کد خبر: 40185
تاریخ انتشار: چهارشنبه, 27 شهریور 1398 - 11:41

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

کتابخانه های عمومی

دوره آموزشی «آشنایی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» در کرمان برگزار شد

منبع : روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان کرمان
دوره آموزشی «آشنایی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» ویژه رؤسای شهرستان ها، کارشناسان ستادی، مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان کرمان در محل تالار دکتر باستانی پاریزی کتابخانه مرکزی کرمان برگزار شد.
دوره آموزشی «آشنایی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» در کرمان برگزار شد

 به گزارش لیزنا؛ دوره آموزشی «آشنایی با اسناد، نسخ خطی و نفایس چاپی» با تدریس رضا محمودپور، مسئول بخش نسخ خطی و اسناد کتابخانه مرکزی ارومیه و کارشناس نسخ خطی کشور و با حضور احمد وفائی، مدیرکل کتابخانه های عمومی، ویژه رؤسای شهرستان ها، کارشناسان ستادی، مسئولان کتابخانه‌ها و کتابداران کتابخانه‌های عمومی در محل تالار دکتر باستانی پاریزی کتابخانه مرکزی برگزار شد.

احمد وفائی، مدیرکل کتابخانه های عمومی با اشاره به پیشینه تاریخی و فرهنگی استان کرمان اظهار داشت: نسخ خطی، میراث مکتوب ما هستند و استان کرمان نیز با پیشینه فرهنگی بسیار غنی هنوز هم منابع خطی بسیاری در نزد مردم هست که باید با فراخوان و  فرهنگ‌سازی درست و فراهم‌کردن شرایط مطلوب برای نگهدای این اسناد، در راستای حفظ آن ها قدم برداریم.

وی همچنین از ایجاد بخش ویژه اسناد و نسخ خطی مجهز در کتابخانه مرکزی کرمان در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت:  با راه‌اندازی این بخش امکان بازدید و حفظ و شناسایی سرمایه های ارزشمند و گنجینه های تاریخی فراهم می شود.

وفائی از اقدام نهاد کتابخانه های عمومی کشور به منظور شناسایی نسخ خطی کتابخانه های عمومی و نگهداری صحیح و اصولی، و حفظ منابع نسخ خطی و چاپ سنگی تقدیر کرد.

محمود پور با تاکید بر اهمیت پیشینه فرهنگی کرمان اظهار داشت: آشنایی با مقوله حفظ و نگهداری آثار ملی و هویت فرهنگی مردمان هر کشور را مهم برشمرد و ابراز امیدواری کرد بخش ویژه اسناد و نسخ خطی کرمان آنگونه که در خور و شایسته نام کرمان هست طراحی و راه اندازی شود.

محمودپور، مدرس دوره به بیان روش‌های شناخت کتب خطی، چاپ سنگی و چاپ سربی پرداخت و تفاوت‌ها و شباهت‌های این‌گونه اسناد را تشریح کرد.

آسیب‌ شناسی این حوزه و روش های نسخه‌شناسی، حفاظت اسناد خطی، شیوه های نگهداری نسخ خطی و توجه به جمع آوری اسناد از منازل از دیگر مباحثی بود که در این دوره آموزشی مطرح شد.

در این کارگاه آموزشی یک روزه رضا محمودپور تاریخ کتابت نسخ خطی و منابع چاپ سنگی در هنر، را توضیح داد.

وی با اشاره به صدمات وارد شده بر این آثار گفت: بسیاری از این آثار از زمان کتابت تا چند دهه گذشته، به خوبی نگهداری شد، اما در سال های اخیر به دلیل عدم شناخت درست افراد از نحوه نگهداری و استفاده از این آثار متاسفانه لطمه های جبران ناپذیری به آن ها وارد شده است.

خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: