کد خبر: 19651
تاریخ انتشار: شنبه, 05 ارديبهشت 1394 - 18:17

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

کارگاه آشنایی با فهرست نگاری نسخ خطی

کارگاه آشنایی با فهرست نگاری نسخ خطی با تدریس سید صادق حسینی اشکوری، رئيس مجمع ذخائر اسلامي، روز دوشنبه (30 فروردین) با حضور جمعی از دانشجویان و فهرست نویسان استان قم در کتابخانه عمومی حضرت آیت الله خامنه ای برگزار شد.  
کارگاه آشنایی با فهرست نگاری نسخ خطی

 

 

به گزارش لیزنا، در کارگاه آشنایی با فهرست نگاری نسخ خطی که با تدریس سید صادق حسینی اشکوری رئیس مجمع ذخائر اسلامی، روز دوشنبه ( 30 فروردین) و با  همت انجمن کتابداری قم برگزار شد، مباحث کلیدی در زمینه نسخه های خطی و تفاوت آن با سایر نسخ ارائه شد  و این مطلب مورد تاکید قرار گرفت که در حوزه نسخ خطی مباحث فراوانی مانند نسخه شناسی، نسخه خوانی، فهرست نویسی، مرمت و صحافی و .. وجود دارد و تاکید کارگاه نیز بر روی مقوله فهرست نویسی است.

 

مدرس کارگاه با اشاره به این نکته که فهرست نویسی نسخ خطی، مشتمل بر دو بخش کلی کتابشناسی و نسخه شناسی است به توضیح هر یک از این بخشها پرداخت.

 

وی با اشاره به اینکه اهم مسائل در بخش کتابشناسی، مشتمل بر اسم کتاب، مولف، موضوع، زبان، آغاز، انجام، فصول، ابواب، محتوا و ... است و در بخش نسخه شناسی نسخ خطی باید کتاب، تنها به عنوان یک نسخ خطی مورد اشاره قرار گیرد و در این زمینه نوع خط، کاتب، تاریخ کتابت، مکان کتابت، ویژگی ­های هنری، جلد، آسیب­ها، تعداد صفحات، برگها، حواشی، سطور، اندازه صفحه، رنگ مرکب، جابجایی ­ها در صحافی و آغازه و انجامه، یادداشت­ ها، تملک ­ها از اهم مسائل مورد تاکید هستند.

 

مدرس کارگاه، همچنین اشتباهات مصطلحی که فهرستنگاران نسخ خطی مرتکب می ­شوند را تذکر داده و راهکارهایی نیز جهت بهبود کیفیت کار فهرست نویسان این آثار ارائه داد.

  

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: