کد خبر: 23044
تاریخ انتشار: یکشنبه, 02 اسفند 1394 - 15:55

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

گزارش

هنرمندان پیشکسوت در نشست کتابخوان

اولین نشست کتابخوان هنرمندان پیشکسوت امروز (2 اسفند 94) با حضور مسئولان وزارت ارشاد و نهاد کتابخانه های عمومی در هتل انقلاب برگزار شد.
هنرمندان پیشکسوت در نشست کتابخوان


به گزارش خبرنگار لیزنا؛ اولین نشست کتابخوان ویژه هنرمندان پیشکسوت باهدف اشتراک گذاری کتابهای خوانده شده، با حضور هنرمندان پیشکسوت و جمعی از مسئولان همچون علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت اله  ایوبی، رئیس سازمان سینمایی،علیرضا مختارپور، دبیرکل نهادکتابخانه های عمومی، احمد مسجدجامعی عضو شورای اسلامی شهر تهران، جمعی از هنرمندان و پیشکسوتان هنر کشوردر هتل انقلاب تهران برگزار شد.

روز هفتم (خاطرات مستند زندگی استاد حکیم رابط)

در این نشست ابتدا خسرو رابط حکیم، نمایشنامه‌نویس و استاد دانشگاه کتاب "خاطرات حکیم رابط " که بخش هایی از زندگی اش را روایت کند، بیان کرد.
وی بخش هایی از کتاب که مربوط به خاطرات دوران معلمی اش است و درسال 1328 رخ می دهد و هم چنین بخش هایی دیگر که در سال 1328 به وقوع پیوسته و مربوط به فستیوال جهانی یاران دموکرات در بخارست بود را روایت کرد.

 

مردی با لاک قرمز

در بخش دیگری از این نشست، رضا فیاضی، بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون به معرفی و خوانش بخش هایی از این کتاب که نوشته خود اوست، پرداخت.
وی با بیان اینکه از سال های دور نمایشنامه نویسی برای کودکان انجام می داده است، ادامه داد: به تازگی مجموعه شعری به نام بانوی نیلوفری از انتشارات نگاه از وی  منتشر شده است.
فیاضی درباره کتاب مردی با لاک قرمز بیان داشت: این کتاب به نوعی دغدغه کودکی است که در نهایت به یک ساواکی پیر تبدیل می شود و با گربه اش صحبت می کند.

 

مفاتیح الغیب

اسماعیل خلج از پیشکسوتان و اهالی هنر به معرفی  کتاب مفاتیح الغیب پرداخت.
وی پیش از خوانش کتاب با اشاره به تالیف 50 نمایشنامه و یک مجموعه شعر، گفت: من دوبار در نشست های کتابخوان شرکت کردم و بار اول به معرفی کتاب کاشفان پرداختم و اکنون به معرفی کتاب مفاتیح الغیب می پردازم.
این پیشکسوت درباره مفاتیح الغیب بیان کرد: کتاب به کشف رمز آیات قرآنی می پردازد و در 900 صفحه نوشته شده است. هم چنین مقدمه 130 صفحه ای دارد که از فلسفه یونان تا فلاسفه ایران را تشریح می کند در واقع به بیان رمزگشایی از قرآن می پردازد و بیانی کشف و شهودی دارد.

 

نفس

نرگس آبیار، کارگردان سینما با بیان اینکه رمانهای متعددی در رده سنی های مختلف دارد، گفت: فیلم نفس آخرین فیلمی است که بر اساس رمان نوشته شده است و از دو زاویه دید دانای کل و من راوی بیان می شود .
وی ادامه داد: در این فیلم به جهان بینی کودک توجه می شود و براساس خرده پی رنگ ها فیلم جلو می رود.
آبیار اظهار کرد: فیلم همچنین به آگاهی انسان و رنجی که از آگاهی نصیب بشر می شود، اشاره می کند و در بخشی از فیلم به نوعی مردم شناسی و حتی کولی ها توجه دارد.
این کارگردان در پایان صحبت هایش بخش های از کتاب نفس را برای حاضران خواند.

 

کوچه اقاقیا

نازی تجار از دیگر سخنرانانی بود که کتاب کوچه اقاقیا را در نشست معرفی کرد.
وی گفت: این از انتشارات سوره مهر است و چاپ دهم آن هم به پایان رسیده است و موضوع آن دخترک هفت ساله ای است که با زاویه دید دانای کل فضای تهران قدیم و موقعیت اجتماعی،سیاسی و خانوادگی آن زمان را بیان می کند.

کتاب دولت و هنر

حجت الله ایوبی، رئیس سازمان سینمایی و سمعی و بصری کشور از دیگر سخنرانان نشست بود و به معرفی دو کتاب خود پرداخت.
وی در ابتدا کتاب دولت هنر را معرفی کرد  و اظهار داشت: آن را زمانی که در فرانسه  بوده است؛ نوشته و  علت نگارش کتاب را بررسی 50 سال سیاستگذاری فرهنگی فرانسه است و چگونگی ایستادگی در مقابل تهاجم فرهنگی است.
ایوبی در بخش دیگری از صحبت هایش به کتابی که خاطراتش را از زمان رایزنی فرهنگی در فرانسه بیان می کند، اشاره دارد و این کتاب به نام 1972 روز در شماره 6 ژان وارت است و در واقع محتوای آن به  معجزه فرهنگ و هنر ایرانی در بیان فرهنگ غنی به جهانیان می باشد.

 

سیری در تاریخ تئاتر ایران (از قبل از اسلام تا سال 57)

کتاب سیری در تاریخ تئاتر ایران کتابی بود که داریوش اسدزاده، هنرمند پیشکسوت سینما،تئاتر و تلویزیون آن را معرفی کرد.
وی با بیان اینکه از سال 1319 وارد عرصه هنر شده است، گفت: کتابی با عنوان تاریخ تئاتر نوشتم که و در این نشان می دهد که 100 سال پیش از اسلام ،ما تئاتر داشتیم .
اسدزاده ادامه داد: کتاب های دیگری در زمینه تاریخ تئاتر  دارم همچنین کتاب تماشاخانه تهران و تئاتر دائمی که در کشور به وجود آمد از دیگر آثاری است که در حال نوشتن آن هستم.
وی در پایان ضمن اشاره به اینکه زمان زیادی را در روز صرف مطالعه و نوشتن می کند،بیان کرد: از سال 1327 کار در سینما را آغاز کردم اما بیشتر در زمینه نمایشنامه نویسی فعالیت داشته ام.

 

متن خوانی(بیان مطالبی پیرامون کتاب و کتابخوانی)

هوشنگ توکلی از دیگر سخنرانان این نشست بود که به بررسی کتاب متن خوانی پرداخت .
وی با اشاره به این موضوع که تاریخ ایران به دو دوره پهلوی و بعد از انقلاب تقسیم می شود، بیان کرد: قبل از انقلاب نهضت ترجمه وجود داشت و آثار باارزشی خلق شد اما در آن دوران نارضایتی مردم وجود داشت.
توکلی ادامه داد: بعد از انقلاب و با وجود رضایتی که مردم از حکومت داشتند آثار ادبی ارزشمندی خلق شد اما در این دوران هم موضوع کتابخوانی پیشرفت چندانی نکرد.
این هنرمند پیشکسوت بیان داشت: موضوع کتابخوانی از مسایل مهمی است که از 20 سال پیش هنرمندان به ویژه هنرمندان تئاتر به آن توجه داشتند و خوشحالیم که اکنون در سطح کلان این موضوع در حال احیا شدن است.

 

شغاد

داریوش ارجمند از دیگر هنرمندان پیشکسوت حاضر در نشست بود و پیش از معرفی کتابش ؛گلایه هایی از مسئولان داشت.
وی بیان کرد: همه هنرمندان با اتکا به آثار هنری رشد کرده اند ولی  ما از این گنجینه بریدیم؛ چرا نباید از آثاری همچون کلیله و دمنه، مرزبان نامه و... استفاده شود.
ارجمند در ادامه به معرفی کتاب شغاد پرداخت و اذعان داشت : در قالب نمایشنامه ای به مرگ رستم و مسائل مربوط به آن پرداخته می شود و برای نگارش آن متون مختلفی که به نوعی به رستم مربوط می شود، بررسی شده است.
ارجمند در پایان صحبتهایش گفت: برای شناخت شخصیت ناگزیر به عقب باید برگردیم  و در این راستا باید به گنجینه های ادبی خود توجه داشته باشیم.

 

لذت نقد

مسعود فراستی، منتقد پیشکسوت سینما  به معرفی کتاب لذت نقد پرداخت و گفت: کتاب حاضر حاصل 22_23 سال نقد است که در قالب تالیف و ترجمه های متعدد گردآوری شده است.
وی با بیان اینکه معمولا برای سایرین نقد خوشایند نخواهد بود  و منفی تلقی می شود؛ بیان کرد: این کتاب به تاثیر نقد و آثار آن می پردازد.

 

در این نشست علیرضا مختارپور سخنانی را در جمع هنرمندان بیان کرد. متن صحبت های مختارپور به شرح زیر است:

 

به نام آنكه جان را روشني داد

«راویان اخبار و ناقلان آثار و طوطیان شکر کن شیرین گفتار و خوشه‌چینان خرمن سخن‌دانی و حرافان بازار معانی چنین آورده‌اند که در روزگاران پیشین اسکندر را بر شهری گذر افتاد و چون بر آرامستان شهر نظر کرد بر روی سنگ‌نبشته‌های قبور، عمر متوفیان را بسیار اندک یافت؛ دو ماه و ده ماه و یک سال و کمی بیشتر و کمتر. پیری از آن شهر را پرسید چگونه است که مردمان این دیار عمری قلیل دارند؟ پیر که اسرار خرد خوانده بود چنین پاسخ داد که «در شهر ما آنگاه که عمر کسی رو به پایان می‌نهد و بر این باوریم که در ساعات پایان عمر جز به صدق و راستی زبان نمی‌گشاید، بر بالینش حاضر می‌شویم و می‌پرسیم «در تمام عمرت که از تو فوت شده چه میزان و مدت به علم آموزی و فرهنگ و ادب و هنرورزی به سر کرده‌ای؟» و آنچه در پاسخ گوید از نظر مردمان این شهر عمر حقیقی او محسوب می‌شود و در سنگ نبشته‌اش آن میزان را به عنوان عمر حقیقی‌اش ثبت می‌کنیم. بر اين قاعده مفتخرم که در جمع مردمانی اهل فرهنگ و هنرمند و ادب پرور و كتابخوان با عمر حقیقی طولانی حضور دارم.»

 


گفتنی است، در این نشست احمد مسجد جامعی به خوانش بخشی از متن تهرانگردی پرداخت؛ هم چنین در پایان مراسم از سخنرانان این نشست با اعطای لوح تقدیر تجلیل به عمل آمد.

برچسب ها :
کتابدار
|
Iran
|
1394/12/04 - 18:13
0
3
خیلی خیلی خوشحالم. این برنامه ها آبروی کتابدار و کتابخانه شده. من افتخار می کنم .
کتابدار
|
Iran
|
1394/12/04 - 18:11
0
2
سلام به عزیزان نهاد کتابخانه های کشور که زحمت کشیدند و دبیر کل محترم که هزینه این مراسم را از طرف نهاد دادند. نشستهای کتابخوان داره در کشور کولاک می کنه و به یک رسم زیبا تبدیل میشه. به امید آینده روشن برای کشورم و همه هموطنانم.
کتابدار
|
Iran
|
1394/12/03 - 08:50
9
19
سلام به دبیر کل عزیز خیلی خوشحالم که با این کارهاتون کتاب وکتابخوانی وکتابدار را به جامعه بیشتر معرفی میکنید خداوند شما را حفظ کند
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: