کد خبر: 48120
تاریخ انتشار: شنبه, 18 آذر 1402 - 15:05

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

آرشیو ملی فلسطین در غزه نابود شد

منبع : لیزنا
رئیس شهرداری غزه گفت: اسرائیل آرشیو مرکزی شهر غزه را نابود کرد.
آرشیو ملی فلسطین در غزه نابود شد

به گزارش لیزنا، رئیس شهرداری غزه روز چهارشنبه گفت که اسرائیل «آرشیو مرکزی» را که حاوی هزاران سند تاریخی با قدمت بیش از 150 سال بود، نابود کرد. 

یحیی السراج به آنادولی گفت: «هدف قرار دادن آرشیو مرکزی خطر بزرگی برای شهر است، زیرا حاوی هزاران سند ارزشمند تاریخی برای جامعه است. وی خاطرنشان کرد که "این اسناد ... بخشی جدایی ناپذیر از تاریخ و فرهنگ ما است." او گفت: «آرشیو مرکزی شامل طرح‌هایی برای بناهای باستانی با ارزش تاریخی و اسنادی به خط شخصیت‌های مشهور ملی است.

وی تصریح کرد: این اسناد که قدمت آنها به دیرباز می‌رسد، سوزانده شد و آنها را به خاکستر تبدیل کرد و بخش بزرگی از حافظه فلسطینی ما را پاک کرد. السراج گفت: «تسخیر بسیاری از ساختمان‌ها از جمله مراکز فرهنگی بزرگ و تاریخی و همچنین پارک‌های عمومی متعلق به شهرداری را هدف قرار داد.

مرکز فرهنگی تاریخی رشاد الشواء، مرکز بسیار مهمی که شامل یک سالن تئاتر و یک کتابخانه مرکزی است که بدون هیچ توجیهی هدف قرار گرفت.

وی گفت: اشغالگران اسرائیل همچنین شورای قانونگذاری فلسطین و بنای یادبود سرباز گمنام در پارک یادبود را هدف قرار دادند. السراج گفت: تلاش اشغالگران برای ویران کردن همه چیز زیبا، محو حافظه فلسطین و تحمیل سیاست نادیده گرفتن انسانها و ناشناخته کردن مردمی به نام فلسطینی، و غیرقابل سکونت کردن شهرهای فلسطین است، این نابود سازی بخشی از هدف قرار دادن مردم فلسطین و هر چیزی که به ارزش ها، میراث، فرهنگ و هویت آنها مربوط می شود، انجام می‌شود. اسرائیل از آغاز جنگ خود در اوایل ماه گذشته بناهای یادبودی را در چندین استان از جمله یادبود شهدای کشتی مرمره در غزه هدف قرار داد. بندر، یادبود روزنامه نگار فقید شیرین ابواکله در اردوگاه پناهندگان جنین و یادبود رئیس جمهور فقید یاسر عرفات در تولکرم، در کرانه باختری.

کتابخانه اصلی در نوار غزه نیز از ماشین جنگی اسرائیل در امان نماند که در جریان حملاتی که شهر غزه را از زمان آغاز جنگ در 7 اکتبر هدف قرار داده بود، آن را بمباران کرد. این کتابخانه که به عنوان ساختمان ادارات عمومی شناخته می شود، بزرگترین کتابخانه در نوار است که حاوی اسناد و کتاب های تاریخی است. بر اساس اظهارات روز سه شنبه حسنی مهنا، سخنگوی شهرداری شهر غزه، ساکنان این شهر آن را یاد و خاطره کشور و زمان حال آن می دانند.

 

*نوشته رانیا ابوشماله

برچسب ها :