کد خبر: 21848
تاریخ انتشار: دوشنبه, 25 آبان 1394 - 22:52

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

نشست کتاب‌خوان مکتب برگزار شد

به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار نخستین دوره نشست کتابخوان ویژه اعضای هیئت امنای مجتمع کتابخانه های بزرگ کشور (مکتب) برگزار شد.
نشست کتاب‌خوان مکتب برگزار شد

 

به گزارش خبرنگار لیزنا نخستین نشست کتابخوان ویژه اعضای هیئت امنای مجتمع کتابخانه های بزرگ کشور(مکتب) با حضور مسئولان عرصه کتاب و کتابخوانی به مناسبت روز کتاب، کتابخوانی و کتابدار صبح روز 25 آبان در آرشیو ملی کشور برگزار شد.

 

این برنامه با هدف اشتراک گذاری کتاب های خوانده شده و ترویج فرهنگ کتابخوانی برگزار می شود. در طی این نشست جمعی از مسئولان حاضر به معرفی کتاب  پرداختند.

 

مثنوی ازهر و مزهر

محمدرضا مجیدی رئیس کتابخانه، موزه و مرکز اسناد دانشگاه تهران به معرفی کتاب «مثنوی ازهر و مزهر» پرداخت. این کتاب مشتمل بر 1612 بیت شعر است.

وی در ادامه افزود: در این کتاب ازهر و مزهر دو عنصر نمادین هستند که مزهر نماد عاشق  و مزهر نفس ناطقه است و مطلوب حقیقی انسان است.

مجیدی د ر خصوص نویسنده این کتاب بیان کرد: نزاری قهستانی در زمان حمله مغول می زیسته است و به همین جهت در باز آفرینی این ظلم و ستم به خوبی عمل کرده است و این اثر را خلق کرد.

گفتنی است مثنوی ازهر ومزهر اثر حکیم نزاری قهستانی است و انتشارات هیرمند آن را چاپ کرده است.

 

بازگویی خاطرات جنگ در روایتی عاشقانه

مهدی خاموشی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در این نشست به معرفی کتاب «دختر شینا» اثر بهناز ضرابی زاده اشاره داشت.

وی د رخصوص این داستان و علت انتخاب آن گفت: بحث سبک زندگی در زمان فعلی ایران و سایر کشورها مساله بسیار مهمی است و باید در این خصوص به تاریخ معاصر کشور کشور توجه بیشتری گردد.

وی در ادامه افزود دفاع مقدس یکی از این مسایل است که باید به آن توجه شود و کتاب حاضر روایتی از زندگی یکی از رزمندگان این دوران است که  که ماجراهای آن توسط همسر شهید بازگو شده است.

گفتنی است این کتاب امسال برای  مسابقه کتابخوانی تعیین شده است.

 

سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی

سیدرضا امیری صالحی رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران در نشست کتابخوان به معرفی یکی از آثار خود به نام «مبانی سیاستگذاری و برنامه ریزی فرهنگی» پرداخت. وی در خصوص این کتاب گفت: در این حوزه عمدتا مطالب منسجمی در اختیار دانشجویان و اساتید وجود نداشت و این کتاب پاسخی بر این نیاز  است.

وی در ادامه افزود: در بخش اول کتاب به مفاهیم و تعاریف توجه شده است و در بخش های بعدی آن به مفاهیم مختلف و در نهایت سبک زندگی ایرانی اسلامی می رسیم.

 

ضرورت توجه به ارزیابی عملکردی مدیریت 

علی اصغر پور عزت، رییس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران، به معرفی کتاب «مدیریت ایران: ارزیابی و مدیریت عملکرد دولت» پرداخت و در خصوص دلیل انتخاب آن گفت: متاسفانه در کشور کار گروهی کیفیت مناسبی ندارد و بر همین اساس باید بیاموزیم تا انجام  کارها را به صورت جمعی انجام دهیم. در این راستا کتاب موجود در قالب کار گروهی 37 نفره به انجام رسید و در هر شماره آن به یک موضوع اشاره شده است.

گفتنی است کتاب حاضر به صورت 25 مقاله گردآوری شده است و به بررسی مسایل پیرامون عملکرد دولت می‌پردازد.

 

کامران دیبا و معماری انسان دوستانه

مجتبی حسینی، رییس کتابخانه و موزه ملی ملک  به معرفی کتاب کامران دیبا و معماری انسان دوستانه نوشته شهریار خانی راد و فرزانه احسانی موید پرداخت و گفت: از نکات بارزی که در این کتاب مورد توجه است علاوه بر متن آن طراحی خود کتاب است که که با ذوق و خلاقیت خاصی انجام شده است و حتی رنگ کاغذ ها و فونت به کار رفته در کتاب به صمیمیت و جذابیت کتاب می افزاید. هر چند که در مواردی نظیر فاصله سطور و فضای بین آن اصلاحاتی نیاز است.

 

وی در خصوص متن کتاب گفت: کتاب در حوزه تاریخ شفاهی هنر معماری است و متن کتاب حاکی از آن است که مصاحبه  شونده به فنون ژورنالیستی آگاه است. این کتاب درباره معماری است که مدت کمی بعد از تحصیل در ایران فعالیت کرده است و پس از آن فعالیت و تحصیلاتش را خارج از کشور ادامه می دهد. کامران دیبا معماری است که آثار ماندگار و با ارزشی نظیر موزه هنرهای معاصر، فرهنگسرای شفق و ... را در کارنامه کاری خود دارد.

حسینی در ادامه تصریح کرد: این کتاب در 12 بخش تنظیم شده است و به بررسی کارهای معماری کامران دیبا پرداخته است.

 

جلوه های تمدن اسلامی در آیین شهرداری

علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، در نشست کتابخوان به معرفی و بررسی کتاب «آیین شهرداری»  تالیف شده در قرن هفتم هجری، برگردانی از متن عربى «معالم القربة فى احکام الحسبة» نوشته محمد بن اخوه پرداخت و گفت این کتاب از سال 1364 تا کنون تجدید چاپ نشده بود و اخیرا یک هزار جلد از آن تجدید چاپ شد. اولین با ر در سال 1347 جعفر شعار آن را ترجمه کرده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه کتاب آیین شهرداری در 70 باب  تنظیم شده و به آداب هر شغل می پردازدگفت: اخوه خود محتسب بوده است و در همین راستا در این کتاب محتسبان باید بر مشاغل دیگر و رعایت آداب مربوط به آن توجه داشته باشند.

 

مختارپور تصریح کرد: نکات مهمی در خصوص هر حرفه ای در این کتاب آورده شده  و نگارش آن در سال 642-722 انجام گرفته است یعنی زمانی که اروپا در قرون وسطی به سر می برده بنابراین مطالعه این کتاب در عصر حاضر نمودی از جلوه های تمدن اسلامی را برای نسل های جدید نشان می دهد.

 

برچسب ها :
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: