کد خبر: 31445
تاریخ انتشار: دوشنبه, 15 آبان 1396 - 13:22

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

ستاد خبری ۲۵

همکاری مثبت صدا و سیما و آموزش پرورش در هفته کتاب/ ستاد مرکزی و دائمی هفته کتاب تاسیس شد

منبع : لیزنا
نشست خبری «بیست و پنجمین دوره هفته کتاب»، امروز دوشنبه 15 آبان با حضور مجید غلامی جلیسه؛ دبیر هفته کتاب و اصحاب رسانه در سرای اهل قلم خانه کتاب برگزار شد.
همکاری مثبت صدا و سیما و آموزش پرورش در هفته کتاب/ ستاد مرکزی و دائمی هفته کتاب تاسیس شد

به گزارش خبرنگار ستاد خبری بیست و پنجمین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران، در این نشست مجید غلامی جلیسه گفت: در طی سه سال گذشته با توجه به تمهیداتی که سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوران معاونت فرهنگی خود در این وزارت داشت، نکات ویژه‌ای درباره هفته کتاب صورت گرفت. ما با همین رویکرد سعی کردیم چشم انداز مورد نظر را به عرصه ظهور برسانیم و شاهد عملیاتی شدن آن هستیم.

جلیسه اولین نکته را نگاه به هفته کتاب به عنوان یک جشن ملی دانست به طوری که هفته کتاب در سطح ملی مطرح شود و با اشاره بر شعار هفته کتاب «آینده روشن با خانواده کتابخوان» گفت: با توجه به سیر اتفاقات در ستاد هفته کتاب، این افتخار را داریم که تا حد قابل قبولی در این مسیر حرکت کرده‌ایم.

او نکته بعدی را مردمی تر شدن هفته کتاب عنوان کرد و به رشد حضور مردم در قالب گروه‌های مروج کتاب در سال گذشته و امسال اشاره کرد و افزود: اکنون مردم هفته کتاب را بیشتر از آن خود می‌دانند. امسال با همین رویکرد برنامه‌ریزی‌هایی را انجام دادیم و جلسات مختلفی در شورای سیاست گذاری هفته کتاب داشتیم که در آن، نگاه‌ها و نظرات مختلف سازمان‌ها و نهادهای مردمی منتقل شد و نام‌گذاری روز های مختلف این هفته به تصویب رسید.

ایجاد ستاد مرکزی و دائمی هفته کتاب

وی عملیاتی‌ترین نقطه این برنامه‌ریزی‌ها را ایجاد «ستاد مرکزی و دائمی هفته کتاب» عنوان کرد و توضیح داد: با ایجاد این ستاد، فعالیت‌های خود را در طول سال دنبال می‌کنیم. برگزاری مستمر جلسات ستاد خبری و شورای سیاست گذاری هفته کتاب اتفاقی است که در طول سال 96 و 97 دنبال خواهیم کرد. از اتفاقاتی که امسال افتاد حضور نمایندگانی از نهادهای مردمی مروجان کتاب در شورای سیاست‌گذاری بود و به ما در ایجاد این نگاه کمک کرد.

مدیر عامل خانه کتاب ادامه داد: در هفته کتاب امسال مسئله خانواده محور قرار گرفت؛ چرا که اگر قرار است در سطح کلان در توسعه کتابخوانی اتفاقی بیافتد خانواده بسیار مهم است و در جامعه‌ای کتابخوانی شکل می‌گیرد که در آن خانواده‌ها کتابخوان باشند.

صدا و سیما و آموزش و پرورش همکاری می‌کنند

جلیسه در ادامه به همکاری سازمان‌هایی مثل آموزش و پرورش و صدا و سیما اشاره کرد و گفت: امسال از جهت همکاری نهادها اتفاقات به مراتب بهتری افتاد. آموزش و پرورش نسبت به سال های قبل پررنگ تر حضور خواهد داشت. سال گذشته صدا و سیما آنطور که باید همکاری نکرد ولی امسال حضور پررنگ تری دارد و تدارک تولید برنامه‌های مختلفی در صدا و سیما دیده شده است. قرار است هم برنامه‌های هفته کتاب از سوی رسانه ملی دنبال شود و هم خود تولید برنامه کند و این جای تشکر از دست اندرکاران و تهیه کنندگان و کارگردانان را دارد.

هفته کتاب در بوشهر افتتاح می‌شود

وی از افتتاح برنامه‌های هفته کتاب در روز یکشنبه، 21 آبان ماه در بوشهر به عنوان «پایتخت کتاب ایران» خبر داد و گفت: شاهد سلسله برنامه‌هایی با محوریت کتاب در بوشهر خواهیم بود. همچنین در همه استان‌ها ستاد هفته کتاب با ریاست استاندار و دبیری مدیر کل ارشاد استان تشکیل می شود. سال گذشته ما 10 هزار برنامه در هفته کتاب داشتیم که امسال پیش بینی می کنیم که تعداد برنامه ها به مراتب بیشتر شود. برنامه‌های شهرها و استان‌های مختلف از طریق ستاد خبری در جریان گذاشته می‌شود.

دبیر هفته کتاب در ادامه بر اجرای 500 برنامه زنگ کتابخوانی در مدارس، کتابخانه‌ها و کتابفروشی‌ها در بیش از 200 شهر اشاره کرد که با همکاری بنیاد شعر و ادبیات داستانی ایرانیان، نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، انجمن نویسندگان، گروه‌های ترویج کتابخوانی و غیره انجام می‌شود.

به گفته او بسیاری از نویسندگان و مترجمین با حضور در مدارس، کتاب فروشی‌ها و کتابخانه‌ها با علاقمندان خود دیدار و گفتگو خواهند کرد و جشن امضای کتاب‌های آنان برگزار خواهد شد.

وی در مورد پیگیری طرح های حمایتی از کتابفروشی ها مانند «پاییزه کتاب» به مشکلات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در تامین اعتبار و تخصیص بودجه اشاره کرد و از منتفی بودن طرح «پاییزه کتاب» در هفته کتاب خبر داد. به گفته او احتمالا پس از تامین اعتبارات و تسویه حساب طرح حمایتی قبلی، «پاییزه کتاب» هم زمان با روز کتابگردی در دوم آذرماه آغاز می شود.

جلیسه در مورد همکاری های صدا و سیما در هفته کتاب و بحث تامین هزینه های تولید برنامه در رسانه ملی گفت: امسال به واسطه ارتباط خوبی که وزیر ارشاد با صدا و سیما داشت و همینطور تغییرات مدیریتی و تغییر رویکرد رسانه ملی، صدا و سیما نه در هفته کتاب بلکه به  طور کل عطش بسیاری به مقوله کتاب نشان می دهد. ما امروز شاهد برنامه های مختلفی با موضوع کتاب در رسانه ملی هستیم که البته باید بیشتر هم باشد. ما در ساخت این برنامه ها سهم هزینه ای و ریالی نداریم ولی برنامه هایی برای استفاده از ظرفیت های صدا و سیما داریم که این مشارکت ما منهای پول است. در سال گذشته در رادیو به ویژه رادیو فرهنگ شاهد برنامه های خوبی بودیم. امسال رادیو فرهنگ ساعات برنامه های خود در حوزه کتاب را از 3 ساعت به 6 ساعت ارتقا داده است. در ضمن برخی از جوایز برنامه ها و مسابقات از سوی ما ارائه می شود و برای برخی از برنامه ها هم اسپانسرهایی داریم که هزینه ها را تامین می کنند.

دبیر هفته کتاب، در مورد کمپین تجهیز کتابخانه های نابینایان، از عدم وجود بانک اطلاعاتی در خانه کتاب و وزارت ارشاد در مورد تعداد و فهرست کتاب های صوتی و بریل انتقاد و اظهار امیدواری کرد که با ایجاد این کمپین بسیاری از هزینه هایی که به علت عدم آگاهی از کتاب های بریل یا صوتی تولید شده و تولید دوباره آن از سوی کتابخانه ها یا نهاد های مختلف تحمیل می شود، کاسته شود و تجهیزات لازم برای راه اندازی و تجهیز این کتابخانه ها فراهم آید.

جلیسه همچنین در مورد هم زمانی اربعین با هفته کتاب، از ارائه کتاب به زائرین کربلا در زمان خروج از کشور و اجرای برنامه های مختلف از سوی نهادهای مختلف در این روز خبر داد.

 

گفتنی است در پایان این نشست از پوستر بیست و پنجمین هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: