کد خبر: 25199
تاریخ انتشار: یکشنبه, 21 شهریور 1395 - 14:25

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

در اختتامیه مدرسه تابستانی خواندن عنوان شد:

بهره گیری از روش‌های علمی برای آموزش مهارت‌های حرفه‌ای کتابداران

منبع : لیزنا
محمداله‌یاری معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در مراسم اختتامیه سومین و چهارمین دوره مدرسه تابستانی خواندن، گفت: نهاد کتابخانه های عمومی کشور از روش‌های علمی برای آموزش مهارت های حرفه ای کتابداران بهره می برد.
بهره گیری از  روش‌های علمی برای آموزش مهارت‌های حرفه‌ای کتابداران

  به گزارش لیزنا، اختتامیه سومین و چهارمین مدرسه تابستانی خواندن 17 شهریورماه در مشهد مقدس برگزار شد. در این مراسم، محمداله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور، محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد و سید کمال‌الدین حسینی، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی خراسان رضوی برای حاضران سخنرانی کردند. 


محمد‌اله‌یاری در سخنانی با اشاره به اینکه نهاد کتابخانه های عمومی کشور از روش‌های علمی برای آموزش مهارت های حرفه ای برای خانواده بزرگ خود در کشور بهره می برد، گفت: یکی از وجوه تمایز برگزاری دوره های آموزشی نهاد با دیگر دستگاه های دولتی بررسی میزان اثربخشی این دوره ها پس از اتمام دوره است تا با استفاده از نتایج حاصل از آن در بهبود مدیریت ها، افزایش مشارکت ها و... بهره ببرد.

وی با بیان اینکه در طول دو سال گذشته نهاد کتابخانه های عمومی کشور افتخار دارد علاوه بر بهبود نسبی در وضعیت نسبی و رفاهی کتابداران منزلت اجتماعی آنان را نیز افزایش دهد، افزود: نهاد در این مدت تلاش داشته است تا علاوه بر توجه به مسایل مادی و رفاهی کارکنان خود، از موضوع آموزش آن ها نیز غفلت نکند و نظم و پیوستگی خاصی را در این حوزه ها داشته باشد.

 

اللهیاری با اشاره به نامگذاری سال 95 به عنوان سال خواندن گفت: برگزاری این دوره یکی از برنامه های اصلی سال خواندن بود که با اتمام آن مسئولیت سنگینی را در انتقال تجربیات این دوره به سایر همکاران و اعضا کتابخانه ها بر عهده شرکت کنندگان این دوره گذاشت.

وی افزود: نهاد کتابخانه های عمومی کشور تلاش داشته است تا موضوع مجموعه سازی را با کمک کتابداران که در ارتباط مستقیم با مردم و نیازهای آن ها هستند، تکمیل کند و به نیازهای اصلی مخاطبان دست یابد.

معاون توسعه کتابخانه ها و کتابخوانی نهاد کتابخانه های عمومی کشور در پایان سخنان خود از تجهیز کتابخانه های سراسر کشور به تجهیزات کتابخانه ای و کاهش کاستی های کتابخانه ها در نیمه دوم سال جاری خبر داد.

 

ترویج خواندن در همنشینی با خردهاست

در ادامه مراسم، محمد جوهرچی، مدیرکل پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه های عمومی کشور گفت: ترویج خواندن، فراخواندن به مجالست با عقول و همنشینی با خردهاست. از برجسته ترین جلوه های این خرد و خردمندی در سلسله‌ای از دانشوران است که در حوزه کتاب و کتابت خود را به صورت مولف، ویراستار، مترجم، ناشر، کتابفروش، کتابدار و مقوله‌هایی چون آن نشان می دهد.

وی افزود: اگر قدرشناس هر کدام از حلقه‌های این سلسله و این زنجیره نباشیم و همه این حلقه‌ها همراه باهم در جهت روشنگری و خردورزی بایکدیگر همراه نشوند مقصود اصلی حوزه خرد که همان بندگی و راه به جنت بردن است حاصل نخواهد شد.

محمد جوهرچی با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) که علم را سکوت کردن، شندین و گوش فرادادن، حفظ کردن، عمل کردن و در نهایت نشر و گسترش دادن بیان کرده‌اند، خاطرنشان کرد:‌ امیدوارم پس از این دوره مروجان عملی خواندن باشیم.

 

مدرسه تابستانی خواندن یکی از طرح‌های خوب نهاد است

در بخش دیگری از مراسم، سید کمال‌الدین حسینی، مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی خراسان رضوی با بیان اینکه منزلت و پایگاه اجتماعی دارای 4 مولفه قدرت، ثروت، احترام و اطلاعات است و هر کسی که این 4 مولفه را در بیشترین سطح داشته باشد جایگاه اجتماعی بیشتری دارد،‌ گفت: اطلاعات جز با مطالعه بدست نمی آید.

سید کمال الدین حسینی کتابداران را مولفه ذخیره دانایی در جامعه دانست و افزود: خوانش و مطالعه کتاب ذخیره دانایی افراد را افزایش می دهد. اگر امروز شاهد مدیریت سطحی در جامعه هستیم به دلیل کاهش ذخیره دانایی افراد است. امروزه دانش آموزان برای دریافت اطلاعات به فضای مجازی مراجعه می کنند و همچون گذشته تنها منبع اطلاعاتی خود را معلمان و کتاب ها نمی دانند چرا که متاسفانه ذخیره دانایی معلمان ما نیز کاسته شده است.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که در جامعه روز به روز در حال افزایش است خودشیفتگی کاذب بین افراد بوده که فرد احساس می کند بی نیاز و سیراب از علوم مختلف است و مطالعه را کنار می گذارد. اما شکل گیری پرسش در نظام تعلیم و تربیت می تواند این مشکل را حل کند چنانچه در عنوان  بسیاری از کتاب ها پرسش هایی مطرح شده که ذهن مخاطب را درگیر می کند.

 

مدیر کل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی خراسان رضوی با اشاره به اینکه طرح مدرسه تابستانی خواندن یکی از برنامه های خوب نهاد کتابخانه های عمومی کشور است، افزود: ایجاد فضای گفتگوی کتابخوانی شیوه ای اثرگذار در جذب مردم به کتاب و کتابخوانی است. متاسفانه فرهنگ در جامعه ما مهجور مانده است و کتابداران نیز به عنوان جزئی از اهالی فرهنگ و اثرگذار در جامعه، گروهی هستند که مظلوم واقع شدند و کارشان آنطور که شایسته است دیده نمی شود.

سارا الوندی
|
Iran
|
1395/06/23 - 12:13
0
1
سلام . اگر ممکن است در خصوص چگونگی حضور در مدرسه خواندن از طریق سامانه نهاد اطلاع رسانی کنید .
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: