کد خبر: 27137
تاریخ انتشار: دوشنبه, 11 بهمن 1395 - 21:07

داخلی

»

اخبار کتاب

نشست ادبیات کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد

منبع : لیزنا
در ادامه برنامه‌های جنبی یازدهمین نمایشگاه کتاب خوزستان، نشست ادبیات کودک و نوجوان با موضوع دوران کودکی و ترویج خواندن شامگاه یکشنبه، ١٠ بهمن، برگزار شد.
نشست ادبیات کودک و نوجوان در نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران، با حضور بیوک ملکی، شاعر و نویسنده کودک و نوجوان و شهرام اقبال‌زاده نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان، نشست ادبیات کودک و نوجوان با موضوع دوران کودکی و ترویج خواندن در نمایشگاه کتاب خوزستان برگزار شد.

بیوک ملکی شاعر و نویسنده کودک و نوجوان در این نشست اظهار کرد: ادبیات کودک و نوجوان در کشور ما عمر زیادی ندارد و قسمت اعظم آن بعد از انقلاب اتفاق افتاده‌ است.

وی افزود: با این وجود در برهه فعلی امکان دسترسی به کتاب و استفاده از راهنمایی بزرگان عرصه ی ادبیات فرصتی  ارزشمند برای کودکان و نوجوانان است

ملکی همچنین به شعر کودک اشاره کرد و گفت: شناخت دغدغه‌های کودک امروز نیازی اساسی برای شعر سرایی در حوزه کودک است و در واقع از مهم‌ترین ویژگی‌های شعرای کودک به روز بودن است.

بیوک ملکی، متولد ١٣٣٩ در روستای «زرجه بستان» از توابع قزوین است. وی باسابقه ترین اعضای سردبیری «سروش نوجوان» است و بسیاری از کودکان و نوجوانان دهه شصت با نام این شاعر و نویسنده از طریق مجموعه مجلات سروش آشنا شده‌اند.

«کلاغ‌پر»، «آفتاب و مهتاب «ستاره باران»، «بر بال رنگین کمان»، «پشت یک لبخند»، «کوچة دریچه‌‌ها»، «از هوای صبح» و «در پیاده‌رو» از جمله آثار این شاعر برجسته کودک می باشند.

همچنین شهرام اقبال‌زاده، نویسنده و منتقد ادبیات کودک و نوجوان در این نشست به ارائه تحلیل کوتاهی از ادبیات کودک و برخی از مشکلات و‌ موانع ترویج کتاب‌خوانی اشاره کرد.

وی در این نشست به بررسی راهکارهای ترویج کتاب‌خوانی پرداخت و مساله خواندن را جزئی از زندگی دانست که باید کودکان را به سوی آن سوق داد.

شهرام اقبال‌زاده، مترجم، نویسنده، ویراستار و منتقد ادبیات کودک و نوجوان درسال ۱۳۳۳ در شهر کرمانشاه به دنیا آمد. او دانش‌آموخته زبان و ادبیات انگلیسی در دانشگاه تهران است. شهرام اقبال‌زاده فعالیت ادبی خود را با انتشار مقالاتی دربارهٔ ادبیات به ویژه ادبیات کودک و نوجوان در مطبوعات شروع کرد و با عضویت در نهادهای ادبی مانند انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، و شورای کتاب کودک گسترش داد. او دو دوره عضو هیئت مدیرهٔ انجمن نویسندگان کودک و نوجوان، و دبیر و سخنگوی آن بوده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: