کد خبر: 17945
تاریخ انتشار: پنج شنبه, 11 دی 1393 - 18:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

آیین اختتامیه سومین دوره آموزشی مشاوره کتابدار در ساری برگزار شد

 سومین دوره آموزشی مشاوره کتابدار در ساری با برگزاری آزمون علمی و آیین اختتامیه با حضور جمعی از معاونان نهاد، مدیرکل منابع نهاد، مدیران کل کتابخانه های عمومی استان های حاضر در دوره و معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار مازندران به پایان رسید.
آیین اختتامیه سومین دوره آموزشی مشاوره کتابدار در ساری برگزار شد

 

به گزارش لیزنا، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در این آیین، گفت: افزایش کتاب و نشریات کتابخانه های عمومی بدون آموزش کتابداران اثربخش نخواهد بود.

 

محمد اله یاری در ادامه افزود: می بایست در اعضای کتابخانه ها این احساس ایجاد شود که با حضور در کتابخانه های عمومی، آگاهی و دانش آنان افزایش می یابد.

 

وی همچنین تعداد کتابخانه های عمومی کشور را سه هزار باب اعلام کرد و گفت: شش هزار و 500 کتابدار در این کتابخانه ها مشغول فعالیت هستند.

 

امین متولیان معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: پژوهش های میدانی و کاربردی می بایست به عنوان یکی از اولویت های فعالیت کتابداران کتابخانه های عمومی کشور قرار بگیرد.

 

وی ادامه داد: کتابداران که از جمله افراد نزدیک و حاضر در محیط کاریشان، می توانند به خوبی مسائل و مشکلاتی که در کتابخانه های عمومی وجو د دارد را ارائه کنند.

 

متولیان با تایید محدودیت زمانی کتابداران، ادامه داد: با وجود سختی و محدودیت زمان فعالیت کتابداران و به منظور ارتقای فعالیت و کار کتابخانه ها نیاز به پژوهش ها داریم.

 

وی در ادامه ارائه پژوهش را نه به صورت دانشگاهی و جزوه ای بلکه به صورت کاربردی و موثر را از جمله مسائل مورد نظر از سوی نهاد کتابخانه های عمومی کشور دانست.

 

متولیان با اشاره به وجود سه هزار باب کتابخانه عمومی در کشور، افزود: کتابخانه های عمومی با هویت بخشی اجتماعی به این مجموعه ها می توانند به مرجعی برای رفع بسیاری از مسائل و مشکلات مردم مبدل شوند.

 

مدیرکل منابع نهاد کتابخانه های عمومی کشور نیز در این مراسم گفت: بسیاری از منابع مهم و ارزشمند موجود در کتابخانه های عمومی کشور به علت معرفی نشدن به کتابخوانان ناشناخته و بدون استفاده باقی مانده است.

 

علی رمضانی افزود: به دلیل نبود آگاهی و شناخت از وجود منابع مهم و ارزشمند کتاب و نشریات در کتابخانه های عمومی، اعضای کتابخوان از این منابع آگاه نیستند.

 

وی یکی از وظایف کتابداران را معرفی این منابع مهجور مانده به افراد اعلام کرد و ادامه داد: یکی از اهداف برگزاری دوره های آموزشی برای کتابداران آگاه کردن آنان از ضرورت شناساندن این ظرفیت خوب و موجود به کتابخوانان است.

 

رمضانی از کتابداران به عنوان حلقه اتصال کتابخانه ها و افراد یاد کرد و گفت: تنها تامین منابع کتاب و نشریات نمی تواند رفع کننده تمامی نیاز کتابخانه های عمومی باشد و به همین منظور ارتقای آموزشی نیروی انسانی و کتابداران همسو با تامین کردن منابع جدید برای کتابخانه ها در دستور کار نهاد کتابخانه های عمومی قرار دارد.

 

وی در ادامه از برگزاری ماهانه یک جلسه آموزشی به محوریت یک استان در سال آینده خبر داد و اضافه کرد: آموزش و توانمند سازی حلقه مهم در ترویج فرهنگ مطالعه به شمار می رود.

 

 حسن خیریانپور معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار مازندران نیز در این مراسم با اشاره به سند و چشم انداز کتابخوانی کشور افزود: براساس این چشم انداز می بایست 35درصد از جمعیت کشور عضو کتابخانه های عمومی باشند.

 

وی همچنین تصریح کرد: باید به ازای هر یکصد نفر هشت متر مربع فضای کتابخوانی وجود داشته باشد.

 

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1393/10/11 - 21:45
0
1
سلام و احترام
از حسن ميزباني مسئولان و کتابداران مازندران بسيار سپاسگزارم.
به حق شايسته ميزباني و مهمان نوازي اند.
از همه همکاران اين استان که با تلاش شبانه روزي و روحيه خدمت و احترام شايسته تقدير، چنان باشکوه ميزبان ما بودند و دوره را با حسن مديريت و تدبير برگزار نمودند نهايت سپاس را دارم.
هيچ کاري بي عيب و نقص نيست. اما روحيه خدمت و لطف و صفا و مهرباني اين بزرگواران هر کم و کاستي را از ياد برد...
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: