کد خبر: 25155
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 17 شهریور 1395 - 11:59

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در مدرسه تابستانی خواندن

کلاس «مستندسازی تجربیات ترویج خواندن» برکزار شد

سومین روز مدرسه تابستانی خواندن با برگزاری  کلاس «مستندسازی تجربیات ترویج خواندن» پیگیری شد.
کلاس «مستندسازی تجربیات ترویج خواندن» برکزار شد

 به گزارش لیزنا، کلاس «مستندسازی تجربیات ترویج خواندن» با حضور دکتر مریم نظری در سومین روز مدرسه تابستانی خواندن برگزار شد.

دکتر مریم نظری در کلاس «مستندسازی تجربیات ترویج خواندن» با اشاره به اینکه برای ارتباط علمی باید دانش موضوعی یا روش‌شناختی داشته باشیم گفت: برای ایجاد رابطه علمی باید دانش موضوعی یا روش‌شناختی داشته باشیم تا بتوانیم کاری که انجام می‌دهیم را به خوبی منتقل کنیم.

وی ادامه داد: ما باید بدانیم تجربه ما چه ربطی به دانش موضوعی دارد و از چه روش‌هایی برای کاربردی کردن دانش موضوعی استفاده کنیم.

نویسنده کتاب «سواد اطلاعاتی» تأکید کرد: یکی از دلایلی که مستند‌سازی را برای ما مهم می‌کند، این است که از طریق مستندسازی تجربیات ما در چرخه ارتباطی قرار می‌گیرند.

او با دسته‌بندی ارتباطات به دو نوع عملی و حرفه‌ای گفت: اگر بخواهیم در مورد ارتباط حرفه‌ای صحبت کنیم باید چیزی را که تجربه کردیم از طریق مستندسازی به اشتراک بگذاریم تا حرفه‌مندان از آن استفاده کنند.

دکتر نظری با اشاره به استفاده حرفه‌مندان از مستندات، تصریح کرد: حرفه‌مندان می‌توانند تأثیر عمیقی در جامعه بگذارند، به همین دلیل مستندات کمک خوبی به آنها می‌کند. به همین دلیل کسی که تجربیات خود را مستند می‌کند باید شناخت خوبی از جامعه، و کسانی که از آنها بهره می‌برند داشته باشد.

وی با بیان اینکه شرایط و ویژگی‌های مخاطبان، در موفقیت مستندهای ما موثر است، از کارآموزان خواست تا تجربیات خود را بیان کنند.

در ادامه هر کدام از فراگیران با به اشتراک‌گذاری تجربیات‌شان سعی کردند آن را در قالب‌های درست و علمی مستند کنند. در این بخش دکتر نظری با سوال‌های متعدد، واشکافی نوع تجربه‌ها و دسته‌بندی تجربیات، روش‌های مستندسازی را به کارآموزان آموخت تا فراگیران بتوانند از این پس تجربیات‌شان را در قالب طرح، مسئله، پژوهش و یا پیشنهاد ارائه کنند.

او در پایان کلاس خود از فراگیران خواست تا بعد از این دوره‌ها، مطالبی در مورد چرایی، چیستی و چگونگی ترویج خواندن در دیگر کشورها بخوانند و سعی کنند تجربیات خود را تا آنجا که ممکن است به قالب های مستند در آورند.

 

 «مدرسه تابستانی خواندن» یکی از برنامه‌های «سال ملی خواندن» است که از سال گذشته به همت معاونت برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با هدف تربیت و آماده‌سازی کتابداران علاقمند برای ایفای نقش کلیدی مروجان خواندن در جامعه برگزار می‌شود.

دور سوم و چهارم مدرسه تابستانی خواندن از 14 تا 17 شهریور ماه در مشهد مقدس در حال برگزاری است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: