کد خبر: 20747
تاریخ انتشار: سه شنبه, 27 مرداد 1394 - 00:54

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

ضرورت توجه به فضاسازی کتابخانه‌ها در ادبیات معاصر ایران

نخستين نشست تخصصی «كتاب‌خوان» ويژه اصحاب رسانه با حضور فعالان فرهنگ و رسانه دوشنبه 26 مرداد ساعت 16 در فرهنگسرای رسانه واقع در میدان قبا برگزار شد.
ضرورت توجه به فضاسازی کتابخانه‌ها در ادبیات معاصر ایران

 

 

به گزارش لیزنا، در این نشست که با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی برگزار شد؛ علیرضا معینی، گوینده رادیو و مجری تلویزیون، مارال دوستی، فعال رسانه‌ای، عبدالله روا، مجری تلویزیونی، امیرعلی نبویان نویسنده و فعال رسانه‌ای، معصومه نيك‌نيا مدير خبر پایگاه خبری ليزنا، حمید بهشتی خبرنگار ایبنا، محمدصالح حجت الاسلامي خبرنگار خبرگزاری شبستان، نفيسه اسماعيلي خبرنگار خبرگزاری فارس، شبنم رجبي كارشناس خبر روابط عمومي نهاد کتابخانه های عمومی کشور، سهراب تازيكه خبرنگار خبر راديو، منصور ضابطیان، برنامه‌ساز تلویزیونی و روزنامه‌ نگار و صادق وفايي خبرنگار خبرگزاری مهر به معرفی کتابهایی که خوانده بودند پرداختند.

 

سهراب تازیکه، خبرنگار خبر راديو، کتاب «کیک قدرت و رسانه‌های نوین» نوشته لطف الله سیاهکلی و محسن فردرو از انتشارات مه‌آسا را معرفی کرد. او گفت: در این کتاب آمده است که امروز معنای قدرت، معنای قدرت سیاسی نیست و نویسندگان تعریف های دیگری از قدرت را بیان کرده اند؛ اینکه تجمیع قدرت می آورد و وقتی اطلاعات یک‌جا جمع می شود این قدرت است.

 

بزرگترین پایگاههای قدرت در کشور ما کتابخانه ها هستند

 

وی تاکید کرد: بزرگترین پایگاههای قدرت در کشور ما کتابخانه ها هستند و اگر اطلاعات این کتابخانه ها با کلید واژه‌های انگلیسی و همچنین فرانسه بر روی وب قرار بگیرد می توانیم بخشی از کیک قدرت را در اختیار بگیریم.

 

حمید بهشتی خبرنگار ایبنا، کتاب «پاپاراتزی نیستم» نوشته دکتر حسین انتظامی از انتشارات ثانیه را معرفی کرد و گفت: پاپاراتزی به خبرنگاری می گویند که زاغ سیاه افراد مشهور را چوب می زند و عکس و فیلم تهیه می‌کند و به رسانه‌های زرد می‌فروشد.

وی گفت: نویسنده درباره مسائل روزنامه نگاری ازجمله اخلاق حرفه‌ای روزنامه‌نگاری اظهار نظر کرده است و این کتاب سرشار از نکات مفید برای اهالی رسانه است.

 

علیرضا معینی، گوینده رادیو و مجری تلویزیون، در این نشست کتاب «هشت کتاب» سهراب سپهری از انتشارات مروارید را معرفی کرد و شعر «صدای پای آب» سهراب را برای حضار خواند.

 

در ادامه شبنم رجبي كارشناس خبر روابط عمومي نهاد کتابخانه های عمومی کشور، به معرفی «در صحبت قرآن» نوشته دکتر حسینی الهی قمشه ای ار انتشارات سخن پرداخت و گفت: در این کتاب 365 آیه از قرآن برای 365 روز سال آورده شده است که به درد زندگی روزمره می خورد و می توان به عنوان یک راه حل برای مسائل زندگی به کاربرد که با اشعاری از شاعران ایران و جهان و تفاسیری از قرآن همراه است و میتوانیم این آیات را به صورت عملی در زندگی استفاده کنیم.

 

مارال دوستی، فعال رسانه‌ای، کتاب «هنر شفاف اندیشیدن» نوشته رالف دوبلی و ترجمه عادل فردوسی پور از انتشارات چشمه را معرفی کرد و گفت: این کتاب 99 فصل دارد که هر فصل آن تنها 3 صفحه است و این کتاب تمام خطاهای فکر ما و اشتباهاتی که ما از آن خبرنداریم را به ما تذکر می دهد.

 

محمدصالح حجت الاسلامي خبرنگار خبرگزاری شبستان، کتاب «سفره های افطاری» با گردآوری خودش از نشر سوره مهر معرفی کرد و گفت: این کتاب از دو بخش عکس و خاطره تشکیل شده است که هر دو بخش گزیده‌ای از جشنواره های مختلف بوده است و این دو بخش کاملا از هم مستقل‌اند. وی افزود: مستند نگاری یکی از بهترین ابزارهای تحقیق برای شناخت هویت ملی ماست و خاطره نویسی یکی از آنهاست.

 

امیرعلی نبویان نویسنده و فعال رسانه‌ای، کتاب «بهترین داستانهای کوتاه» نوشته آنتوان چخوف ترجمه احمد گلشیری از انتشارات نگاه را معرفی کرد و گفت: در این کتاب فقر و اشرافیت در کنار هم توصیف شده و وقتی کتاب را می خوانید گویی قصه برای آزار مخاطب نوشته شده ولی هدف جلب توجه مخاطب به موضوعی مهم است.

 

ضرورت توجه به فضاسازی کتابخانه ها در ادبیات معاصر ایران/پیشنهاد حضور کتابدار در هیأت مشاوران جایزه های ادبی کشور

معصومه نيك‌ نيا، مدير خبر رسانه خبری ليزنا، به معرفی کتاب «بازمانده روز» نوشته کازوئو ایشی گورو ترجمه نجف دریابندری از انتشارات کارنامه پرداخت و ضمن بیان خلاصه‌ای از داستان گفت: چیزی که در این کتاب به آن اهمیت داده شده بود، بحث تشخص در حرفه مندی بود. همچنین یکی از نکاتی که نظرم را جلب کرد مربوط به توصیف کتابخانه و به تصویر کشیدن فضای کتابخانه در لابه لای متن داستان بود و این باید در ادبیات ما نیز مورد توجه قرار بگیرد.

 

وی افزود: این کتاب برنده جایزه ادبی من بوکر شده است و نکته‌ای که باید مد نظر قرار گیرد این است که در کمیته مشاوران این جایزه، یک نفر کتابدار نیز حضور دارد.

 

 منصور ضابطیان، برنامه‌ساز تلویزیونی، روزنامه‌ نگار به معرفی کتاب «تاریخ سخت کُشی» نوشته عباسقلی غفاری فرد ا زانتشارات نگاه پرداخت. ضابطیان که خود نویسنده کتابهای «مارک و پلو»، «مارک دو پلو » و «برگ اضافی» است درباره کتاب «تاریخ سخت کشی» گفت: این کتاب درمورد شکنجه و کشتن آدمها در تاریخ ایران قبل از اسلام است و کتاب خشنی است و درباره بریدن اندامها، کندن پوست، سوزانیدن و کباب کردن و .... است.

 

در ادامه عبدالله روا، مجری تلویزیونی، کتاب «نفحات نفت» نوشته رضا امیرخوانی از نشر افق را معرفی کرد و نفيسه اسماعيلي خبرنگار خبرگزاری فارس به معرفی کتاب «چتربازی در امواج» نوشته محمدعلی گودینی از نشر ابرار پرداخت.

 

کتاب آخر را صادق وفايي خبرنگار خبرگزاری مهر معرفی کرد. کتاب «جزء از کل» نوشته استیو تولز و ترجمه پیمان خاکسار از نشر چشمه.

 

کتابخوانی چیزی است که اگر رایج شود عطر آن در جامعه پراکنده می‌شود

 

در پایان نشست علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی صحبت کرد و گفت: این نشست یکی از بهترین نشستهای کتابخوان بود که تا کنون برگزار شده است.

وی افزود: یکی از راههای ترویج کتاب، رسانه‌های مخصوص کتاب هستند و نهاد آماده است در هر برنامه ترویج خواندن که توسط رسانه ها صورت بگیرد با نام خود آن رسانه از آن برنامه حمایت کند.

مختارپور گفت: کتابخوانی چیزی است که اگر رایج شود عطر آن در جامعه پراکنده می شود و عطر طبیعی آن به همه ابعاد و اجزای آن جامعه خواهد رسید.

 

گفتنی است سلسله نشست‌هاي«كتاب‌خوان» به منظور اشتراک‌گذاری کتاب‌های خوانده شده و با هدف ترویج و تبلیغ مطالعه در قالب معرفی کتاب به همت نهاد كتابخانه هاي عمومي كشور برگزار می‌شود.

برچسب ها :
علیرضا معینی
|
Iran
|
1394/05/27 - 10:13
1
1
دراین خبر بجای نام صحیح کتاب سهراب سپهری که " هشت کتاب "است، اشتباهآ "هشت بهشت"آمده است.
علیرضا معینی شعر صدای پای آب را از کتاب " هشت کتاب "سهراب سپهری خواند.
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: