کد خبر: 30189
تاریخ انتشار: دوشنبه, 06 شهریور 1396 - 17:01

داخلی

»

اخبار کتاب

روستاهای رودبار تحت پوشش دومین کتابخانه سیار کانون گیلان

منبع : لیزنا
دومین کتابخانه سیار روستایی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان گیلان در بخش رستم‌آباد این شهرستان گشایش ‌یافت .
روستاهای رودبار تحت پوشش دومین کتابخانه سیار کانون گیلان

 به گزارش لیزنا بر اساس اعلام اداره کل روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون، این کتاب‌خانه که به منظور گسترش عدالت اجتماعی و با هدف افزایش گستره‌ی فعالیت‌های کانون راه‌اندازی شد،  این حوزه دارای حدود 130 روستا و 110 مدرسه در مناطق خورگام، رحمت‌آباد بلوکات و رستم‌آباد شهرستان رودبار است که کتاب‌خانه سیار کانون تلاش می‌کند تا بخشی از این روستاها را تحت پوشش خدمات فرهنگی خود قرار دهد.

بنابراین گزارش، فرماندار رودبار در آیین گشایش این کتاب‌خانه که با اختصاص مبلغ 450 میلیون ریال تهیه و تجهیز شده است، ضمن تبریک هفته دولت و قدردانی از تلاش‌های دست‌اندرکاران راه‌اندازی این کتاب‌‌خانه، به ساعت مطالعه در کشور اشاره و ابراز امیدواری کرد به همت تمامی فعالان حوزه‌ی فرهنگ، سرانه کتاب‌خوانی از دقیقه به ساعت افزایش ‌یابد.

اسماعیل میرغضنفری در عین حال افزایش اقبال جامعه از فضا‌های مجازی را یادآور شد و خواستار استفاده درست و هدف‌مند از این فضا‌ها شد.

سرپرست کانون گیلان نیز در این آیین به اهمیت مطالعه پرداخت و از کتاب به عنوان یکی از شاخصه‌های جامعه‌ی پویا و با نشاط یاد کرد.

اسفندیار ضیائی در ادامه با بیان این که گسترش فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی نیازمند هم‌دلی و همراهی است، اظهار‌داشت: کتاب زمینه‌ساز تحرک و شادابی و هم‌چنین بستری مناسب برای ایجاد شور و شوق معنوی خانواده‌هاست.

وی در عین حال سرانه مطالعه درکشور را مورد توجه‌قرارداد و ضمن ارایه‌ی  گزارشی از سرانه مطالعه در مراکز فرهنگی هنری کانون اظهارکرد: افزایش تعلق خاطر کودکان و نوجوانان عضو کانون به مطالعه، بیان‌گر تاثیر‌گذاری فعالیت‌ها و هم‌چنین برنامه‌ریزی مدون کانون پرورش فکری برای بهره‌گیری درست از فن‌آوری است.

ضیائی هم‌چنین تعامل با آموزش و پرورش در اجرای طرح کانون مدرسه و همراهی با دستگاه‌های اجرایی استان را بستری مناسب برای تحقق اهداف خواند و افزود: افزایش کتاب‌خانه‌های سیار شهری و روستایی، راه‌اندازی کانون زبان و گشایش فروشگاه و نمایشگاه عرضه‌ی محصولات فرهنگی از جمله اهداف کانون در سراسر استان، به ویژه برای مخاطبان در شهرستان رودبار به شمار می‌رود.

ارایه گزارشی از فعالیت‌ها و برنامه‌های کانون در هفته دولت از دیگر بخش‌های سخنان ضیائی در این آیین بود و وی در پایان ابراز امیدواری کرد با تلاش افزون‌تر درحوزه‌ی کودک و نوجوان، شاهد رشد و شکوفایی آینده‌سازان ایران اسلامی باشیم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری رودبار نیز با قدردانی از تلاش‌های سرپرست و کارکنان کانون در راه‌اندازی کتاب‌خانه سیار روستایی شهرستان گفت: کتاب و مطالعه در آموزه‌های دینی از ارزش والایی برخوردار است و بهره‌گیری از واژه «خواندن» به عنوان نقطه‌ی آغاز نزول قرآن کریم گواهی روشن بر این مدعاست.

علیرضا انصاری هم‌چنین از قرآن کریم به عنوان معجزه‌ی رسول گرامی اسلام(ص) یاد کرد و نگاه ویژه دین مبین اسلام به کتاب را بیانگر جایگاه ارزش‌مند مطالعه و علم‌آموزی دانست.

تبیین اهمیت  کشف و پرورش استعداد‌های کودکان و نوجوانان از دیگر محور‌های سخنان انصاری بود و وی با بیان این‌که ارتقای فرهنگ مطالعه نیازمند همدلی است، تصریح‌کرد: چنان‌چه بخواهیم جامعه را به سوی پیشرفت و کمال هدایت‌کنیم، می‌بایست از کتاب‌خانه‌ها شروع کرده و با خانواده‌ها همراه‌ شویم.

او در عین حال  جایگاه کودک و نوجوان را به عنوان عضو مهم یک خانواده مورد توجه قرارداد و از همراهی مسوولان شهرستان برای گسترش فعالیت‌های کانون، به ویژه راه‌اندازی کتاب‌خانه سیار پستی برای مناطق لوشان، منجیل و عمارلو در آینده‌ای نزدیک خبرداد.

در ادامه این آیین که در مرکز فرهنگی هنری کانون رستم‌آباد صورت‌گرفت، فاطمه انصاری از اعضای ارشد کانون و حایز رتبه هجده کنکور سراسری در رشته علوم اسلامی، به نقش مربیان و فعالیت‌های کتاب‌محور کانون در رشد و ارتقای خود اشاره و از کودکان و نوجوانان برای حضور در کانون دعوت‌ کرد.

شعرخوانی عضو کودک کانون روبار، نمایش کلیپ فعالیت‌های کتاب‌خانه سیار روستایی، هنرنمایی گروه سرود کانون و هم‌چنین اجرای نمایش آیینی و تجلیل از فرماندار شهرستان رودبار به پاس نگاه ویژه به فعالیت‌های کودک و نوجوان محور از دیگر برنامه‌های این آیین بود.

 

گفتنی است نخستین کتاب‌خانه سیار روستایی کانون استان در مناطق روستایی شهرستان آستارا به کودکان و نوجوانانی که به مراکز ثابت کانون پرورش فکری دسترسی ندارند، خدمات فرهنگی ارایه‌می دهد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: