کد خبر: 6920
تاریخ انتشار: دوشنبه, 09 آبان 1390 - 08:30

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

سخن هفته

به پایان آمد این سال و حکایت همچنان باقیست

سید ابراهیم عمرانی

سید ابراهیم عمرانی، سردبیر لیزنا:سال گذشته  یا دقیق تر بگویم 52 هفته پیش لیزنا اقدام به انتشار سخن صفر در بخش سخن هفته کرد و با بازخوردهای دریافتی و تعداد بازدید کنندگان، و با وجود شک و تردید  سخن هفته را شروع کردیم. می گویم شک و تردید، چون قرار بود یک پایگاه خبری باشیم نه یک مجله ولی در دنیای مدرن فناورانه وقتی می خواهی کارت را شروع  کنی، اول اولش باید وبسایت شما به راه باشد. خوب حالا که وب سایت داریم بیائیم سخن هفته هم بگذاریم، بیائیم طنز هم بگذاریم، بیائیم واحد بحث هم بگذاریم و خلاصه همینجوری بیائیم، بیائیم یک باره می بینی اومدی وسطو حالا......

از سخن صفر یک سال گذشت و ما در جستجوی نیاز مخاطبان هر هفته به دنبال سوژه هایی می گردیم که موضوع روز باشد و تا آنجا که توانستیم به سوژه هایی که گاه و بیگاه دوستان اشاره کرده بودند وارد شدیم . به آمارهای بازدیدها مراجعه کردیم تا ببینیم مخاطبان کجا سوژه برایشان جذابیت بیشتری داشته و اگر نگوئیم همه مطلب را خوانده اند، صفحه را باز کرده و وراندازی کرده اند، حالا یا نصفه و نیمه یا کامل و گاهی هم تیتر ها را خوانده اند و رفته اند به کارهای واجبترشان برسند.

در این سخن یک سالگی، آمارهایی که از شما داریم خدمتتان می گوئیم و در برابر انتظار داریم که به پرسشهای ما پاسخ دهید. آمارها خوبند، بدک نیستند، البته باید با آمارهای مشابه که ما نداریم مقایسه کنیم تا خوبیشان را ثابت کنیم، ولی همین برای ما دلگرم کننده بود، به ویژه اون هفته هایی که مطلب داغ داغ بود و همینطور کلید می خورد و بازدید می شد و نظرهای شما سرازیر می گردید.

دراین دوره یکساله در هفته اول نوروز تعطیل کردیم و  آخرین سخن هفته را هم چون هنوز هفته تمام نشده بود در حسابها نیاوردیم، بنابراین 50 هفته کامل را حضورتان گزارش می کنم که  از کمترین رقم 928 بازدید تا بیشترین بازدید یک سخن هفته  یعنی 6567 بار بازدید  ثبت شده  داریم، با متوسط  2415.4 بازدید به ازای هر سخن هفته  که  شاید بتوانیم ادعا کنیم که متوسط هر قسمت را 1000 نفر کامل خوانده باشند، که رقم راضی کننده ایست.

پر طرفدارترین نویسنده سخن هفته دکتر یزدان منصوریان بوده اند که با متوسط 3179.55 بازدید در هر شماره سخن هفته بیشترین خواننده را به خود جذب کرده اند و به همین  دلیل موضوعی که بیشترین مخاطب را داشته، موضوع پژوهش بوده است. پژوهش در کتابداری و اطلاع رسانی مجموعه 12 سخن هفته را به خود اختصاص داده که 8 قسمت آن را آقای دکتر منصوریان نوشته اند و با متوسط بازدید  2722.88  بیشترین آمار را دارد. پس از آن نام رشته در شش قسمت و متوسط  2484.5 بازدید  در هر قسمت  دومین موضوع مورد علاقه خوانندگان و در پی این دو آموزش کتابداری و نقد آن با اختصاص دادن 9 قسمت و متوسط 2367 بازدید در هر قسمت در مرتبه سوم قرار دارد.

در اینجا باید  توجه کتابداران را به این نکته استثنایی جلب نمایم که استاد ارجمندمان زنده همیشه دریادمان  ایرج افشار در دو  سخن هفته مطرح شدند که دومین هفته اش در تعطیلات نوروز بود و در واقع به بهانه رفتن ایشان از جهان گذرا به موضوع مطالعه و کم خوانی پرداخته شد، و با اینهمه متوسط  بازدید این دو قسمت 3895 بازدید بود که به ما اثبات کرد پیشکسوتان هنوز جایگاه رفیعی در بین اهل حرفه و به ویژه جوانان دارند و ما را  به این فکر انداخته که بیشتر به پیشکسوتان بپردازیم و از شما هم در ین باره کمک می خواهیم، از نظر تعداد اظهار نظر نیز سخن هفته مربوط به استاد افشار با 19 اظهار نظر بیشترین آمار را دارد .

در ادامه بررسی موضوعهای مورد علاقه خوانندگان می توانیم از موضوعهای سازماندهی با دو قسمت و متوسط 3150 بازدید، کتابخانه ملی با دو قسمت و متوسط 2756.5 بازدید، کتابداران و فناوریهای نوین در سه سخن هفته و متوسط 2424  بازدید نام ببریم، سایر موضوعها مانند سواد پایدار، رفتار اطلاعیابی یا نمایشگاه کتاب یک بار بیشتر مطرح نشده اند و جا دارد به حوزه های مجموعه ها و مجموعه سازی با تاکید بر مجموعه های الکترونیک و مسایل و مشکلات کارهای جمعی در کتابداری ایران بیشتر پرداخته شود .

یک نکته در مورد اظهار نظرها باید گفته شود و آن هم اظهار نظرهای منتشر نشده است. در 50 قسمت، مجموعا 211 نظر  دریافت شده است که 206 نظر منتشر شده و تنها 5 نظر غیر قابل انتشار داشتیم. سخن هفته همینجا اعلام می نماید که سخنان سخت شما، هر چه باشد منتشر می شود، مگر در مواردی که این سخنان سخت مستقیما به شخص خاصی منتسب می شود ، حال این شخص یک دانشجو یا استاد باشد و یا شخصیتی اجتماعی یا سیاسی در خارج از حوزه خودمان.

سخن هفته در همینجا ضمن تشکر از همه اساتید و دعوت به همکاری بیشتر از ایشان،  از لطف پایدار دکتر یزدان منصوریان از سوی خود و همه مخاطبان ایشان تشکر ویژه می نماید  و آرزو دارد این همکاری و لطف ایشان مستدام باشد.  و تشکری ویژه از استاد داریوش علیمحمدی  که بعد از دکتر منصوریان بیشترین مطلب را برای ما فرستاده  اند  داریم و آرزوی همکاریهای بیشتر.

و با اینهمه از جوانان همان خواهش سال گذشته را تکرار می کنیم.. بیشتر بنویسید و سخن هفته را با سخنان خودتان جوان و تازه نگهدارید. ما به جوانان این قول را می دهیم که لیزنا در ویراستاری مطلبتان  به شما کمک  خواهد کرد.  شما سوژه هایتان را ، نظرهایتان را دغدغه هایتان را بنویسید، مطمئن باشید که مشکل شما، و دغدغه های شما ، دغدغه های هم نسلان و همکاران شماست و گفتن به از خموشی است.

و اما: پرسشهای ما:

مهمترین پرسش ما این است:

چه موضوعهایی را دوست دارید که بیشتر به آنها پرداخته شود؟

از کدامیک از اساتید دوست دارید که مطلب بخوانید

در میان دوستان کتابدارتان کسی را می شناسید که دست به قلم دارد ولی به طرف رسانه ها قدم بر نمی دارد؟ (اگر بفرمائید ما به سوی ایشان دست دراز خواهیم کرد)

در میان دوستان دانشجویتان چه؟

پیشنهاد خاصی برای سخن هفته دارید؟

پیشنهاد خاصی برای لیزنا دارید؟

 

عمرانی، ابراهیم. «به پایان آمد این سال و حکایت همچنان باقیست: سخن یکسالگی». پایگاه تحلیلی خبری لیزنا. سخن هفته شماره 51. 9 آبان 1390.

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: