کد خبر: 27284
تاریخ انتشار: یکشنبه, 17 بهمن 1395 - 22:47

داخلی

»

اخبار کتاب

امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ بین مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی و اتحادیه دانشگاه‌های افغانستان

منبع : لیزنا
تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری (RICeST) و اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی افغانستان روز 16 بهمن ماه 1395 امضا شد. 
 امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ بین مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی و  اتحادیه دانشگاه‌های افغانستان

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری، این تفاهم‌نامه با حضور محمدجواد دهقانی، ریاست مرکز منطقه‌ای و ذاکر حسین ارشاد، سرپرست اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی افغانستان به امضا رسید.

محمدجواد دهقانی ریاست مرکز منطقه‌ای گفت: هدف ما در مرکز منطقه‌ای قرار دادن اطلاعات به صورت کاملا آزاد در اختیار جامعه بوده و در پی آن هستیم که با تقویت زیرساخت امکان خدمات رسانی به کشورهای همسایه را بیش از پیش فراهم آوریم.

در این دیدار ذاکر حسین ارشاد، سرپرست اتحادیه به معرفی خدمات و امکانات آموزشی و پژوهشی 127 دانشگاه خصوصی افغانستان پرداخت و زمینه همکاری‌های مشترک علمی به ویژه در جهت گسترش منابع علمی را تشریح نمود.

ایشان ضمن تاکید بر اهمیت و ارزش منابع تحقیقاتی و آموزشی موجود در مرکز منطقه‌ای و  ISC، اعلام نمود که دسترسی به این منابع به ویژه در حوزه علوم پزشکی و بهداشت، فرصتی بی‌نظیر برای دانشگاه‌ها و دانشجویان دانشگاه‌های خصوصی افغانستان است.

محمد شفیق علوی معاون ارتباطات اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی افغانستان تاکید کرد که دانشگاه‌های خصوصی افغانستان نیاز به فراگیری روش توسعه پژوهش دارند و به طور حتم همکاری مرکز منطقه ای و ISC، در این خصوص موثر خواهند بود.

وی افزود: بعد از انعقاد تفاهم‌نامه، یک دفتر مرکز منطقه‌ای در افغانستان تاسیس خواهد شد تا زمینه را برای سایر اتحادیه‌های دانشگاهی افغانستان برای پیشرفت و افزایش دانش و پژوهش فراهم می‌سازد.

سپس محمدرضا صالحی معاون پژوهشی مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و صفاهیه مدیر پژوهشی این سازمان به معرفی خدمات ملی و بین‌المللی و همچنین دستاوردهای قابل توجه مرکز منطقه‌ای در طی سال‌های اخیر پرداخته و رشد میزان مدارک علمی نمایه شده در حوزه‌های مختلف موضوعی را به تصویر کشید و تعداد مجلات و منابع علمی مربوط به کشور افغانستان را ارائه نمود.

 در ادامه، علی گزنی معاون پژوهشی و فناوری ISC ، به معرفی پایگاه‌ها و خدمات ملی و بین‌المللی ISC  در حوزه‌های مختلف علم سنجی و رتبه‌بندی دانشگاه‌ها پرداخته و جایگاه دانشگاه‌های افغانستان و نقاط قوت و ضعف آن‌ها را در رتبه‌بندی ISC  تشریح نمود.

ذاکر حسین ارشاد، سرپرست اتحادیه خواستار دسترسی محققان دانشگاه‌های خصوصی افغانستان به اطلاعات آکادمیک مرکز منطقه‌ای و  ISC، جهت همگام‌شدن با آخرین تحقیقات منتشر شده در نشریات معتبر، شناسایی پراستنادترین نویسندگان در هر حوزه علمی، تعیین جایگاه علمی دانشگاه‌های افغانستان در مقایسه با سایر کشورها جهت اتخاذ سیاست‌های صحیح علمی در دانشگاه‌ها شد.

درخواست نمایه‌سازی نشریات دانشگاه‌های خصوصی افغانستان از دیگر درخواست های مقامات این دانشگاه‌ها بود که از سوی مرکز منطقه‌ای و ISC   پذیرفته شد.

در پایان این دیدار،  تفاهم‌نامه همکاری میان مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی افغانستان در زمینه تاسیس شاخه مرکز منطقه‌ای در این دانشگاه‌ها، در اختیارگذاری پایگاه‌های تمام متن مقالات فارسی جهت بهره‌گیری توسط پژوهشگران و محققان زبان فارسی، شرق‌شناسان، ایران‌شناسان و همچنین کرسی‌های زبان فارسی، برگزاری کارگاه، سمینار، کنفرانس و جلسات مشترک و در نهایت تبادل انتشارات علمی خود از قبیل کتاب، مجله، گزارش‌های فنی و پژوهشی، پایان‌نامه‌ها و غیره، بمنظور حصول اهداف پژوهشی و آموزشی توسط محمد جواد دهقانی رییس مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و دکتر ذاکر حسین ارشاد، سرپرست اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی افغانستان امضا شد.

لازم به ذکر است که مرکز منطقه‌ای اطلاع رسانی علوم و فناوری (RICeST)  با هدف تامين مدارک علمی مورد نياز اعضای هیأت علمی، پژوهشگران و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی ايران و کشورهای منطقه پايه‌گذاری شده است.

 از جمله فعالیت‌های مهم مرکز منطقه‌ای م‌توان به برقراری نظام مبادله الکترونیکی اطلاعات بین پژوهشگران ایرانی و کشورهای منطقه، تأسیس انواع پایگاه‌های اطلاعاتی، انتشار گزارش‌های پژوهشی، نشریات علمی و کتاب‌های فارسی و غیر فارسی، حمایت از پژوهش‌های داخلی و منطقه‌ای در حوزه‌های علوم و فناوری، برقراری ارتباط و همکاری علمی با بخش‌های صنعتی، خدماتی و آموزشی برای شناسایی نیازها و تأمین اطلاعات مورد نیاز آنها اشاره کرد.

در این مراسم رئسا و معاونین چندین دانشگاه خصوصی افغانستان از جمله محمد شفیق علوی معاون ارتباطات اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی افغانستان، محمد حنیف عرفانی رییس دانشگاه آسیا، رییس نماینده‌گی اتحادیه در زون غرب افغانستان، محمد ناصر عطایی رییس دانشگاه جامی، عبد‌الحمید حمید معاون آموزشی دانشگاه غالب، مضفر خاوری معاون آموزشی دانشگاه ابن سینا، ذبیح الله افرا معاون دانشگاه رنا،  عبد الجبار سهیل وزیری معاون دانشگاه ازهر، موسوی رییس دانشگاه خاتم‌النبيين به عنوان نمایندگان دانشگاه‌های خصوصی و اعضای اتحادیه دانشگاه‌های خصوصی حضور داشتند. 

دکتری
|
iran
|
1395/11/18 - 07:12
0
2
خدا را شکر دانشگاه های مطرح کشورهای اروپایی و آمریکایی که با ما پیمان تفاهم نمی بندند حداقل به بستن تفاهم نامه با یک کشور بدبخت تر از خودمون افتخار کنیم
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: