کد خبر: 40045
تاریخ انتشار: یکشنبه, 13 مرداد 1398 - 09:36

داخلی

»

اخبار کتاب

کاغذ نشر چگونه تخصیص داده می‌شود؟

منبع : روابط عمومی معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی
کمیته تخصیص کاغذ نشر که با همکاری صنف نشر و معاونت امور فرهنگی تشکیل شده در سال 1398 تعداد ۱۹ جلسه تشکیل داده و به درخواست‌های ناشران برای دریافت کاغذ رسیدگی کرده است.
کاغذ نشر چگونه تخصیص داده می‌شود؟

 به گزارش لیزنا، «کمیته تخصیص کاغذ نشر» چگونه عمل می‌کند و کاغذ نشر سهم کدام ناشران می‌شود؟ این یکی از مهم‌ترین سوالاتی است که از بدو راه‌اندازی کارگروه کاغذ نشر معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و کمیته تخصیص و توزیع کاغذ نشر با همکاری این معاونت و صنف نشر مطرح شده است.

چه کسانی در جلسه شورا حضور دارند؟

کارگروه تخصیص کاغذ نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متشکل از نماینده‌ای از معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نمایندگانی از اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران و اتحادیه شرکت‌های تعاونی ناشران کشور(آشنا) است.

تقاضاهای ناشران چگونه بررسی می‌شود؟

ناشران با ثبت‌ درخواست‌های خود در سامانه www.paperds.ir  میزان و نوع کاغذ خود را در این سامانه مشخص می‌کنند. تمامی اطلاعات ثبت شده ناشران در سامانه‌ای جمع‌آوری شده است؛ اطلاعاتی از قبیل عنوان کتاب،شمارگان، شابک، چاپخانه، صحافی کتاب در سامانه ثبت می‌شود.

روند تخصیص کاغذ به چه صورت است؟

در جلسات کارگروه تخصیص کاغذ تقاضاهای ناشران مرحله به مرحله مورد بررسی قرار می‌گیرد و اعضای شورا درباره آن نظر می‌دهند.

در مرحله نخست میزان و نوع کاغذ درخواستی برای کتاب‌های در دست انتشار هر ناشر مورد بررسی قرار می‌گیرد. پس از آن تیراژ و کتاب‌های ناشر بررسی می‌شود. تیراژ هر عنوان کتاب با توجه به شرایط بازار نشر مورد بررسی قرار می‌گیرد از این رو به تیراژهای نامتعارف درخواستی کاغذ نشر تعلق نمی‌گیرد.

یکی دیگر از ملاک‌ها در این مرحله کتاب‌ساز نبودن ناشر است. عناوین کتاب‌ها توسط نمایندگان صنف بررسی می‌شود و مشخص می‌شود که چه ناشری کتاب‌ساز است و چه ناشری کتاب‌ساز نیست.

میزان مصرف کاغذ هر ناشر در سال زیر ذره‌بین

هر ناشر پس از گذر از فیلتر نخست به دومین مرحله قدم می‌گذارد که در آن میزان مصرف کاغذ ناشر در سال بررسی می‌شود. اطلاعات ثبت شده ناشران در خانه کتاب ملاک این ارزیابی قرار می‌گیرد و برای این منظور مصرف کاغذ ناشر در چند سال اخیر مشخص شده است که به خوبی عملکرد مصرف و تولید کتاب را نمایش می‌دهد.

با بررسی میزان مصرف کاغذ ناشر مشخص می‌شود که میزان درخواست ناشر برای چاپ کتاب تا چه میزان واقعی است. همچنین برای رعایت عدالت در میان ناشران، میزان کاغذهای تخصیص یافته به هر ناشر در سال 1397 و 1398 گردآوری شده‌اند و بر اساس این معیارها، تصمیم‌گیری درباره میزان تخصیص کاغذ به هر ناشر انجام می‌شود.

عدم تخصیص به ناشران متخلف

کمیته تخصیص کاغذ تلاش می‌کند تا به طور شفاف و در یک اتاق شیشه‌ای فعالیت ناشر را به نمایش بگذارد. عملکرد ناشر در طول سال و میزان تولید کتاب بر اساس اطلاعات خانه کتاب و یا شناخت صنفی از ناشر، اساس تخصیص کاغذ را تشکیل می‌دهد و به همین دلیل هیچ کاغذی به ناشران متخلف تخصیص پیدا نمی‌کند.
برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: