کد خبر: 19077
تاریخ انتشار: شنبه, 16 اسفند 1393 - 16:51

داخلی

»

مطالب کتابداری

»

همایش

«تلاش برای شناخت همه جانبه خواندن»

اولین همایش ملی خواندن  با عنوان « تلاش برای شناخت همه جانبه خواندن» آبان ماه 1394 در دانشگاه کردستان برگزار می شود.  
 «تلاش برای شناخت همه جانبه خواندن»

 

به گزارش لیزنا،  همایشی تحت عنوان «تلاش برای شناخت همه جانبه خواندن» به عنوان اولین همایش ملی خواندن (مطالعه)، در دانشگاه کردستان برگزار می شود.

 

دکتر سید مهدی حسینی، استادیار دانشگاه کردستان، در خصوص برگزاری همایش« تلاش برای شناخت همه جانبه خواندن»، اظهار داشت: هر گاه از میزان خواندن (مطالعه) در ایران سخن به میان می‏ آید، یا نوشته و گزارشی در سطح ملی منتشر می‏ شود، همواره نوعی ابهام و بی‏ دقتی در سخنان به چشم می خورد.

 

وی افزود: هنوز، میانگین میزان خواندن هر ایرانی در شبانه روز روشن نیست و آمارهای گوناگونی و بسیار با فاصله گزارش می شود (از 2 دقیقه تا 76 دقیقه). همچنین، پیمانه‏ های سنجش خواندن در ایران مبهم است و سرچشمه علمی مورد پسند برای اندازه‏ گیری آن فراهم نشده است. از سوی دیگر، آیین، فرهنگ و تاریخچه ایرانی- اسلامی بیانگر اهمیت و بالابودن ارزش خواندن است و فراوان در نوشته‏ ها به این امر توصیه شده است.

 

حسینی در ادامه سخنان خود عنوان کرد: این ناهماهنگی بین ارزش و عمل درمورد خواندن در بلندمدت سبب شده است که همواره در زمینه خواندن و به کارگیری سودمندی های آن، نسبت به کشورهای توسعه یافته احساس کم ارزشی به ایرانیان دست دهد.

 

استادیار دانشگاه کردستان، اضافه کرد: به جرأت می ‏توان گفت کند و کاو نوشته‏ های زبان فارسی از نظر علمی، اطلاعات با ارزشی درباره خواندن به دست نمی‏ دهد. منظور از نوشته‏ های با ارزش در این باره، وجود بدنه‏ ای از دانش (مانند نظریه‏ ها، فرضیه‏ ها، تفسیرها، مدل‏ها، استانداردها و مواردی از این دست است که مورد قبول یا گفتمان جامعه ‏ای از متخصصان و صاحبنظران درباره خواندن) باشد، به این منظور که بتوان آن را مبنای پژوهش‏های علمی یا اقدامات عملی درباره خواندن قرار داد. نبود چنین پیکره و جامعه علمی سبب شده است که در مباحث، مناظره ‏ها، یا نوشته ‏های نه چندان مداوم درباره خواندن، هر کس خود را شایسته‏تر از دیگران بداند و نتیجه مؤثر و کاربردی به دست نیاید.

 

وی در خصوص ارائه راه حل برای بررسی مسئله مطالعه در جامعه، بیان کرد: به همین دلیل، به نظر می‏ رسد که ادامه این وضعیت برای هیچکدام از ایرانیان، به ویژه جامعه علمی، خوشایند نیست و باید به فکر چاره بود. در این راستا، اولین همایش ملی خواندن با همین هدف برگزار می شود. این همایش تلاش دارد خواندن را به صورت همه جانبه مورد بحث قرار دهد تا مبنای حرکتهای علمیِ بررسی پدیده خواندن و هدایت آن به سوی دستیابی به کیفیت مطلوب، قرار گیرد. لذا از تمامی پژوهشگران و متخصصان علاقه ‏مند به بحث خواندن دعوت می‏ کنم آثار اصیل نظری، مروری، پیمایشی یا تجربی خود را در زمینه‏ های زیر برای همایش ارسال دارند.

 

محورهای همایش ملی « تلاش برای شناخت همه جانبه خواندن»

 

الف) مبانی نظری و معرفتی خواندن:

نظریه ‏های خواندن

مدل‏ها و روش‏های آموزش خواندن

معرفت ‏شناسی خواندن (خواندن از دیدگاههای متفاوت معرفتی مانند ساختار گرایی، نظریه انتقادی، سازندگرایی، اثبات گرایی، هرمنوتیک)

هستی شناسی خواندن (ماهیت خواندن، انواع خواندن: از نظر انتقادی و خواندن برای لذت، از نظر نوع منابع مورد استفاده، از نظر عمق و گستردگی)

تحلیل پدیدار شناختی فرایند خواندن (مراحل رشد خواندن، خواندن و حواس، خواندن و هوش، خواندن و یادگیری زبان، خواندن و فرایندهای ذهنی، فراشناخت و خواندن- اهداف و راهبردهای خواندن، رشد فکری، تفکر انتقادی، دامنه لغات، هماهنگی یا تضاد با نویسنده)

خواندن و تنوع فرهنگی، تنوع زبانی، تنوع سواد و پویایی

خواندن و قشرهای اجتماع ( رشته و مقطع تحصیلی، جنسیت، مشاغل)

خواندن و انواع سواد (سواد اطلاعاتی، سواد اجتماعی، سواد رسانه ‏ای، سواد کامپیوتری، سواد علمی، سواد دیداری، و ...)

فناوری اطلاعات و خواندن

رابطه خواندن و سرمایه اقتصادی، سرمایه سیاسی، سرمایه اجتماعی

خواندن و مشارکت اجتماعی

خواندن و تغییرات جهانی (تغییرات فناوری، اجتماعی، ارتباطی، رسانه‏ای)

خواندن خارج از سیستم آموزشی (شبکه‏ های اجتماعی- زبان قرار دادی شبکه‏ های اجتماعی، خواندن مواد تفننی، خواندن در محیط کار)

خواندن و بافت (خواندن و حوزه های علمی و شغلی گوناگون)

 

ب) نهادهای فرهنگی اجتماعی و خواندن:

خواندن و لایه‏ های مدیریتی (ارزشها، باورها، آداب و رسوم، قوانین و مقررات، مجریان)

خواندن و احزاب سیاسی

خواندن و آزادی بیان

خواندن و انجمن های غیر دولتی

خواندن و نهادهای فرهنگی

نهاد کتابخانه‏ های عمومی و خواندن

ارشاد اسلامی و خواندن

سازمان تبلیغات اسلامی و خواندن

کانون پرورش فکری کودک و نوجوان و خواندن

مساجد و خواندن

رسانه‏‏ ها و خواندن

خانواده و خواندن

خواندن با/برای کودکان

قصه گویی و خواندن

گفتگو و خواندن

اقتصاد خانواده

فرهنگ خانواده

جمعیت خانواده

نظام آموزش و پرورش و خواندن

معلمان و خواندن

نقش آزمونها بر عادات خواندن

محتوای کتب درسی و خواندن

مؤلفین کتب درسی وخواندن

رویکردهای مختلف آموزش و خواندن (معلم محور، یادگیرنده محور، کتاب محور)

روش های تدریس و خواندن (توجه به نظریه های یادگیری و خواندن)

سنجس و اندازه گیری رفتار خواندن در آموزش و پرورش

کتابخانه های آموزشگاهی (کتابداران و مشاوران خواندن، منابع و مجموعه سازی، فضای خواندن)

نهضت سواد آموزی و خواندن (آموزش بزرگسالان و خواندن)

مدارس غیر انتفاعی و خواندن

آموزش عالی و خواندن

آموزشگران (استادان) و خواندن

محتوای واحدهای آموزشی و خواندن

اهداف و کارکردهای آموزش عالی و خواندن

کتابخانه‏ های دانشگاهی و خواندن

روش تدریس و خواندن

جامعه پذیر نمودن فرهنگ خواندن در دانشگاه

خواندن و مهارتهای نوشتن، درک کردن و گفتگو کردن و ارائه کردن و برقراری ارتباط

خواندن و آموزش مجازی

خواندن و موفقیتهای علمی دانشجویان

سنجس و اندازه‏گیری رفتار خواندن در آموزش عالی

نقش سطح علمی، نوع، و اعتبار دانشگاهها در خواندن

پذیرش بدون دانشجو و خواندن

 

ج) صنعت نشر و خواندن:

نقش نویسندگان در خواندن

نقش ناشران در خواندن

قیمت کتاب و خواندن

نمایشگاههای کتاب و خواندن

وضعیت توزیع کتاب و خواندن

تیراژ کتاب و خواندن

درآمد و خواندن

خواندن و تنوع و گستره انتشارات

خواندن و ممیزی

 

د)  خواندن در محیط الکترونیکی و مجازی

خواندن و ابزارهای الکترونیکی

خواندن و روشهای دسترسی الکترونیکی

خواندن و مهارتهای دنیای دیجیتال

خواندن و شکاف دیجیتالی

مسائل و چالش های خواندن در محیط دیجیتال

 

 

 

 

مهلت ارسال آثار

مهلت ارسال چکیده: 30 اردیبهشت 94

اعلام نتایج چکیده:  15 خرداد 94

مهلت ارسلا متن کامل مقاله:  30 مزداد 94

اعلام نتایج داوری نهایی مقاله:  20 شهریور 94

فرصت اصلاح و  اِعمال پیشنهادات داوران:  10 مهر 94

ارائه اسلایدهای سخنرانی: 15 مهر 94

 زمان برگزاری همایش: 29 و 28 آبان 94

 

 گفتنی است علاقه مندان برای شرکت در همایش ملی خواندن، می توانند برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت همایش به آدرس مراجعه کنند.

 

برچسب ها :
پژوهشگر
|
Iran
|
1394/06/01 - 14:05
0
0
باسلام وخسته نباشید خدمت مسولین این همایش.
خیلی سپاسگذارم که مهلت ارسالی مقاله را تمدید کردید.انجام دادن مقاله های پژوهشی به مراتب در قبال مقالات مروری دارایی تجزیه وتحلیل دقیق تر وهمچنین انجام پرسه های تحقیقاتی زمانبر میباشد که نیاز مند به تمدید مهلت ارسالی بوده که با انجام اینکار توسط شما در باکیفیت نمودن اطلاعات تولیدی ثمربخش کرده است.
کارشناس ارشد
|
Iran
|
1394/02/27 - 19:52
0
0
با سلام خدمت آقای دکتر حسینی
اگر امکان دارد در مورد فرمت قالب و خصوصیات چکیده ی ارسالی به همایش توضیحاتی ارائه شود که مشخص شود چکیده باید چند کلمه ای با چه فونت و اندازه ای باشد
با تشکر
مرضیه
|
Iran
|
1394/01/16 - 11:51
0
4
با سلام و احترام
موضوع بسیار به جا و شایسته ای را برای این همایش در نظر گرفته اید باشد که گامی مثبت در جهت بهبود بنیادی فرهنگ خواندن در این سرزمین برداشته شود.
rashidi
|
Iran
|
1394/01/15 - 13:14
0
4
باسلام جناب آقاي دكتر حسيني در صورت نداشتن مقاله و حضور در همايش آيا گواهي شركت در همايش صادر مي شود؟با سپاس
یوسف
|
Iran
|
1394/01/10 - 14:42
0
2
سلام. دلیل اولی که فرمودید یعنی چی؟
کتابدار...
|
Iran
|
1393/12/26 - 18:21
0
5
سلام
سپاس از تدبير و تمهيد دبير محترم اجرايي و اعضا کميته. زمان کم مشکل بسياري از همايش هاي پيشين بود. اميد که اين فرصت مناسب هم به کيفيت متون علمي توليدي و هم به برنامه ريزي مناسب براي برگزاري همايشي ثمربخش در حوزه خواندن کمک کند.
آرزوي موفقيت
کتابدار
|
United Kingdom
|
1393/12/17 - 12:55
2
2
سلام. بسیار عالی
اما چرا انقد زمانش طولانیه. 8 ماه تا زمان برگزاری زیاد نیست؟
پاسخ ها
کتابدار
| United Kingdom |
1393/12/20 - 10:40
ممنون از پاسخگویی شما آقای دکتر.
حسینی
| Iran |
1393/12/19 - 12:28
زمان طولانی برای این همایش دو دلیل دارد:
1- در آیین نامه داخلی دانشگاه برای همایش های ملی تا سقف 12 ماه پیش بینی شده است.
2- همانطور که در سخن دبیر اجرایی آمده است، به نظر می‏رسد که متون علمی در این حوزه اندک تولید شده است، به همین دلیل فرصت مناسب باید در اختیار علاقه مندان و صاحبنظران قرار گیرد تا متونی عمیق را به صورت نظری یا پژوهشی تولید نمایند.
به نظر می رسد که شتاب در تولید متون علمی از کیفیت محتوا خواهد کاست.
دبیر اجرایی همایش
خواهشمند است جهت تسهیل ارتباط خود با لیزنا، در هنگام ارسال پیام نکات ذیل را در نظر داشته باشید:
۱. از توهین به افراد، قومیت‌ها و نژاد‌ها خودداری کرده و از تمسخر دیگران بپرهیزید و از اتهام‌زنی به دیگران خودداری نمائید.
۲.از آنجا که پیام‌ها با نام شما منتشر خواهد شد، بهتر است با ارسال نام واقعی و ایمیل خود لیزنا را در شکل دهی بهتر بحث یاری نمایید.
۳. از به کار بردن نام افراد (حقیقی یا حقوقی)، سازمان‌ها، نهادهای عمومی و خصوصی خودداری فرمائید.
۴. از ارسال پیام های تکراری که دیگر مخاطبان آن را ارسال کرده اند خودداری نمائید.
۵. حتی الامکان از ارسال مطالب با زبانی غیر از فارسی خودداری نمائید.
نام:
ایمیل:
* نظر: