کد خبر: 27586
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 اسفند 1395 - 09:02

داخلی

»

اخبار کتاب

دبیرخانه دائمی هم اندیشی دانشمندان برتر جهان اسلام تشکیل می شود

منبع : لیزنا
در اختتامیه هم‌اندیشی دانشمندان برتر کشور بر ضرورت تشکیل دبیرخانه دائمی هم‌اندیشی دانشمندان برتر جهان اسلام تاکید شد.
 دبیرخانه دائمی هم اندیشی دانشمندان برتر جهان اسلام تشکیل می شود

به گزارش لیزنا، براساس اعلام روابط عمومی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، همایش دانشمندان برتر کشور با سه محور جایگاه پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در اکوسیستم تولید علم، فرصت‌ها و چالش‌های حوزه آموزش‌عالی و نقش دانشمندان برتر در ترویج دانشگاه‌های نسل سوم به همت بنیاد نخبگان فارس و مرکز اطلاع‌رسانی جهان اسلامی طی دو روز در شیراز برگزار شد.

مدیران پنل‌های این همایش در روز اختتامیه به جمع‌بندی سخنرانی‌ها، نظرات و پیشنهادات پرداختند. احمد شعبانی، مدیر پنل فرصت ها و چالش های آموزش عالی در جمع‌بندی این پنل گفت: در ساختار آموزش عالی، ماموريت‌ها و اعتبارسنجی‌ها بايد تغيير و تحول اساسی داشته باشيم. تغيير اين ساختار مستلزم منابع مالی است که بايد تدارک ديده شود.

وی افزود: تاکيد بر نگاه واقع بينانه به آموزش عالی بسیار مهم است که باید به آن توجه داشته باشيم.

شعبانی گفت:  نمايه سازی  ايده ها، و اولويت‌ها و یافتن راهکار برای مسائل حل نشده،  افزايش نظارت نخبگان از دیگر مسائلی است که باید مدنظر گرفته شود.

وی ضرورت تشکیل دبيرخانه دانشمندان برتر توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) را تاکید نمود و گفت: این دبیرخانه باید مسائلی که در حوزه فرصت ها و چالش بیان می‌شود  را با همکاری همه دانشگاه‌ها اولويت بندی کند تا برای نشست های بعدی راهکارهای اين آسيب‌ها ارائه و دستورالعملی تهيه و به مقامات ارائه شود.

مدیر پنل دانشگاه های نسل سوم گفت: در این پنل طبق سخنرانی های صورت گرفته، چالش ها و فرصتها مورد تاکید قرار گرفت و بنظر می‌رسد به جمع بندی رسيده ايم که با وضعیت کنونی نمی توان دانشگاه های نسل سوم را اداره نمود.  البته درباره الزامات آن تفاوت نظرهایی وجو دارد  ولی برای ايجاد آن اتفاق نظر داريم.

وی افزود: سه ماموريت دانشگاه نسل سوم عبارتند از: آموزش، پژوهش ، نوآوری، ارزش آفرينی و مشارکت در توسعه فناوری ملی ،دانشگاه نسل سوم  قابليت‌هايی داردکه می تواند پژوهش های بنيادی و قوی انجام داده آن‌را تبديل به نوآوری کند.

لازمه انجام اين سه ماموريت تغيير نگرش در سطح کلان و همچنین درون دانشگاه‌ها است و مديران ارشد باید با نگاهی تحول گرا تعريفی از دانشگاه‌های نسل سوم داشته باشند. علاوه براین، تغيير در نظام مديريتی، ساختارها، فرهنگ و سيستم نیز مورد نياز است.

بندهایی از بیانیه این همایش به شرح زیر در این مراسم قرائت شد:

تشکیل دبیرخانه دائمی هم اندیشی دانشمندان برتر جهان اسلام؛  اعلام آمادگی دانشمندان حاضر در همایش برای ارائه مشاوره های تخصصی به ISC و تاکید بر حمایت مادی و معنوی و مرجعیت آن به عنوان مرکز رسمی رصدخانه علم در راستای پویش، پالایش و پیرایش علمی کشور و جهان اسلام و جلوگیری از موازی کاری؛  تاکید بر استمرار حرکت مطلوب ISC در ساماندهی، نظام بخشی و اعتبارسنجی همایش های علمی - پژوهشی و مجلات معتبر کشورهای جهان اسلام و تهیه چارچوب های لازم برای توسعه مجلات غیر دانشگاهی؛   تشکیل و مدیریت هسته های هم اندیشی تخصصی در حوزه های موضوعی علوم از میان دانشمندان برتر همراه با تهیه بانک اطلاعاتی و دسته بندی پژوهشگران با توجه نوع تخصص آنها جهت تسهیل دستیابی صنایع؛تدوین و برنامه ریزی تکریم و حمایت دانشمندان برتر جهان اسلام با استفاده از ابزارهایی نظیر اعطای جوایز بین المللی توسط مرکز ISC، بنیاد ملی نخبگان و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری؛نمایه سازی نیازهای جامعه، اولویت های تحقیقاتی نهادهای دولتی و خصوصی، بانک ایده ها و مسائل علمی حل نشده توسط ISC؛

در پايان این همایش، از داوود دوميری گنجی از دانشگاه صنعتی نوشيرانی  بابل در حوزه موضوعی مهندسی، شهرام رضاپور از دانشگاه شهيد مدنی آذربايجان در حوزه موضوعی رياضيات، سعيد عباس بندی از دانشگاه بين المللی امام خمينی در حوزه موضوعی رياضيات، طاهر نيکنام از دانشگاه صنعتی شيراز در حوزه مهندسی و محسن شيخ الاسلامی از دانشگاه صنعتی نوشيروانی بابل در حوزه مهندسی به عنوان دانشمندان ايرانی منتخب موسسه بين المللی ESI  در سال 2016 تقدير و قدردانی به عمل آمد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: