کد خبر: 39206
تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 اسفند 1397 - 09:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

اخبار کتابخانه ملی

نخستین جشنواره ملی مقاله نویسی نابینایان به خط بریل برگزار می شود

منبع : روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران
 سازمان اسناد و کتابخانه ملی، نخستین دوره جشنواره ملی منابر «مقاله نویسی نابینایان به  بریل» را برگزار می کند.‌
نخستین جشنواره ملی مقاله نویسی نابینایان به خط بریل برگزار می شود

به گزارش لیزنا، در راستای «حفظ و گسترش خط بریل فارسی»، همچنین «رسمیت بخشی و آگاهی بخشی بیشتر نسبت به آن در جامعه» و «آشناسازی بیشتر و فرهنگ سازی در لایه‏ های مختلف حیات اجتماعی» نخستین جشنواره ملی منابر مقاله نویسی نابینایان ایران به بریل برگزار می شود.

از جمله اهداف این جشنواره می توان به «ترویج، ترغیب و نهادسازی این خط در بین نابینایان»، «ایجاد توجه و حساسیت نسبت به بریل در نهادهای ذی‏ربط»، «بازشناسی و توجه ویژه به ظرفیت حداکثری بریل در تأمین نیازهای اطلاعاتی این قشر» و «فراهم سازی بسترهای لازم برای نشان دادن توانمندی‏های علمی و پژوهشی نابینایان» اشاره کرد.

 براین اساس، افراد با آسیب بینایی می‏ توانند مقالات کوتاه خود را در قالب چکیده مبسوط، در دو گروه (زیر 20 سال تا 700 کلمه) و (بالای 20 سال تا 1200 کلمه ) به خط بریل آماده کنند.

مقالات باید از نظر درست‌نویسی و رعایت رسم الخط بریل و نیز از نظر محتوایی، ارزیابی و داوری شده و افراد برگزیده در اختتامیه جشنواره که در مهرماه سال آتی و همزمان با روز جهانی نابینایان برگزار می‌شود، معرفی و با اهدای جوایز نفیس مورد تقدیرمرداد خواهند گرفت.

محورهای جشنواره در 3 بخش اصلی است که از جمله می توان به 1-همانگونه که می‏ دانید شکاف اطلاعاتی فاحشی بین افراد نابینا و سایر اقشار جامعه وجود دارد، چه راهکارهایی را جهت استفاده از بریل در کاهش این شکاف اطلاعاتی مؤثر می‏ دانید؟

2-پیشنهاد عملی خود را در زمینه مناسب‏ ترین روش یکپارچه سازی دسترسی به منابع بریل و گویا با توجه به اقتضائات سیاستی، حقوقی، اجتماعی و فرهنگی موجود تشریح کنید؟

3-نحوه آموزش بریل فارسی و روش‏های استفاده از آن در مدارس نابینایان را آسیب شناسی کنید؟

معرفی و تقدیر از افراد تأثیرگذار در بریل فارسی، معرفی و تقدیر از پژوهش‏های مؤثر در بریل فارسی و برگزاری نشست‏ها و هم اندیشی‏ های مختلف در زمینه فرصت‏ها و چالش‏های بریل فارسی از جمله فعالیت‏ های جنبی جشنواره است.

جزییات زمان آخرین مهلت ارسال و ارزیابی آثار، فروردین ماه سال 1398 در فراخوان جشنواره اطلاع رسانی خواهد شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: