کد خبر: 18647
تاریخ انتشار: دوشنبه, 20 بهمن 1393 - 13:50

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بازدید مشاور دبیرکل نهاد از کتابخانه های هرمزگان

مجید صحاف، مشاور دبیرکل نهاد با حضور در استان هرمزگان از کتابخانه های شهر میناب، بشاگرد و قشم بازدید کرد.
بازدید مشاور دبیرکل نهاد از کتابخانه های هرمزگان

 

به گزارش لیزنا، مجید صحاف، مشاور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در این سفر سه روزه از کتابخانه های عمومی شهید بهشتی و آل محمد(ص)، سید الشهداء(ع) شهرستان میناب بازدید و از نزدیک با کتابداران گفتگو گرد.

 

بازدید از کتابخانه شهید بهشتی

کتابدار کتابخانه شهید بهشتی: فقر منابع کودک به نسبت اعضاء آن از جمله مشکلات کتابخانه است

کتابخانه شهید بهشتی مقصد اولین بازدید مشاور دبیرکل نهاد بود. این کتابخانه با دارا بودن 600 عضو کودک از میان 800 عضو یکی از کتابخانه های ویژه به لحاظ گرایش کودکان به کتاب است، اما به گفته کتابدار فقر منابع کودک به نسبت اعضاء آن از جمله مشکلات عمده کتابخانه است.

 

پاسخ صحاف: قول مساعد در ارزیابی های آتی تأمین منابع

صحاف در پاسخ به این کتابدار قول مساعد داد که در ارزیابی های آتی، این کتابخانه به لحاظ منابع کودک به طور ویژه از سوی مرکز تقویت شود.

 

کتابدار کتابخانه شهید بهشتی: درصد امانت گیری کتاب های روانشناسی کودک بیشتر است/ اعلام نپرداختن هزینه مهد کودک و سهم نیم درصد شهرداری ها، فرسودگی رنگ قفسه های کتاب

کتابدار در پاسخ به سوال صحاف در خصوص بیشترین قشر مراجعه کننده به کتابخانه، گفت: مراجعه کنندگان بعد از کودکان، بیشتر مادرها هستند و درصد امانت گیری کتاب های روانشناسی کودک برای فرزندانشان بیشتر است. به گفته کتابدار سالن قرائت خانه این کتابخانه در گذشته به صورت نوبتی مورد استفاده خانم ها و آقایان قرار می گرفت اما در حال حاضر با قراردادن پارتیشنی که درخواست تا خرید آن دو سال به طول انجامیده، همزمان اعضاء می توانند از قرائت خانه استفاده کنند. عدم پرداخت هزینه مهد کودک، فرسودگی رنگ قفسه های کتاب و عدم پرداخت سهم نیم درصد شهرداری ها از دیگر مشکلاتی بود که در این دیدار به مشاور دبیرکل منتقل شد.

 

بازدید از کتابخانه عمومی آل محمد(ص)

صحاف در ادامه این بازدید ها از کتابخانه عمومی آل محمد(ص) میناب دیدن کرد. این کتابخانه به همت کتابدار آن در اجرای برنامه های جانبی آموزشی، زیبا سازی فضای داخلی کتابخانه، برگزاری نمایشگاه های مناسبتی، برگزاری جلسات انجمن معتادان گمنام، قصه گویی و نمایش فیلم برای کودکان، برگزاری مسابقات کتابخوانی در مدارس و... بسیار موفق عمل کرده است.

 

 

کتابدار کتابخانه آل محمد(ص):  عدم پرداخت نیم درصد شهرداری

به گفته کتابدار، یکی از مشکلات عدم پرداخت نیم درصد شهرداری است که باعث شده برای تامین بودجه کتابخانه، کلاس های آموزشی نظیر کاردستی، نقاشی و کامپیوتر برای کودکان و دیگر گروه های سنی در کتابخانه برگزار شود.

 

بازدید از کتابخانه عمومی سیدالشهداء (ع) میناب

آخرین کتابخانه شهر میناب، کتابخانه عمومی سیدالشهداء (ع) بود که مورد بازدید مشاور دبیرکل نهاد قرار گرفت.

 

کتابدار کتابخانه سیدالشهداء (ع): ناامنی ساختمان کتابخانه به دلیل وجود سارقان

کتابدار این کتابخانه، بزرگ ترین مشکل کتابخانه را ناامنی ساختمان کتابخانه به دلیل وجود سارقان بیان کرد. صحاف نیز برای امنیت ساختمان پیشنهاد داد با بسیج محله هماهنگی لازم جهت گشت زنی شبانه در اطراف کتابخانه صورت گیرد.

 

میسر نشدن بازدید از سه کتابخانه توسط مشاور دبیرکل نهاد

صحاف همچنین برای بازدید از کتابخانه حضرت ولی عصر(عج) به روستای ملکن در بشاگرد رفت که متاسفانه به دلیل تعمیرات تعطیل بود.

 

کتابخانه خلیج فارس قشم که به دلیل کمبود نیرو فقط در نوبت صبح فعالیت می کند و همچنین کتابخانه علی بن ابیطالب درگهان که به دلیل نبود نیروی کتابدار تعطیل بود، آخرین مقصد بازدیدهای مشاور دبیرکل قرار گرفت.

 

گفتنی است، صبح دیروز یکشنبه نوزدهم بهمن دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با حضور در شهر بندرعباس به همراه مجید صحاف مشاور دبیرکل و محمدهادی ناصری مدیرکل روابط عمومی نهاد از کتابخانه سیداحمد خمینی(ره)، فردوسی، علامه طباطبایی(ره) و شهید مطهری این شهر به صورت سر زده بازدید کرد و از نزدیک در جریان مشکلات و نقطه نظرات کتابداران خود قرار گرفت.

برچسب ها :
منتظر
|
Iran
|
1393/11/26 - 16:38
0
2
ما تو استان تهران هستیم ، من الان دو سال و چند ماهه که استخدام شدم ، تا حالا هیچ مسئولی رو از نزدیک ندیدم !!!!!
در ضمن همکارا تو را خدا به فکر تعطیلی عید باشید، کتابخونه ما تو اطراف شلوغ ترین کتابخونه است ، حالا تو عید روزی یک نفر بیشتر نمیاد، تو سالن هم 4-5 نفر،حالا ما باید از عید ،مسافرت ، تفریح ،بچه ... بزنیم برای چندنفر خاص
استان مرکزی ، شازند
|
Iran
|
1393/11/21 - 08:44
1
5
با عرض سلام و خسته نباشید .این بازدید ها به قطع و یقین تاثیر بسیار مثبتی در روحیه کتابداران و آشنایی نزدیک مسئولین با مشکلاتی که کتابداران با آن درگیرهستند،دارد. به امید روزی که این بازدید های سرزده از استان مرکزی و به خصوص شهرستان شازند صورت بگیرد همچنان به خداوند امیدواریم !!!
پاسخ ها
کتابداراستان
| iran |
1393/11/26 - 10:09
استان ما چند سالی است که از دید نهاد مخفی مانده وگوش شنوا یی هم برای شنیدن درد و دل کتابداران این استان نیست .بی خود نیست میگن دوری و دوستی .ماچون نزدیک مرکز هستیم کسی بما سر نمی زنه .
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: