيَما أَنَا طالِبٌ كَالْحَيْرانِ، لَاأَدْرِى أَفِى سَهْلٍ هُوَ أَمْ فِى جَبَلٍ، أَمْ فِى أَرْضٍ أَمْ فِى سَماءٍ، أَمْ فِى بَرٍّ أَمْ فِى بَحْرٍ، وَعَلَىٰ يَدَيْ مَنْ، وَمِنْ قِبَلِ مَنْ، وَقَدْ عَلِمْتُ أَنَّ عِلْمَهُ عِنْدَكَ، وَأَسْبابَهُ بِيَدِكَ، وَ أَنْتَ الَّذِى تَقْسِمُهُ بِلُطْفِكَ، وَتُسَبِّبُهُ بِرَحْمَتِكَ، اللّٰهُمَّ فَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَاجْعَلْ يا رَبِّ رِزْقَكَ لِى وَاسِعاً، وَمَطْلَبَهُ سَهْلاً، وَمَأْخَذَهُ قَرِيباً، وَلَا تُعَنِّنِى بِطَلبِ مَا لَمْ تُقَدِّرْ لِى فِيهِ رِزْقاً، فَإِنَّكَ غَنِيٌّ عَنْ عَذَابِي وَ أَنَا فَقِيرٌ إِلَىٰ رَحْمَتِكَ، فَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَجُدْ عَلَىٰ عَبْدِكَ بِفَضْلِكَ، إِنَّكَ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ.

خدایا من نمی‌دانم روزی‌ام در کجاست و آن را تنها بر پایه گمان‌هایی که بر خاطرم می‌گذرد می‌جویم و ازاین‌رو در جستجوی آن شهرها را زیر پا می‌گذارم، پس در آنچه که خواهان آنم همچون حیرت زدگانم، نمی‌دانم آیا در دشت است یا در کوه؟ در زمین است یا در آسمان؟ در خشکی است یا در دریا؟ نمی‌دانم به دست کیست و از سوی چه کسی است، ولی به‌یقین می‌دانم که دانش آن نزد تو و اسباب آن به دست توست و تویی که آن را با لطف خویش تقسیم می‌کنی و با رحمت خود برای آن سبب فراهم می‌سازی؛ خدایا، پس بر محمد و خاندان او درود فرست و پروردگارا، روزی خود را بر من گسترده‌ساز و به دست آوردنش را برایم آسان‌ کن و جای دریافتش را نزدیک قرار ده و با جستجوی آنچه برایم در آن روزی مقدر نکرده‌ای به زحمتم میفکن، چه تو از آزردن من بی‌نیازی و من به رحمتت نیازمندم، پس بر محمد و خاندان او درود فرست و با احسان و فضل خویش بر بنده‌ات کرم کن، تو صاحب بخشش بزرگ هستی.

برگزاری هفتمین کنگره با موضوع کارآفرینی، اشتغال و کسب و کار های حرفه ای دانش بنیان،  که با  استمرار و تداوم تلاش و همراهی جمعی از متخصصان و علاقه مندان است  نشان از  هدف مندی در برگزاری چنین رویدادهای علمی از سوی انجمن کتابداری و علوم اطلاع رسانی ایران  است.

کلمات کلیدی که در موضوع کنگره هفتم دیده می شود شامل:  کار/ کارآفرینی / کار  مبتنی بر  اطلاعات و دانش است.

ابتدا کلمه کلیدی کار است که می توان 2 نوع نگاه به آن داشت:

نگاه اول :  روزی دهنده یکی است و موید این جمله آیه 26 و 27 سوره ال عمران می باشد:

قُلِ اللَّهُمَّ مَالِكَ الْمُلْكِ تُؤْتِي الْمُلْكَ مَنْ تَشَاءُ وَتَنْزِعُ الْمُلْكَ مِمَّنْ تَشَاءُ وَتُعِزُّ مَنْ تَشَاءُ وَتُذِلُّ مَنْ تَشَاءُ بِيَدِكَ الْخَيْرُ إِنَّكَ عَلَى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿۲۶﴾بگو: خدایا! ای مالک همه موجودات! به هر که خواهی حکومت می دهی و از هر که خواهی حکومت را می ستانی، و هر که را خواهی عزت می بخشی و هر که را خواهی خوار و بی مقدار می کنی، هر خیری به دست توست، یقیناً تو بر هر کاری توانایی. (۲۶) تُولِجُ اللَّيْلَ فِي النَّهَارِ وَتُولِجُ النَّهَارَ فِي اللَّيْلِ وَتُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَتُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَتَرْزُقُ مَنْ تَشَاءُ بِغَيْرِ حِسَابٍ ﴿۲۷﴾شب را در روز در می آوری و روز را در شب در می آوری، و زنده را از مرده بیرون می آوری و مرده را از زنده بیرون می آوری؛ و هر که را بخواهی بی حساب روزی می دهی. (۲۷)

نگاه دوم:  رزق مطلوب است که  بستگی به میزان تلاش ما در جهت رسیدن به آن است و در سایه فرهنگ و اخلاق کار  بدست می آید چون زمینه مناسب برای خلاقیت، نوآوری و احساس تعهد و مسئولیت پذیری و وجدان کاری است.

سعادت و سلامت جامعه مرهون این 2 نوع نگاه به کار است. کاری که معادل عبادت و مجاهدت در راه خدا است و به درستی می توان گفت کار نوعی شعار و شعور انسان دارای کرامت و ارزش است.

با نگاهی به تاریخ و سیره انبیا و امامان و  هادیان بشر می توان دریافت که در کنار مسئولیت سنگین به امر اقتصاد خانواده و جامعه پرداخته اند و نیز بسیاری از افراد در جمع حاضر از حقوق فردی خودشان  گذشته اند و با مسئولیت پذیری و تلاش و کوشش شبانه روزی به ما یاد داده اند و یاد می دهند که رزق مطلوب در پی اهتمام به کار،  پرکاری و کیفیت در کار پدیدار می شود.

کلمه کلیدی دیگر  کارآفرینی است

کارآفرینی نیاز به ارزش آفرینی دارد که خلق ارزش ها در گرو عاملان آگاه، هوشمند ، متعهد و نوآور است. آثار خلق چنین ارزش هایی به ما بصیرت ، حکمت و معرفت، خضوع به سوی خدا در برابر انسان مخلص، سعادت و کامیابی می دهد.

در جامعه کسانی هستند که منافع ارزش ساز خود را به فعالیت های تجاری ترجیح می دهند  و قبل از حداکثری سود  و سودآوری به عنوان عامل اگاه عمل می کنند که در  مشاهیر و  نام آوران علمی این رشته و حرفه  و حتی دیگر رشته ها و حرف دیگر جنین افرادی دیده می شود به طوری که پایداری علم توسط همین افراد رقم  خورده و می خورد.

کار  مبتنی براطلاعات و دانش کلمه کلیدی دیگر است

اجزای هرگونه کار و کارآفرینی مبتنی بر خلق اطلاعات و دانش خردمندانه محور و کاربردی محور است.  نقش کار و عمل در اعتلای حیات فرهنگی - اجتماعی و اقتصادی بر همگان معلوم و آشکار است به خوبی می دانیم در دنیای امروز  تداوم حیات فرهنگی- اجتماعی و اقتصادی مبتنی بر اطلاعات و دانش است اما بقای جهان و بشریت و تمام ملت ها در پرتوی توجه به ملاحظه 2 نگاه به کار در خلق ارزش ها است و  بایسته و شایسته اسست که در نظام علمی یادگیری و یاددهی با الهام از این 2 نوع نگاه به کار  نوعی تعاون و همکاری در کارها تقویت شود.

این زمین و سختیان پرده ست و بس / اصل روزی از خدا دان هر نفس

چون بکاری در زمین اصل کار / تا بروید هر یکی را صد هزار (مولانا / مثنوی معنوی)

فَصَلِّ عَلىٰ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ، وَجُدْ عَلَىٰ عَبْدِكَ بِفَضْلِكَ، إِنَّكَ ذُو فَضْلٍ عَظِيمٍ

 پس بر محمد و خاندان او درود فرست و با احسان و فضل خویش بر بنده‌ات کرم کن، تو صاحب بخشش بزرگ هستی.