کد خبر: 28909
تاریخ انتشار: شنبه, 27 خرداد 1396 - 12:09

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

ارائه خدمات حضوری و غیرحضوری به بیش از 600 پژوهشگر نسخ خطی در کتابخانه ملی

منبع : لیزنا
گروه اطلاع رسانی اداره كل کتاب های خطی و نادر کتابخانه ملی از اردیبهشت 1395 تا اردیبهشت 1396، به 685 نفر پژوهشگر داخلی و خارجی، موسسات و سازمان ها، خدمات حضوری و غیرحضوری در حوزه کتاب های خطی و نادر ارائه کرده است.
ارائه خدمات حضوری و غیرحضوری به بیش از 600 پژوهشگر نسخ خطی در کتابخانه ملی

به گزارش لیزنا، بر اساس اعلام روابط عمومي سازمان اسناد و كتابخانه ملي ايران بر اساس گزارش معاونت كتابخانه ملي ، 336 نفر پژوهشگر از خدمات اطلاع‌رسانی (مشاوره اطلاعاتی و راهنمایی) به صورت حضوری استفاده كرده اند که از این تعداد، 307 کاربر حقیقی و 29 کاربر حقوقی ( موسسه) بوده اند.بر پايه همين گزارش ،تعداد 59 نفر (کاربر)، شامل: 56 نفر کاربر داخلی و 3 نفر کاربر خارجی از طریق خدمات مرجع مجازی ، از خدمات پژوهشی استفاده كرده اند. خدمات غیرحضوری نيز از طریق خدمات مرجع مجازی، پست الکترونیک و تماس تلفني امکانپذیر است.

ارائه خدمات از طریق پست الکترونیک و تلفن نیز به 287 نفر کاربر حقیقی و حقوقی صورت گرفته است. از این طریق تعداد 232 نفر (کاربر حقیقی) و 23 موسسه (کاربر حقوقی) خدمات مشاوره اطلاعاتی دریافت نموده و یا درخواست منابع اطلاعاتی (نسخة خطی، چاپ سنگی و ...) نموده اند، که تحویل شده است. همچنین 2 نفر کاربر خارجی نیز از طریق پست الکترونیک خدمات دریافت داشته اند.

در ادامه گزارش معاونت كتابخانه ملي آمده است : در مجموع تعداد 474 درخواست تصویر کتاب های خطی و نادر دریافت شده و تصویر 1029 منبع اطلاعاتی، شامل: 776 عنوان نسخه خطی، 159 عنوان چاپ سنگی و 94 عنوان مرقعات و سایر منابع، به دو صورت: 1. حضوری (لوح فشرده) و 2. غیر حضوری ، ارسال فایل از طریق پست الکترونیک یا سایر ابزارهای انتقال فایل مانند WeTransferو لوح فشرده از طریق پست به پژوهشگران تحویل داده شده است.

پاسخ به پرسش هایی در مورد کتابهای خطی و نادر در ایران و جهان، درخواست سفارش نسخه خطی از خارج از کشور برای پژوهشگران، تعامل با کتابخانه ها و مراکز فرهنگی در داخل و با برخی از مراکز در خارج از کشور، پیشنهاد انتخاب نسخه خطی برای تصحیح به پژوهشگران و مشاوره اطلاعاتی به آن ها از ديگر فعالیت هایی است که توسط گروه اطلاع رسانی  اداره كل کتاب های خطی و نادر کتابخانه ملی به پژوهشگران کتابهای خطی و نادر در طول یک سال انجام شده است.

شايان ذكر است گروه اطلاع رسانی  اداره كل کتاب های خطی و نادر در تهیه فهرست برای پژوهشگران، برگزاری همایش، کارگاه، نشست، بزرگداشت و نمایشگاه نیز فعالیت دارد.

علاقه مندان و پژوهشگران برای ارتباط با گروه اطلاع رسانی اداره كل کتاب های خطی و نادر مي توانند از طريق آدرس هاي الكترونيكي زير اقدام نمايند.

خدمات مرجع مجازی:

http://ask.nlai.ir/AskNewQuestion.aspx

http://ask.nlai.ir/smsQuestion.aspx

 

این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: