کد خبر: 40017
تاریخ انتشار: یکشنبه, 06 مرداد 1398 - 08:31

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

بازدید کارشناسان کتابخانۀ ملک از آرشیو مطبوعات رضوی

منبع : گنجینۀ رضوی
جمعی از کارشناسان کتابخانۀ ملی ملک در راستای توسعۀ ارتباطات فرهنگی و کتابخانه‌ای، از برخی واحدهای سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی بازدید کردند.
بازدید کارشناسان کتابخانۀ ملک از آرشیو مطبوعات رضوی

 به گزارش لیزنا، در این بازدید که با اولویت برنامه‌ریزی برنامه‌های مشترک گروه مطبوعات سازمان با کتابخانۀ ملی ملک انجام شد، رئیس ادارۀ کتابخانه، رئیس ادارۀ اطلاعات فرهنگی و حفاظت فنی، معاون امور عمومی و پشتیبانی و کارشناس اسناد و مطبوعات کتابخانۀ ملک حضور داشتند.

از مهم‌ترین مسائلی که در این بازدید مورد بحث قرار گرفت، راه‌های تعامل بیشتر در تکمیل مجموعه، تبادل نشریات مازاد، دیجیتال‌سازی نشریات، شناسایی و معرفی نفایس مطبوعاتی موجود در دو مرکز از طریق اندیشگاه رضوی و سه‌شنبه‌های فرهنگی و برگزاری نمایشگاه‌های موضوعی مشترک در زمینۀ مطبوعات بود.

رئیس ادارۀ کتابخانۀ ملی ملک در بازدید از بخش‌های مختلف گروه مطبوعات آستان قدس رضوی، ضمن اشاره به ارزش مجموعۀ فراهم‌آوری‌شده و نظم حاکم بر برنامه‌های مختلف این آرشیو، درخواست خود را در راستای تعامل و همکاری بیشتر در انجام مراحل سازماندهی، تکمیل مجموعه و آرشیو نشریات کتابخانۀ ملک مطرح کرد.

نجمۀ مشهدی تفرشی این درخواست را در راستای یکدستی و جلوگیری از موازی‌کاری این دو مرکز عنوان کرد و پیشنهادهای مختلفی در این زمینه ارائه داد.

انتقال مجموعۀ نفیسی از مطبوعات قدیمی ایران موجود در آرشیو آستان قدس رضوی به کتابخانۀ ملی ملک در راستای حفظ و بهره‌برداری بیشتر، برگزاری نمایشگاهی از نفایس دو مجموعه به صورت مشترک و رونمایی از یکی از نفایس حوزۀ مطبوعات آستان قدس رضوی در محل کتابخانۀ ملک در قالب سه شنبه‌های فرهنگی، از جمله توافقات انجام‌شده بین دو مرکز بود.

بازدید از مخزن نسخ خطی و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با هدف گسترش زمینه‌های همکاری بین حوزه‌های اسناد و مطبوعات سازمان با کتابخانۀ ملک، از دیگر برنامه‌هایی بود که توسط کارشناسان کتابخانۀ ملک انجام گرفت.

گفتنی است که آرشیو مطبوعات آستان قدس رضوی با بیش از 10 هزار عنوان نشریۀ دیجیتال و حجم بالای منابع مطبوعاتی تکراری و مازاد، آمادگی تبادل و تکمیل منابع را با دیگر آرشیوهای نشریات دارد. در این زمینه جذب و تکمیل مجموعۀ نشریات محلی خراسان برای آرشیو مطبوعات سازمان، از اولویت‌های مهم تبادل نشریات است که از همکاری مجموعه‌داران و آرشیوها در این زمینه استقبال می‌شود.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: