کد خبر: 40051
تاریخ انتشار: دوشنبه, 14 مرداد 1398 - 16:23

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

کارگاه «آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» در گیلان برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان
نخستین کارگاه آموزشی«آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» ویژه کتابداران کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.
کارگاه «آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» در گیلان برگزار شد

 به گزارش لیزنا، نخستین کارگاه آموزشی«آشنایی مقدماتی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» ویژه کتابداران کتابخانه های عمومی استان گیلان، با تدریس رضا محمودپور، مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه و کارشناس نسخ خطی کشور و با حضور زهرا بدن آرا، معاون امور کتابخانه ها و همکاری ها، روز یکشنبه ۱۳ مردادماه در سالن اجتماعات اداره کل کتابخانه های عمومی استان گیلان برگزار شد.

در این کارگاه آموزشی یک روزه در خصوص ویژگی های نسخ خطی و چاپ سنگی، قدمت این آثار و همچنین نحوه نگهداری و حفظ این منابع ارزشمند مطالبی بیان شد.

کارشناس نسخ خطی کشور در ابتدای این کارگاه آموزشی، پیروان دین اسلام و خصوصا مذهب تشیع را از نخستین پدیدآورندگان آثار و منابع ارزشمند خطی دانست و گفت: از زمان تشکیل حکومت آل بویه در گیلان برای نخستین بار نسخ خطی در ایران منتشر شد. با گسترش این مذهب در مناطقی چون اردبیل و تبریز، استان های جنوبی و بخش های دیگر، فرهنگ کتابت آثار و منابع نسخ خطی به اقصی نقاط کشور منتقل شد.

رضا محمودپور ریشه های کتابت نسخ خطی و منابع چاپ سنگی را در هنر، تاریخ و هویت مردم مناطق مختلف دانست. وی این منابع ارزشمند را هویتی فرهنگی، دینی ملی و حتی بین المللی عنوان کرد و با اشاره به صدمات وارد شده بر این آثار در ده های گذشته، گفت: بسیاری از این آثار از زمان کتابت تا چند دهه گذشته، به خوبی نگهداری شد، اما در سال های اخیر به دلیل عدم شناخت درست افراد از نحوه نگهداری و استفاده از این آثار متاسفانه لطمه های جبران ناپذیری به آن ها وارد شده است.

مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه، آشنایی با مقوله حفظ و نگهداری آثار ملی و هویت فرهنگی مردمان هرکشور را از مهم ترین مباحث مورد توجه دولت ها برشمرد و گفت: جلوگیری از سرقت، آفت زدایی منابع و آموزش شیوه استفاده از منابع نسخ خطی و چاپ سنگی باید در دستور کار مسئولان این حوزه باشد و با آموزش های لازم به افراد، متخصصان جدید در این حوزه تربیت شوند.

محمودپور خلق یک اثر خطی و سنگی را حاصل عشق، خلاقیت، هنر و صنعت دانست که اگر در تولید آن علاقمندی و عشق وجود نداشته باشد، آن اثر ماندگار نخواهد بود. این کارشناس حوزه نسخ خطی کشور، کتابخانه ملی، کتابخانه علامه مرعشی قم، آستان قدس رضوی، مرکز اسناد دانشگاه تهران و موزه کتابخانه ملک را از مهم ترین مراکز نگهداری این آثار عنوان کرد که علاقمندان می توانند برای مشاهده و آشنایی با این منابع ارزشمند به این مراکز مراجعه کنند.

وی در پایان این کارگاه آموزشی در خصوص صحافی منابع نسخ خطی و چاپ سنگی، فصل بندی این منابع، تقسیم بندی منابع نسخ خطی و چاپ سنگی، شناسایی نسخ خطی اصلی و ویژگی های ساختاری این منابع به بیان مطالبی پرداخت.

هم اکنون بیش از ۵۰ هزار نسخه کتاب خطی، چاپ سنگی و سربی در کتابخانه های عمومی سراسر کشور موجود است که از این تعداد ۵۸۰ نسخه، سهم کتابخانه های عمومی استان گیلان است.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: