کد خبر: 36579
تاریخ انتشار: جمعه, 02 شهریور 1397 - 13:24

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

برگزاری دوره آموزشی «آشنایی با نسخ خطی، سربی و سنگی» در اراک

منبع : لیزنا
کارگاه آموزشی نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی، سربی و سنگی با حضور کتابداران استان مرکزی برگزار شد.
برگزاری دوره آموزشی «آشنایی با نسخ خطی، سربی و سنگی» در اراک

به گزارش لیزنا بر اساس اعلام روابط عمومی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی، کارگاه آموزشی نسخه شناسی و آشنایی با نسخ خطی، سربی و سنگی با حضور کتابداران استان مرکزی در سالن شهدای مدافع حرم کتابخانه دکتر حصیبی شهر اراک برگزار شد.

حجت الاسلام عباس دانشی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی در ابتدای این کارگاه گفت: نسخ خطی بخشی از میراث مکتوب، سند ملی و هویت ملت‌ها محسوب می شود و می‌بایست در شناسایی نسخه‌های خطی، نگهداری و معرفی آنها اقدامات مناسبی انجام گیرد.

حجت الاسلام دانشی در خصوص اقدامات صورت گرفته در این راستا اظهار داشت: جمع‌آوری کتاب‌های نفیس از جمله کتاب‌های خطی، چاپ سنگی، چاپ سربی و نشریات صحافی شده قدیمی در سطح استان، سازماندهی و آماده‌سازی کتاب‌ها، دیجیتالی کردن کتاب‌ها، مرمت و نگهداری و حفظ نسخه‌ها، ایجاد امکان دسترسی محققان و پژوهشگران و علاقمندان به نسخه‌ها بر اساس آیین‌نامه و فراهم کردن شرایط مساعد نگهداری از نظر ایمنی و دما و رطوبت و آفت‌زدایی مجموعه اقدامات انجام شده در حوزه نسخ خطی است.

در ادامه رضا محمودپور، کارشناس نسخ خطی و چاپ سنگی کتابخانه مرکزی ارومیه به آموزش چگونگی شناخت و تشخیص نسخ خطی، چاپ سربی و سنگی از یکدیگر، شیوه نگهداری صحیح از این گونه نسخ و راه‌های جلوگیری از آسیب دیدگی این منابع پرداخت.

مدرس این دوره آموزشی گفت: هدف از برگزاری این کارگاه، آشنایی با منابع مکتوب تاریخی اعم از چاپ خطی، سنگی و سربی است که از ارزش تاریخی برخودار بوده و نیازمند به نگهداری در شرایط ویژه هستند.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: