کد خبر: 10831
تاریخ انتشار: سه شنبه, 28 آذر 1391 - 19:13

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

ارزیابی عملکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور: نگاه منتقد، نگاه مدافع

  در مناظره تلویزیونی برنامه کارنامه دکتر افشار در سخنانی گفت: "مطالعه مفید شما در عمل تبدیل می شود به بسته های فرهنگی که به کتابخانه می فرستید و از مردم می خواهید بخوانند امتحان بدهندو جایزه بگیرند!" دکتر زرشناس نیز اظهار داشت: "سپردن کتابخانه های عمومی کشور به شهرداری ها با تمایلات سیاسی متفاوت اوضاع آشفته ای را به وجود می آورد."

 

به گزارش لیزنا، در ساعت 21 دوشنبه 27 آذر 1391 ، مناظره دکتر ابراهیم افشار، استاد دانشگاه اصفهان و دکتر شهریار زرشناس، مشاور عالی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور با موضوع: «ارزیابی عملکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گسترش امکانات کتابخانه ها و رشد کتابخوانی چیست؟» از مجله تصویری کارنامه از شبکه 4 سیما پخش شد.

پس از معرفی میهمانان مجری برنامه از ابراهیم افشار درخصوص سرانه مطالعه در ایران و آمارهای متفاوتی که از 2 دقیقه تا 79 دقیقه عنوان شده است سئوال کرد و ضمن بیان شاخص های سرانه خواست تا به ارزیابی سرانه مطالعه در ایران نیز بپردازند؟

 

 

افشار: برای اندازه گیری آمارهای مطالعه از روشهای گوناگونی استفاده می شود که معیوب هستند.

دکتر ابراهیم افشار بیان کرد: "سرانه مطالعه عبارت است از این که بدانیم مردم چقدر از وقتشان را صرف مطالعه می کنند.. برای اندازه گیری هم از روشهای گوناگون استفاده می شود که بی عیب نیستند. ساده ترینش آن است که به مردم مراجعه می کنند و مثلا می پرسند چه مدت در ماه گذشته مطالعه کرده اند ؟ این نوع سئوال 2 عیب بزرگ دارد، یکی حافظه انسان است و دوم اینکه وقتی در جامعه در مورد مطالعه کردن تبلیغ می شود و رسانه ها می گویند، شخص گرایش دارد مقدار آن را بیشتر اعلام کند. روشی که دانشگاه آکسفورد اعمال کرده است مقداری بهتر است ولی نمی توان گفت دقیق است به  این ترتیب که 30 فعالیت را لیست می کنند و می گذارند جلوی مردم و از آنها می خواهند که بگویند در ماه گذشته چقدروقت صرف یک کرده اند. حس آن این است که مطالعه در بین فعالیت های دیگر پنهان می شود و توجه خاصی نمی طلبد بنابراین ایراد دوم در آن کمتر است.

من خیلی به آمار سرانه مطالعه بها نمی دهم، زیرا چیز خاصی را روشن نمی کند. عواملی مثل سواد عمومی مردم، آزادی نشر و در اختیار بودن کتابها و منابع اطلاعاتی که مردم دوست دارند، نظام آموزش و پرورش و آموزش دانشگاهی و توانمندی نهادهای کتابخانه ای در شکل دادن وزیاد کردن آن موثرند. کتابخانه های عمومی اگر بستری فراهم کنند اقبال مردم  زیادتر می شود. نمونه بارز آن کتابخانه ملی ایران است که برای مراجعه انبوه به وجود نیامده ولی محیطی مطبوع، ساعات کار زیاد، کتابهای متنوع، آنقدر شلوغ می شود که گاهی جا برای نشستن در آن یافت نمی شود.

در ادامه مجری خطاب به دکتر افشار گفت: "در واقع شاخص هایی که برای سرانه مطالعه عنوان می شود را خیلی ضروری نمی دانید." و سئوال قبل را از دکتر زرشناس پرسید.

زرشناس: سرانه مطالعه در سال 1387، 18 دقیقه؛ 1388، 18:12 دقیقه و در سال 1389، 18:47 دقیقه می باشد که این نشان دهند عملکرد موفق نهاد کتابخانه های عمومی کشور است.

دکتر شهریار زرشناس در جواب بیان کرد: "اصولاً این نوع ارزیابی های کمی را خیلی دقیق نمی دانم اما اینگونه هم نمی پندارم که ارزیابی هایی که صورت می گیرد اگر یک درصدی از خطا را برایش در نظر بگیریم به هر حال نمی تواند مطلقاً بی نسبت با واقعیت باشد و یا بازتاباننده، وجودی، حدودی و مراتبی از حقیقت نباشد، بنابراین وقتی که در آماری که با خودم آوردم سرانه مطالعه در سال 1387، 18 دقیقه بوده است البته مطالعه ای که شامل قرآن و ادعیه نمی شود و صرفاً کتاب های فیزیکی و الکترونیکی را در بر می گیرد و در سال 1388، 18:12 دقیقه و در سال 1389، 18:47 دقیقه می باشد نشان دهنده این است که نهاد کتابخانه های عمومی کشور موفق عمل کرده است. با توجه به اینکه مسأله کتابخوانی در یک فرهنگ و جامعه فقط معطوف به یک نهادی است که فقط ظرف 5 تا 10 سال تأسیس شده است و در دوره های مدیریتی سمت و سوهایی نیز دارد این را باید در نظر گرفت که آقای مهندس واعظی یکی از مدیران بسیار زحمتکش است که شبها تا ساعت 10، 11 شب مشغول به کار است و به دلیل برگزاری جلسه جذب نیرو در استانها بوده است که ایشان نتوانستند در این جلسه حضور پیدا کنند."

زرشناس: در نهاد وظیفه اصلی ما مسأله گسترش مطالعه مفید است.

مشاور عالی دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور افزود: "سرانه مطالعه که در واقع رشدش را در نظر می گیرند، این شیوه را مطلقاً دقیق نمی دانم ولی رو به جلو است. چیزی که از خود سرانه مطالعه مهمتر است و ما در نهاد وظیفه اصلی خودمان می دانیم مسأله گسترش مطالعه مفید یعنی مطالعه ای که معطوف به اثر و نتیجه ای باشد که آن اثر و نتیجه موجب ارتقاء معنوی، فکری، معرفتی و همچنین افزایش توانای های عملی و از قوه به فعل درآوردن استعدادهای الهی موجود در وجود انسانی شود. ارتقای وجودی دری است که باید در وجوه و سطوح مختلف صورت بگیرد یک راهش از طریق مطالعه است که مطالعه می تواند به ما کمک کند در این سیر اجمالی که داریم حرکت کنیم، جلوتر برویم و پرسه ی رشد را طی کنیم این جوهر مطالعه مفید است و برای ما مهمترین مسأله است."

مجری در ادامه پرسید: "با همین تلقی که از مفهوم مطالعه مفید دارید و با بحثی که در خصوص سرانه مفید داشتید، سرانه مطالعه جامعه ما را به عنوان مشاور فرهنگی دبیر کل نهاد کتابخانه های کشور خوب ارزیابی می کنید یا خیر؟"

شهریار زرشناس عنوان کرد: "در مورد سرانه مطالعه مفید اگر ارزیابی آماری باشد من ارزیابی آماری را ندارم ولی چون سمت گیری که در نهاد صورت گرفته و ما برآوردهایی داریم از 100 کتاب اولی که مورد ارزیابی قرار گرفته است و بیشترین مخاطب را دارد، وقتی ما نگاه می کنیم از سال 1386 آغاز حضور آقای مهندس واعظی در ریاست نهاد کتابخانه های عمومی کشور تا امسال را سمت گیری است که نشان دهنده یک حرکت امید بخشی در جهت مطالعه مفیدی است که عرض کردم."

مجری خطاب به دکتر افشار گفت: " آیا دیدگاه دکتر زرشناس را درخصوص سرانه مطالعه که رو به جلو است و با وضعیت عمومی ماهمخوانی دارد را قبول دارید یا خیر؟"

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان بیان کرد: "درخصوص تعریف پرآب و رنگی که آقای زرشناس از مطالعه مفید کردند باید بگویم که تعریف خیلی قشنگی است، عبارتهایی که گفتند و اینجا نوشتند خیلی قشنگ است اما وقتی به مرحله عمل می رسد تبدیل می شود به چی؟ تبدیل می شود به اینکه بسته های فرهنگی را بفرستیم به کتابخانه های سراسر کشور، 7،8 تا 10 نسخه به مردم بدهیم و بگوییم بخوانید، بیائید امتحان دهید تا به شما جایزه بدهیم. کار غلط است. نتیجه چه می شود؟ نتیجه این می شود که فرد کتاب را مثل کتاب درسی می خواند و می آید امتحان می دهد، مسابقه می دهد، جایزه می گیرد و می رود خانه. این کجایش مطالعه به حساب می آید، آن اضافه آماری که آقای زرشناس می گویند به خاطر همین چیزها است. شما آمار استفاده موضوعی را ببینید، بیشترین آمار به طور طبیعی در همه جای دنیا در کتابخانه های عمومی رمان است، بعدش روانشناسی است. وقتی در این آمار نگاه می کنیم، کتابهای دینی شده 20%، آیا این 20% طبیعی است یا با ارشادات آقای واعظی و زرشناس است و این مطالعه دینی را تبدیل کردن به یک چیز دنیوی که آقایان اینقدر از آن متنفرند اما خودشان مرتکبش می شوند."

مجری در ادامه پرسید: "اگر این یک آسیب جدی باشد که به نظر شما نیز هست چقدر بر می گردد به ساختار نهاد کتابخانه های عمومی کشور؟"

افشار افزود: "نهاد کتابخانه های عمومی تشکیلاتی درست کرده است که بیش از آن که فرهنگی باشد، نظامی است . کمترین شئون و حرکت در کتابخانه های سراسر کشور باید از مرکز کنترل شود. در نهایت "مطالعه مفید" نیز تبدیل می شود به اینکه آقای واعظی و زرشناس بگویند مردم بخوانید آنچه را که ما به شما می دهیم؛ بخوانید تا بشوید مثل ما، و آنوقت اینهمه منابع و امکانات در باریکه باورهای خاص تیم مدیریتی ایشان صرف می شود.

مجری پرسید: "شما مشاور فرهنگی نهاد کتابخانه های عمومی هستید، هم در مورد مقایسه ای که در مورد آمار مطالعه در ایران و کشورهای دیگر شده است که حتماً مستندات با توجه به مطالعه ای که ایشان داشته است و به هر حال متفاوت است و یک ریشه یابی فرهنگی کردند، شما چقدر ایشان را محق می دانید در این امر؟"

زرشناس گفت: "بسته های فرهنگی را که فرمودند ما می فرستیم تا مردم امتحان بدهند، من نمی دانم اگر مقصودشان مسابقه های فرهنگی است که ما می گذاریم این امری است که در تمام دنیا مرسوم است و یکی از مهمترین روش ها است که مردم را دعوت کنیم به مطالعه و به انگیزه گرفتن جایزه، اینها را دعوت کنیم که مطالعه کنند. مگر این کار را سینماگرانی که در دولت هایی هستند که دکتر افشار از عملکردشان راضی هستند مگر این کار را نمی کنند، مگر خود دکتر نظام پاداش و تنبیه در دانشگاه هایشان را ندارند، وقتی ایشان سیستمی دارند که اگر کسی که درسش بهتر است نمره بهتری به او می دهند در واقع یک پاداش است دیگر، ما نیز همین کار را به نوعی انجام می دهیم."

مجری پرسید: "آیا فاصله ای که بین تعریف مطالعه مفید است و آن چیزی که در مقام تعهد و اجرا است را می پذیرید یا خیر؟"

زرشناس ادامه داد: "آقای واعظی که عرض کردم به دلیل مشکلی که پیش آمد و گرفتاری شغلی و جلسه جذب نیروی استانی داشتند نیامدند و بنده آمدم، اجازه بدهید بنده حرفم را بزنم انشاءالله جبران می کنم. فاصله ای که می فرمائید جالب است برایم آقای دکتر می فرمایند که این سند، سند خوب است، مفهوم مطالعه مفید خوب است بعد خودشان مخالفت می کنند که چرا ما جهت می دهیم مطالعه را در مسیر این مطالعه مفید. آقای دکتر اگر شما قائلید که این حرف خوبی است فرمایش خودتان است، این یعنی اینکه ما از مطالعه یک پرسه جهت مند، آگاهانه، مسئولانه، توأم با هدف بسازیم خوب ما نیز همین کار را می کنیم. 20% که فرمودند این آمار ما فقط نیست، آمار ارشاد، آمار خود خانه کتاب را نگاه کنید، بیشترین کتابهایی که منتشر شده است کتابهای دینی است، تازه من نمی دانم من تا جایی که دیدم ما یک چنین ادعایی را به این صورت در گزارش 100 کتابی که داریم ندیدم. ما هر کتابی که گرفته شده است را اعلام کردیم، پرمخاطب بود اعلام کردیم، من نمی دانم ایشان از کجا می گویند. نکته دیگر این است که ایشان می فرماید ما مطالعه را تبدیل کردیم به یک امر غیر دینی که سکولاری است که به اصطلاح از آن یاد می کنند. من نمی دانم اما خوب است آقای دکتر مطالعه دارند و شاید فراموش کردند سکولاریسم به معنای قدسی زدایی از امور است و وجوه مختلف دارد در تاریخ فلسفه هم مشکل های متفاوتی داشته است. سکولاریسمی که می گوید ما با آن درگیریم، سکولاریسم اومانیسم است که دامنه وسیعی دارد و خیلی از وجوهات مطرح می شود، اینکه ما دین را بیاوریم محور و مدار امور دنیا قرار دهیم، سکولاریسم نیست آقای دکتر این را فکر می کنم دوستان علوم سیاسی در دانشگاه نیز تأیید می کنند."

مجری پرسید: "در پایان چقدر نهاد با همین آسیب هایی که در بحث کتابخانه های عمومی دارد در جذب نیروی متخصص موفق بوده است و چه راهکاری دارید؟"

افشار: خدمت کتابخانه عمومی یک خدمت محلی است که اصلا لازم نیست دولت مرکزی در آن دخالت کند

افشار گفت: "ما هنوز شروع نکرده شما بحث پایانی را پیش کشیدید! مسئله عمده من ساختار سازمان و روشهای نهاد کتابخانه های عمومی کشور است. توضیح اینکه ما در کشورمان اختراعاتی داریم که در هیچ کجای دنیا پیدا نمی شود، یکی از آن اختراعات داشتن 6 نوع کتابخانه عمومی است و متصل کردن خدمت کتابخانه عمومی به دولت مرکزی.  این را تا جایی که من می شناسم در هیچ کجای دنیا نداریم. بر این اساس سازمانی عریض و طویل با چندین سطح سلسله مراتب درست می کنیم تا در ته آن یک کتاب به دست مردم بدهیم! من نمی دانم واقعاً چند درصد از بودجه سالانه نهاد کتابخانه های عمومی در بخش های ستادی آن هزینه می شود. من معتقدم خدمت کتابخانه عمومی یک خدمت محلی است که اصلا لازم نیست دولت مرکزی در آن دخالت کند. در هیچ جای دنیا، در همان کشورهایی که ما کتابخانه عمومی را از آنها الگو گرفته ایم، یک چنین تشکیلاتی برای کتابخانه های عمومی نمی سازند، تا در انتهایش چهارهزار تا آدم در دو هزار تا کتابخانه بنشینند و یک کتاب بدهند دست مردم! این اختراع، اختراع غلطی است. ما کانون پرورش فکری را به عنوان کتابخانه عمومی داریم، نهاد را داریم، شهرداری ها را داریم، اوقاف را داریم، مساجد کتابخانه ساخته اند، کتابخانه روستایی داریم. در حالی که در همه جای دنیا یک نوع کتابخانه عمومی وجود دارد که توسط شهرداری ها یا بخشداری ها (در مناطق روستائی) تأسیس می شود. در این کتابخانه ها کتابدار با استقلال کار حرفه ای خود را می کنند و آموخته هایشان را به کار می بندند. در حالی که در کتابخانه های نهاد، فارغ التحصیلان فوق لیسانس را می نشانند کاری را انجام دهند که یک نفر با دیپلم هم می تواند انجام دهد، البته این در طی چند سال وضع قدری بهتر شده است. بنا براین ضرورتی ندارد اینهمه سلسله مراتب برای یک کار محلی انجام شود. کتابخانه عمومی یک سرویس محلی است که باید توسط شهرداری محل ارائه شود. هر چقدر سلسله مراتب درازتر باشد آن پائین، مشکل تر می شود، این ساختار برای سازمان نظامی مناسب است آن هم به خاطر طبیعت کارش است، باید یک مرکزیت و فرماندهی محکم تر داشته باشد ولی برای کتابخانه عمومی به عنوان یک نهادفرهنگی مناسب نیست.

مجری پرسید: "به عنوان جمله آخر چه آسیب جدی دیگری را متوجه اید؟"

افشار: جز چند استثنا، کدام یک از مدیران را آقای واعظی با رقابت و بر اساس شایستگی حرفه شان برگزیده است؟

افشار بیان کرد: "آسیب جدی استفاده نکردن از نیروی انسانی دانش اموخته با تجربه است. منابع هدر می رود، مقدار زیادی در بخش های ستادی هزینه می شود، سیاست های سلیقه ای پیش می گیرند. شما ببینید در این نهاد کتابخانه عمومی جز در این سطح عملیاتی کتابخانه ها که اخیراً کتابداران را 50 تا 60 درصد استخدام می کنند، از دفتر آقای واعظی گرفته تا مسئولان شهرستانها که رده 4 هستند چند نفرشان دانش آموخته کتابداری و متخصص هستند؟ جز چند استثنا، کدام یک از این مدیران را آقای واعظی با رقابت و بر اساس شایستگی حرفه شان برگزیده است؟

زرشناس: سپردن کتابخانه های عمومی کشور به شهرداری ها با تمایلات سیاسی متفاوت اوضاع آشفته ای را به وجود می آورد.

زرشناس نیز افزود: "آقای دکتر که به تمرکز ایراد دارند ما نمی توانیم مطلقاً هر نوع سیستم متمرکزی در هر جایی بدانیم، مگر وزارت بهداشت یک سیستم متمرکز ندارد، نظارت به چه می کند؟ نظارت به سلامت و بهداشت مردم می کند. یعنی اگر این نظارت دقیق، سنجیده وجود نداشته باشد، غذای آلوده، بیماری و مشکل پیش می آید، خوب ما در نهاد کتابخانه ها براساس این تمرکز داریم بهداشت مطالعه براساس همان ضابطه ای که در اینجا گفتیم و آقای دکتر خوب دانسته و تأییدش کردند ما بهداشت مطالعه را بر این اساس اعمال می کنیم [افشار: پزشکش هم حتما شما هستید!]، نکته دیگر شهرداری ها است اگر بسپاریم دست شهرداری هایی که هر کدام به یک شورای شهر وصلند، احیاناً تمایلات سیاسی وجود دارد، گرایش های فکری مختلف است، آنوقت اوضاع آشفته ای می شود و شما یک انتقاد دیگری می کنید. ما که نمی گوییم نباشند ما همه سلیقه ها را می بینم، ما وقتی "کتاب من" را راه انداختیم این طرح یک انقلاب است، سپردن به شهرداری ها تشدد و بحران در سیستم مطالعه ایجاد می کند."

"شما حق دارید در مقام کارشناس و پزشک در دانشگاه باشید ولی اینجا حق نمی دهند به ما در 17 کارگروه تخصصی که از بهترین اساتید انتخاب شدند و دقیق ترین کار شناسایی را انجام می دهند. من آمار دارم که میزان کتابهایی که به کتابخانه ها می بریم حداقل 5/2 برابر شده است. نکته ای که باید بگویم، بزرگترین جان مایه کتاب ما کتاب عرفانی، ادبی، اسلامی است اگر ایشان می گویند سیستم دانشگاهی ما همین آقای دکتر مسئولش است ضعف دارد و یک اپراتور می پروراند که نمی تواند حتی محتوای یک کتاب را بفهمد با داشتن فوق لیسانس من برای کتابداران احترام دارم. ما برای کتابداران کرامت قائل هستیم به کتاب اهمیت می دهیم و به جهت اهمیت به کتاب است که ما این همه سیستم های مطابق با کتاب و کتابخوانی داریم و این را هم بگویم که عمق سنجی که آقای دکتر خسروی گفتند که آقای دکتر واعظی از کجا آورند، ما عمق سنجی را از آن ناکارآمدی می بینیم که آنها نمی توانند این امر مطالعه مفیدی که آقای دکتر تأییدش کردند را اجرا کنند ما مجبوریم دوره های آموزشی بگذاریم در عین حال که کرامتی برای کارکنان نهاد قائلیم."

زرشناس در پایان بیان کرد: "ما یک ستاد چابک، فعال، کوچك و 100 نفره هستیم که از بسیاری از شهرداری هایی که ایشان می گویند کوچکتریم شما اگر با اندیشه اسلامی یا دینی مشکلی دارید این را به حساب ما نگذارید."

دکتر افشار نیز در پایان تصریح کرد: "من با اسلام مشکل ندارم. با شما مشکل دارم. با درک محدود شما از اسلام مشکل دارم."

گفتنی است، در این برنامه دکتر فریبرز خسروی، دکتر اسحق صلاحی، برخی از مدیران نهاد کتابخانه های عمومی و خبرنگاران حوزه کتاب در گفتگوهایی به بیان نظرات خود درباره عملکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور پرداختند. سوال نظرسنجی پیامکی این برنامه نیز با عنوان «ارزیابی شما از عملکرد نهاد کتابخانه های عمومی کشور در گسترش امکانات کتابخانه ها و رشد کتابخوانی چیست؟» با سه گزینه خوب، متوسط و ضعیف مطرح گردید و در نهایت نتیجه ضعیف بر اساس بیشترین  پیامکهای دریافتی مربوط به شماره این گزینه نمایش داده شد.

لازم به ذکر است، برنامه «کارنامه» با محوریت کتاب از 22 ابان به روی آنتن شبکه چهار سیما رفته است. این برنامه که نخستین قسمت آن دوشنبه 22 آبان از شبکه چهار پخش شد، یک مجله تصویری نقد کتاب است و هفتگی به صورت زنده روی آنتن می‌رود.

برچسب ها :
نقی پور
|
Iran
|
1391/12/28 - 14:02
1
12
ما از حقوقهای اینقدر پایین به ذلت درآمدیم. فقط خدا می تواند به کار بنده هایش رسیدگی کند الا غیر.دیگه از قولهای دبیرخانه هم خسته شدیم.
م
|
Iran
|
1391/10/19 - 10:44
0
7
استاد عزیز ممنون که حقیقت را بی پروا گفتید.
کتابدار
|
Iran
|
1391/10/05 - 08:07
0
6
باسلام آقای دکترافشار ممنونیم ممنونیم ممنونیم بازهم ممنونیم.
دانشجوی دکتر افشار
|
Iran
|
1391/10/05 - 00:07
0
9
من افتخار می کنم که دانشجوی دکتر افشار هستم و از این که ایشون واقیت ها رو مطرح کردن خوشحالم. من اگه جای بعضی ها بودم، بعد این مناظره از کاری که بلد نیستم ، استعفا می دادم حتی صبر نمی کردم صبح بشه!
امید وارم که باز هم فرصتی پیش بیاد تا دکتر افشار بیشتر بتونن مردم رو آگاه کنن و بقیه اساتید هم از ایشون و امثال ایشون یاد بگیرن نه این که به خاطر حفظ جایگاهشون ساکت و سر به زیر بشینن کنار.
لیدا
کتابدار
|
Iran
|
1391/10/04 - 22:45
0
9
دکتر افشار : "من با اسلام مشکل ندارم. با شما مشکل دارم. با درک محدود شما از اسلام مشکل دارم."
دکتر افشار ، ممنون (خوشحالم که هنوز استاد دلسوزی مثل شما را می بینند. کاش دکتر افشارها بیشتر بودند تا ...)
نکاتی که دکتر افشار بیان کردند همه علمی و صریح بود و نشان از دلسوزی ایشان نسبت به مملکت و مردم ایران داشت. جای تأسف داره که یک مسئول مملکتی وقتی نمی تونه جواب یک سئوال علمی را بیان کنه اقدام به برچسب زنی می کنه.
كامي
|
Iran
|
1391/10/04 - 13:09
0
3
کتابداران به مردم نمی­گویند که به چه بیاندیشید. آنها از طریق کتاب­ها، حقایق و اندیشه­هایی که اساس و شالوده تفکر (در واقع غذاي فکر) را تشکیل می­دهند، به خوانندگان ارائه می­دهند. ولي وقتي سياست زدگي يا سياست تحميلي وارد روح و ذهن مردم مي شود كه چه بخوانند و كتابداران چگونه بيانديشند اين انحطاط و عقب ماندگي است اين فلسفه و روح بيچارگي است.
کتابدار
|
Iran
|
1391/10/02 - 17:30
0
2
بسیار تآسف برانگیز است.با وجود اینکه که رهبر عزیزمان کتابداران را انسانهایی صدردر صد فرهنگی نامیدند و اسلام را پرچمدار کتابخوانی خواندند.پس چرا برای حمل این پرچم سنگین و باارزش با وجود نخبگان رشته کتابداری و اعضای فرهیخته هیأت علمی گروه های کتابداری و اطلاع رسانی آقای واعظی و مشاورشان و مدیران کل استانهایی که منصوب می کنند هیج تخصص آکادمیکی در زمینه کتابداری ندارند باید صاحب نظر در این امر خطیر باشند؟مگر میشود به یک دامپزشک گفت که یک نیروگاه انرژی اتمی را مدیریت کن؟ جامعه زمانی پزشک ماهر،فیزیکدان نخبه و... را میتواند پرورش دهد که از کودکی افراد را پرورش فرهنگی داده باشد و این برعهده کتابدارانی است که سالها در رشته محبوب خود کسب علم و تجربه توأمان کرده اند.تا زمانی که در کشور ما تخصص و جایگاه ها با هم سنخیت ندارند باید منتظر بدتر از اینها بود نه فقط در بحث کتابخانه ها که در همه حوزه ها.
کتابدار
|
Iran
|
1391/10/02 - 13:02
0
3
نهاد معتقد است که دانش آموختگان کتابداری نمی توانند در سطوح مختلف مدیریت کتابخانه ها نقش داشته باشند ولی انواع و اقسام رشته های غیر مرتبط نظیر علوم دامی و مهندسی کشاورزی و مدیریت دریایی و حقوق و .... می توانند کتابخانه ها را در سطوح مختلف مدیریت کنند. عجیب نیست؟
آقایان محترم این نظر شماست. کتابداران آموخته اند که چگونه کتابخانه ها را مدیریت کنند. این کار را به جامعه کتابداری کشور و اساتید برجسته آن بسپارید. برای رضای خدا
یک کتابدار
|
Iran
|
1391/10/02 - 12:55
0
2
1-دکتر زرشناس با توهین به کتابداران فرمودند کتابداران حتی مفهوم یک کتاب را نمی فهمند خواستم اشاره کنم وظیفه کتابدار آگاهی داشتن از محتوای تمام کتابها و یا نقد آنها نیست. که البته این امری غیرممکن است. وظیفه کتابدار سازماندهی دانش است تا افراد با تخصص ها و گرایش های موضوعی مختلف از بین منابع دانش که توسط کتابدار گردآوری و سازماندهی شده منبع مورد نظر خود را بیابند و البته کتابدار با توجه به احاطه ایی که به مخازن خود دارد می تواند به مشاوره و راهنمایی هم بپردازد. البته این اعتقاد دکتر زرشناس و همکارانشان در ستاد مرکزی حاصل این است که اصولا غیر دانش آموخته رشته کتابداری هستند و می خواهند برای این حرفه برنامه ریزی کنند.
2-سوگیری افراطی نهاد در انتخاب منابع و خالی گذاشتن مخازن کتابخانه ها از بسیاری از منابع مورد علاقه مردم آنقدر واضح است که لازم به بحث نیست.
3-نهاد هیچ اعتقادی به دانش آموخته های کتابداری ندارد و این مسئله را بارها و بارها در استخدام ها و یا سپردن مسئولیت ها نشان داده است. این نهاد باید توسط متخصصان این رشته اداره شود و به دانش آموختگان این رشته که در واقع صاحبان اصلی آن هستند واگذار شود.
غفور احمدی
|
Iran
|
1391/10/01 - 21:11
0
2
این آفت اجتماعی بزرگی است که بعضیها وقتی کم می آورند طرف مقابل رابه اسلام ستیزی وبی دینی متهم میکنند.یارانه کتاب نبایدتنهابه دانشجویان واساتید اختصاص یابد.باید به دیگراقشار مانند معلمان وکارمندان وحتی کسبه اهل مطالعه هم داده شود.
کتابخانه ع ی
|
Iran
|
1391/10/01 - 19:40
0
2
اینکه آقای دکتر می فرمایند کدام یک از مدیران را آقای واعظی با رقابت و بر اساس شایستگی حرفه شان برگزیده است؟عرض کنم خدمت ایشون که مگه اطلاع ندارن به نظر جناب آقای مهندس واعظی کتابداری دانش وسیعی نیست پس تخصص و شایستگی دیگه نمیخواد که لازم باشه کسی برای ریاست کتابخانه شایستگی داشته باشه همین که یک نفر کتابدار چیزی حالیش نشه و بله قربان گوی سیاستهای آقایون باشه کافیست .معلوم است کسی که تخصص و فهم و وجدان و علم و آگاهی داشته باشه هرگز مجری سیاستهای ایشون نمیشه؟
کتابدار بیکار
|
Iran
|
1391/10/01 - 10:02
0
2
باسلام و احترام
دست مریزاد دکتر افشار و دکتر خسروی
کاش اساتید دیگر هم از شما می آموختند که چگونه برای دانشجویانی که تربیت کرده اند دل بسوزانند؟؟؟؟
میخواستم بدونم این چه شکلی از سیستم است که چیزی به نام تمدید عضویت ندارد و هرسال وقتی به کتابخانه ای مراجعه میکنیم عنوان میکنند که باید مجددا عضو شده و یک شماره عضوت جدید داشته باشیم؟؟؟ آیا این چیزی غیر از بالا بردن آمارهاست؟؟؟ مگرنه در همه جای دنیا یک کارت را برای یک نفر تمدید میکنند نه اینکه آن شخص را با شماره عضویت جدید به عنوان یک کاربر جدید در سیستم معرفی نمایند و این میشود که در یک شهر 15هزار نفری تا کنون بیش از 36 هزار نفر عضو کتابخانه شده اند؟؟؟؟!!!!
فریدون زاده
|
Iran
|
1391/10/01 - 02:49
0
3
آقا ی د کتر افشار از اینکه حرف دل بیش از 100 ها نفر کتابدار تحقیر شده توسط مسئولان نهاد را بی ریا به گوش ملت رسانیدی سپاسگزاریم و همچنین از دست اندر کاران شبکه 4 سیما که چنین برنامه ای را تهیه کردند .و آیا وقت آن نرسیده که مسئولان فکری به وضعیت کتابخانه های عمومی بکنند که اسیر تفکر یک عده ای خاص شده است؟
یک کتابدار
|
Iran
|
1391/09/30 - 20:30
0
2
باسلام و درود به تمام علاقه مندان به نور و دانایی و روشنایی
کتابداران فرهیخته،مظلوم و سخت کوش که متاسفانه دربند نهادی با ساختار بسیار عجیب و ناکارامد مشغول خدمتند.
دوستانم صحبت های ما سودی ندارد جز اینکه کار به دست دلسوزان و کتابداران فرهیخته باشد وبس
مدیرکل قبلی این استان کتابخانه ها را باخاک یکسان کرد و هرچه ما داد زدیم سودی نداشت که نداشت تا اینکه کمتر ازیکماه قبل عوض شدخدا را شکر
در سیستمی که یک مدیر کل می تواند جثارت و توهین را به اوج برساندو یک مسوول حراست و نظارت درهمه چی دخالت کند چه انتظاری باید داشت؟؟
به هزاران سوال کتابداران و شاغلین نهادچه زمان و چه کسی پاسخ خواهد داد؟
و دهها صحبت دیگر و عدم پاسخ اقایان به صورت شفاف
من و خیلی دیگر از دوستانم اگرکاری دیگر پیدامی کردیم یک ساعت درنهاد نمی ماندیم ولی چه کنیم که وضعیت اشتغال افتضاح است و راه دیگه ای نیست
بس است دیگر تحقیرکتابداران و ظلم و اجحاف
کاش سایتی دوستان ایجاد کنند تا تمام کتابداران بنویسند نظراتشان را درنهادی که فقط مطیع بودن خوب است و حرف زدن و انتقاد مساوی اخراج و هزاران مشکل دیگر
بگذریم شرح این ماجرا را که فرمود(گوش اگر گوش تو ناله اگر ناله من البته ان که به جایی نرسد فریاد است.)
معصوم زاده
|
United States
|
1391/09/30 - 16:00
0
2
دکتر افشار : "من با اسلام مشکل ندارم. با شما مشکل دارم. با درک محدود شما از اسلام مشکل دارم."
از مسئولان محترم نهاد خواهش میکنم الکی به دکتر افشار برچسب نزنند .
آیا شما عادت دارید با همه مثل کتابدارانتان صحبت کنید؟هر چند ما کتابدارها به لحن آزار دهنده ی شما عادت کرده ایم ولی مردم خودشان دیدند و شنیدندو فهمیدند.
کتابدار کتابخانه
|
United States
|
1391/09/30 - 15:55
0
2
افشار: برای اندازه گیری آمارهای مطالعه از روشهای گوناگونی استفاده می شود که معیوب هستند.
---
چرا از کتابداران واقعیت را نمیپرسند ؟به خدا وندی خدا قسم آمارها یشان را ما کتابداران برایشان ارسال میکنیم و مجبورمان میکنند ارقام غلطی ارائه دهیم تا آمار اعضا افزایش نشان بدهد لذا ما کتابداران بهتر از هر کس دیگر می دانیم که وضعیت اآمارها چگونه است؟ برای آقای زرشناس متاسفم چطور در یک رسانه ملی می گویند آماراعضا دو برابر شده است؟آیا واقعا نمیدانند آمارها صوری است؟ هیچ کس نداند کتابدارها که میدانند.
از آقای دکتر افشار ممنونیم و دستشان را هم میبوسیم.
مصطفی
|
United States
|
1391/09/30 - 15:46
0
4
کاش دکتر افشار ها زیاد بودند.
کتابدار آذربایجان شرقی
|
United States
|
1391/09/30 - 15:45
0
4
با سلام
از جناب آقای دکتر افشار متشکريم واقعا حرف دل ما کتابدارا را گفتند.خدا مي داند چه قدر آمار هاي ساختگي گزارش مي کنند حتي در حضور مقام معظم رهبري هم واقعيت را نگفتند .
خیلی چیزها باید گفته می شد که گفته نشد مثلا
1- نگفتند که به مسئولين کتابخانه ها نامه نوشتيم که هرکتابدار در عرض 6 ماه 600 نفر بايد عضو کتابخانه داشته باشد(البته بصورت صوري و به عنوان عضويت رايگان ) و گرنه اخراج خواهد شد.
2- نگفتند که دوبرابر شدن اعضاي کتابخانه ها نتيجه عضويت رايگان است که کتابداران از ترس اخراج به صورت صوري وارد سيستم کامپيوتر کرده اند و حتي در ميان آنها کساني هستند که سالهاست به رحمت خدا رفته اند ولي هنوز عضو فعال کتابخانه هستند.
3- نگفتند که ما کتابداران را مجبور مي کنيم بنام اعضاي کتابخانه کتاب مانت دهند و پس از چند روز از سيستم خارج نمايند تا آمار امانت بيشتر نشان دهد .
4- نگفتند مسابقات کتابخواني که هر هفته بصورت مکتوب و اينترنتي با پوستر هاي آنچناني که خدا مي داند چقدر هزينه برداشته برگزار ميشود پاسخهاي آن به کتابخانه ها ارسال ميشود تا اعضا فقط اسم خود را نوشته و فرم خالي به کتابدار دهندو کتابدار جوابها را بزند و حداقل ماهي 100 تا از اين مسابقات را بطور صوري به استان ارسال کند وگرنه تهديد به اخراج خواهد شد.و البته کتابخانه که پول قبض برق و گاز خود را نمي تواند بپردازد بايد ماهانه به برندگان صوري هم جايزه بخرد و تحويل دهد.!!!! و این یعنی مطالعه مفید نهاد !!!
5- نگفتند که کتابداران فقط ابزار دست ما هستند که فقط محکوم به اطاعتند .
كتابدار
|
Iran
|
1391/09/30 - 13:31
0
2
جاي تعجب دار كه مشاور عالي دبيركل نهاد د در اين مناظره مي گويد ما براي كتابدارن شان و حرمت قائليم برادر ايا شما با ماهي 450 هزار تومان مي تونيد در اين شرايط زندگي كنيد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟كتابداراني كه از هرگونه حقوق و مزايا بي بهر ه اند به نظر من بزرگترين ظلم در دستگاههاي اجرايي را به كتابداران مي كنند با مدرك فوق ليسانس ماهي 450 هزار ت
کتابدار
|
Iran
|
1391/09/30 - 12:12
0
3
عالیه درد دل ما را گفت استاد واقعا کتابدار ها جایگاهشون چیه . وضعیت استخدامشون چی میشه . 90 میلیارد نیم درصد شهرداریها در سال 90 چی میشه کجا رفت . چرا کار رو به کاردان نمی سپارند .
کتابدار عمومی
|
Iran
|
1391/09/30 - 09:06
0
2
با سلام
با آرزوی اینکه مسوولین تامل ورزند و لطف بفرماند ما را دوباره زیر مجموعه وزارت ارشاد قرار دهند .تا یک چارت سازمانی مشخصی داشته باشیم و از این نهاد گداخانه های کشور خلاص بشیم-آمین....
مسوول کتابخانه
|
Iran
|
1391/09/30 - 08:54
0
4
باسلام
لطفا در برنامه تون در مورد شان و منزلت کتابدار که در این نهاد مزبور به اندازه پشیزی برایش ارزش قائل نیستند و فقط مثل ساواک سابق به زد وبند اداری وحراست بازی می پردازند هم بپردازید-توی اداره کل کتابخانه های اصفهان که میریم دقیقا این حس احساس میشه(عبور از تونل وحشت برای دیدار مدیر کل)و......
دانشجوی کتابداری
|
Iran
|
1391/09/29 - 20:55
0
4
خوشحالیم که بالاخره یک استاد کتابداری پیدا شد و حقایق رو به زبون آورد. استاد عزیز من هم ازت ممنونم.


به عملکرد این سازمان از 100 چه نمره ای می دهید؟

من 5 می دم.
ایوب
|
Iran
|
1391/09/29 - 20:50
0
2
درود بر شما اساتید بزرگوار و گرامی که بسیار زیبا و شیوا مواضع خودتون را در قبال نقطه های فراوان نهاد کتابخانه های عمومی کشور بیان کردید. اما دریغ از یک جمله پاسخ صحیح و علمی و منطقی از جانب دکتر شهریار زرشناس به عنوان نماینده نهاد در این مناظره.
بجا میدونم که در اینجا از آرزویی بگم که بعد از دیدن مناظره «دکتر صادق زیبا کلام» در شبکه چهار در دلم پدید اومد و اون شب گفتم که کاش ماهم همچین شخصیت های جسوری را در کتابداری داشته باشیم و بعد از برنامه «کارنامه» دیدم که امثال این شخصیت و جسارت در رشته ما هم خدا رو شکر کم نیستند.
کتابدار
|
Iran
|
1391/09/29 - 20:38
0
3
افشار: جز چند استثنا، کدام یک از مدیران را آقای واعظی با رقابت و بر اساس شایستگی حرفه شان برگزیده است؟
علی
|
Iran
|
1391/09/29 - 20:03
0
2
اساتید گرانقدر جناب آقای دکتر افشار و جناب آقای دکتر خسروی عزیز
ممنون از صراحت لهجه و جسارتتان در بیان حق و متاسفم برای نهادی که ادعا دارد به عنوان پزشک روح مردم در کشور فعالیت میکند ولی برای توجیح بیکفایتی های خود متوسط به دروغ و سانسور در سایت رسمی خود میشود البته سانسور در نهاد امری پذیرفته شده و پسندیده محسوب میشود زیرا مدیران ارشد نهاد معتقدند مردم فهم و درک اینکه چه کتبی مناسب آنهاست را ندارند و آنها باید تعیین کنند که چه کتابی باید مطالعه شود و چه کتابی نباید
کتابدار کتابخانه عمو
|
Iran
|
1391/09/29 - 11:59
0
3
دکتر افشار متشکریم
کاش اساتید دیگر هم کمی به فکر دانشجویانی که تربیت کردند بودند کاش فقط یک کم شجاعت ایشان را داشتند شاید وضع ما بهتر می شد
دکتر دوست دارییم...................
جمشید
|
Russia
|
1391/09/29 - 11:55
0
2
در کل بایستی از موضع دکتر افشار حمایت نمود. رویه موجود نهاد کتابخانه های عمومی بسیار تمرکزگرا و مرکز محور است و هسته اصلی تصمیم گیرنده در تهران برای دور افتاده ترین شهرستانها در جزیی ترین موارد نیز تصمیم گیری میکند. تجربه [...]و نیز سرگذشت تاریخی بشریت نشان داده که اقدام کتابخانه های عمومی برای به اجبار فرستادن مردم به بهشت با اجبار آنها به خواندن متون خاص، تجربه ای شکست خورده است.
نیز جای آن دارد که از این ادعای اقای زرشناس تحقیقی به عمل آید که اضافه شدن منابع کتابخانه های عمومی، بیشتر شامل چه کتابها و آثار چه ناشرانی بوده است؟
این جمله دکتر افشار نیز که واقعا هزینه های ستادی نهاد کتابخانه های عمومی احتمالاً بخش عمده بودجه این نهاد را مصرف میکند بسیار قابل تامل است و جای آن دارد که در راستای پرهیز از به وجود آوردن ساختارهای موازی و چلوگیری از اتلاف سرمایه که نهاد کتابخانه ها در چند سال اخیر با منفک شدن از وزارت ارشاد پیگیری کرده است، از نظر سازمانی دوباره به وزارت ارشاد یا شهرداری های محلی بازگزدانده شود.
یک کتابدار
|
Iran
|
1391/09/29 - 11:32
0
2
با سلام
بحث جالبی است ولی قضیه نهاد واقعا امر جالب و عجیبی است
مدیران انتصاب سیاسی می شوندوبا سلیقه خودشان مدیرت می کنند
البته بنده به عنوان کسی که درکتابخانه های شهرداری مشهد هم خدما کردم ساختار هردوسازمان و تشکیلات را ناکاآمد می بینم و ظاهرا سپردان تمام کتابخانه ها به سازمانی مانند آموزش و پرورش که بخش اعظم تکلیف و وظیفه شان آموزشی شاید مناسبتر باشدتا شهرداری با دهها مشکل و ناکارآمدی ساختار آن در پاسخگویی نیازهای مردم عزیزمان
حقیقت تلخ دیگر که به چشم می بینیم سلیقخ اقای واعظی و دوستان با نام صلاح بودن و نبودن چه کتابهایی برای کتابخانه های عمومی است که دردی است دیرینه و ریشه در کم بودن انعطاف و کوتاه بودن استانه تحمل و درک و بینش دوستان عزیزم در نهاد کتابخانه ها
به هرروی نهاد نسبت به مدریت ارشاد بهترو تا رسیدن به جایگاه فرا خور راه بسیاری در پیش دارد
شان کتابداران نیز با فقط حقوق بالا نمی رود گرچه تا جایی که ما می دانیم کمترین دریافتی کارکنان پیمانی مربوط به کتابداران است.
و شرح و درد دل بسیار است
اللهم عجل لولیک الفرج
کتابدار
|
Iran
|
1391/09/29 - 08:31
0
2
باسلام .این اولین باری بود که در شبکه ملی مناظره ای در مورد کتاب وکتابخوانی برگزار می شد. امیدوارم ادامه داشته باشد.والبته با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی.اما نیامدن اقای واعظی بزرگترین ضعف برای وی محسوب می شود.و دیگر اینکه بنده هم معتقدم این امارها دروغ است کما اینکه رهبر انقلاب نیز با تیز هوشی و با ظرافت خاصی این موضوع را در جلسات مختلف یادآور شده اند.ولی موضوعی که باید به آن اشاره کنم در بحث مدیران غیر مرتبط و سلیقه ای کتابخانه ها است برای مثال مدیر کتابخانه های استان ک،ب دارای مدرک تحصیلی لیسانس علوم دامی است و رشته وی با مدیریت یک دستگاه فرهنگی منافات دارد.ودر آخر ممنونم از دکتر افشار که حرف دل تمامی کتابداران را زدند . وقتی سازمان یا نهادی بودجه دولتی ندارد چرا باید در تهران این همه تشکیلات داشته باشد و البته با سه ساختمان اجاره ای با قیمت بالا. امید است در برنامه آینده از ایشان مجددا دعوت کنند و وقت بیشتری به ایشان بدهند.
شبنم
|
Iran
|
1391/09/29 - 08:09
0
3
دکتر افشار تشکر تشکر
از راه دور دست بوسم ، حرف دل کتابداران از زبان یک استاد واقعا شنیدنی بود ، شوک بدی به نهاد وارد شد ، وقتی تو پیله خودت باشی و سرت زیر برف متوجه نمیشی اطرافت چه خبره ! ما با شماییم بازم روشن گری کنید.به جای رسیدگی به کارکنان خودشون و کتابداران بینوا چسبیدن به چاپ کتاب و پوستر " کتاب واعظی " یعنی کتب خاص
علی داوودی ساروی
|
United States
|
1391/09/29 - 04:51
0
3
بحث زنده و جانداری بود. جا دارد از این بحث ها بیشتر انجام شود. استاد افشار بسیار بی پرده مسائل را مطرح کردند. مواضع عالمانه و متین دکتر خسروی نیز بسیار بجا و سنجیده بود. از هر دو این اساتید گرانقدر تشکر می کنم. امیدوارم اساتید دیگر هم محافظه کاری را کنار بگذراند و با بیان صریح مشکلات بر گامی برای اصلاح مشکلات کتابخانه ها بردارند.
لیلیا عظیمی مقدم
|
Iran
|
1391/09/28 - 23:04
0
2
تشکر از نظرات صریح دکتر افشار. نارحتم از اینکه در دنیا در مورد چی دارن بحث می کنن ما کتابدارای ایران رو درگیر چه مسائلی می کنن حتی تو کمتر موضوعات هم بهمون حق نمیدن آخه چرا باید با یه فردغیرمتخصص مناظره باشه که آخرش بازهم توهین بشه به کتابدارها. وقتی میگیم طریقه تعیین سرانه مطالعه این نیست اینطوری مردم کتابخون نمیشن آقا چرا توهین می کنی
سید مسعود شفیعی
|
Iran
|
1391/09/28 - 22:58
0
4
با تشکر از خبر رسانی
من مصاحبه را هم دیدم، در این گفتگو آقای زرشناس بیشتر تلاش می کردند تا وانمود کنند که آقای دکتر افشار از روی غربگرایی و یا سیاسی حرف می زند که آقای دکتر افشار با مطرح کردن بحث های علمی و استدلال های منطقی به حق بحث را خوب پیش بردند. اصولا در جواب اشکالات و انتقاداتی که آقای دکتر افشار مطرح کردند، جوابی داده نشد. بهتر بود آقای زرشناس به صورت علمی جواب و دلایل خود را ارائه دهد و از عملکرد نهاد دفاع نماید. برچسب زنی و ایجاد تشویش در مناظره های علمی و تخصصی، جایی که افراد متخصص و آشنا با مسائل که مخاطب برنامه هستند، راهبرد خوبی نیست.
افراد به استدلال های علمی افراد توجه نموده و نتیجه گیری میکنند.
با تشکر از آقای دکتر افشار که با صراحت و به روشنی انتقاد خود را مطرح کردند و به مسائل حاشیه نپرداختند. به نظر بنده ایشان در انتقادات انصاف را رعایت کردند و چنانچه طرف مقابل خود به نتیجه گیری و برداشت سو از صحبت های ایشان نمی پرداختند، وجهه نهاد کتابخانه عمومی (مسئولان آن) حفظ میشد.
صحبت های آقای خسروی هم در خور تامل بود و بالاخره یک واکنش مناسب بعد از گذشت یک سال از صحبت های آقای واعظی در تلویزیون (مبنی بر عمیق نبودن رشته) از سوی اساتید رشته مشاهده گردید.
مرضیه حق دوست
|
Iran
|
1391/09/28 - 22:57
0
6
چرا به اسم دین کتابداران را متهم می کنید
امین ن
|
Iran
|
1391/09/28 - 22:53
0
4
ممنون آقای دکتر افشار
زینب صادقی
|
Iran
|
1391/09/28 - 22:42
0
5
باعث تاسف است که رئیس نهاد حضور پیدا نمی کند و مشاورش عذر بدتر از گناه می آورد
چرا همیشه مردم را ساده لوح فرض می کنند
کتابدار
|
Iran
|
1391/09/28 - 20:25
0
4
با تشکر از دکتر افشار
بالاخره یکی از اساتید کتابداری محافظه کاری رو کنار گذاشت و به دور از روال های معمول حرف دل اکثر کتابداران رو زد
نکته جالب این مناظره این بود که مشاور عالی رئیس نهاد کتابخانه های عمومی کل کشور یک کتابدار نیست! و در جامعه کتابداری فرد مطئمنی برای مشاوره بزرگترین نهاد کتابداری کلشور وجود ندارد.
کتابدار
|
Iran
|
1391/09/28 - 19:48
0
1
جالب توجه اینکه به خاطر این اوضاع اقتصادی که پیش آمده دیگر نهاد کتاب زیادی برای کتابخانه هایی غیر نهادی که میفرستاد نمیفرسته، برای کتابخانه ما دیگه تقریبا این امر قطع شده است.....
پاسخ ها
کتابدار پادگان نهاد
| Iran |
1392/06/14 - 08:55
بهتر که نمیفرسته
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: