کد خبر: 48159
تاریخ انتشار: دوشنبه, 27 آذر 1402 - 13:31

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

بیانیه 2023 انجمن کتابداران «با فلسطین» در مورد غزه منتشر شد

منبع : لیزنا
ما شنیده‌ایم که همکاران فلسطینی خود از تخریب آرشیوهای خود و تلاش آنها برای حفظ سوابق جامعه که فلسطینیان را به سرزمین‌شان پیوند می‌دهد ، روایت می‌کنند.
بیانیه 2023 انجمن کتابداران «با فلسطین» در مورد غزه منتشر شد

به گزارش لیزنا، بیانیه 2023  انجمن کتابداران با فلسطین  در مورد غزه منتشر شد. متن بیانیه به شرح زیر است:

ما شاهد یک نسل‌کشی در فلسطین هستیم که 75 سال پس از نکبه، اخراج گسترده نزدیک به یک میلیون فلسطینی از خانه‌هایشان برای ایجاد کشور اسرائیل در سال 1948 رخ می‌دهد. ما در "با فلسطین"، برای درک چگونگی تحریف تاریخ برای ایجاد پوششی برای استقرار چندین دهه استعمار اسرائیل کار کرده‌ایم. ما از بقایای روستای صفوریه در شمال بازدید کرده‌ایم، یکی از صدها روستایی که برای از بین بردن یاد و خاطره ساکنان بومی آن با خاک یکسان شده است. ما شنیده‌ایم که همکاران فلسطینی خود از تخریب آرشیوهای خود و تلاش آنها برای حفظ سوابق جامعه که فلسطینیان را به سرزمین‌شان پیوند می‌دهد ، روایت می‌کنند. امروز، فصل دیگری را در نکبه می‌بینیم که نیروهای اشغالگر اسرائیل (IOF) حملات هوایی را در سراسر غزه و اکنون کرانه باختری انجام می دهند. در زمان نگارش این مقاله، 1.5 میلیون ساکنان غزه، که بیشتر آنها پناهندگان تجاوزات قبلی اسرائیل هستند، از خانه‌های خود آواره شده‌اند در حالی که محاصره مواد غذایی ضروری، آب، سوخت و تجهیزات پزشکی را مسدود می‌کند. امروز ما خواستار صداقت در مورد گذشته و حال هستیم. ما بیش از هر چیز خواستار آزادی و عدالت برای فلسطینیان هستیم.

مبارزات استوار مردم فلسطین برای آزادی توسط حافظه جمعی دیرپای فلسطینی که دهه ها تبعید و سرکوب نتوانسته است آن را ریشه کن کند، تداوم می یابد. این خاطره در کلیدهای خانه نگهداری می شود که هنوز بر روی زنجیر دور گردن بسته می شود، در تاریخ شفاهی و آرشیوهای خانوادگی یافت می شود، در آثار هنرمندان و نویسندگان وجود دارد و در ارتباطهای پناهندگانی که اکنون در سراسر جهان پراکنده هستند طنین انداز و شنیده می شود. همانطور که در کنار همه کسانی که این تاریخ را نگه می دارند و به کارشان ارج می نهیم، همبستگی ویژه‌ای را با کتابداران و آرشیوداران همکار خود در فلسطین ابراز می کنیم.

در این لحظه حساس، ما باید ابزارهای خود را به عنوان کارکنان حوزة اطلاعات به کار بگیریم. حمایت از اقدامات کنونی اسرائیل مبتنی بر موج فزاینده‌ای از اطلاعات نادرست است که آخرین مورد در یک کارزار طولانی مدت برای عادی سازی استعمار و خشونت اسرائیل بکار گرفته شده است. کسانی از ما که در کشورهایی زندگی می‌کنند که از اسرائیل حمایت می‌کنند، وظیفه ویژه‌ای داریم که سواد رسانه‌ای خود را تقویت کنیم و اطلاعات نادرست را از بین ببریم.

از همه مردم می خواهیم اقدامات زیر را انجام دهند:

خود را در زمینه سابقه تاریخی و علل ریشه‌ای رویدادهای کنونی آموزش دهید تا آگاهانه  اعمال و گفتارتان را سازمان دهید.

مراقب "سوگیری ها و بی‌طرفی" باشید. بسیاری از منابع خبری تلاش می‌کنند تا ادعاهای هر یک از طرفین را بدون بررسی مستقل یا با زمینه‌سازی ارائه کنند، و اجازه انتشار اطلاعات نادرست و پنهان کردن ماهیت رویدادها را می‌دهند.

در برابر سانسور و در کنار دانشگاهیان، فعالان و روزنامه نگارانی که در مورد وضعیت فلسطین صادقانه صحبت کرده اند، ایستادگی کنید تا با ضررهای حرفه‌ای و سایر تلاش‌ها برای خاموش کردن صدای آنها روبرو نشوید.

مکالمات دشواری را با جامعه اطراف خود داشته باشید و رفتار اسرائیل با فلسطینیان را فریاد بزنید.

ما Decolonize Palestine را به عنوان یک مکان شروع در دسترس برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد فلسطین توصیه می کنیم. کتابداران و بایگانی‌های " با فلسطین" فهرست منابعی را برای دسترسی همگان به منابع خبری و مطالعه  متون علمی تاریخی تهیه کرده‌اند.

در نهایت، ما تأیید می کنیم که آزادی در فلسطین با مبارزه جهانی علیه نژادپرستی و امپریالیسم در هم آمیخته است. این نیروها بین ما و جهانی قرار دارند که در آن همه مردم می‌توانند اطلاعات و ایده‌ها را تبادل کنند. به عنوان کارکنان اطلاعاتی که برای تقویت گفتگو و یادگیری تلاش می‌کنند، از بین بردن این موانع بالاترین خواسته ماست. از این موضع، ما محکم بر حق همه مردم در مقاومت در برابر ظلم ایستاده ایم.

در حمایت از همکارانمان در فلسطین، در حمایت از مردم فلسطین و در حمایت از عدالت برای همه مردم، خواسته های زیر را اعلام می‌کنیم:

  • ما خواستار آن هستیم که حق اطلاعات به عنوان یک مؤلفه اساسی آزادی بشر مورد حمایت قرار گیرد و از گروه های حقوق بشر و نهادهای دولتی می‌خواهیم که برای بازگرداندن دسترسی به اینترنت به غزه در کنار سایر مقررات بشردوستانه فشار وارد کنند.
  • ما از جامعه بین‌المللی و کارکنان حوزة اطلاعات (کتابداران و آرشیویستها) می‌خواهیم که به فراخوان فلسطین برای "تحریم، محروم‌سازی از حقوق و ممانعت از دسترسی" (BDS (boycott, pestment, and sanctions)) توجه کنند و از کتابداران و همکاران امریکایی ( ایالات متحده) می‌خواهیم تا برای وضع قوانین علیه BDS که تهدیدی جدی در نقض متمم اول قانون اساسی ایالات متحده است، تلاش کنند.
  • ما از همه کارکنان حوزه علوم اطلاعات می خواهیم که دانش خود در مورد تبلیغات جنگی اسرائیل را بالاتر ببرند و بیشتر بیاموزند و با اقداماتی مانند توسعه مجموعه، برنامه ریزی عمومی و آموزش آکادمیک که شامل صدای فلسطینیان و اصلاح روایت های تحریف شده است، تلاششان را بیشتر کنند.
  • ما اصرار داریم که دولت‌های ما به کمک نظامی به اسرائیل، پوشش دیپلماتیک برای نقض قوانین بین‌المللی اسرائیل و سایر اشکال حمایت از اشغال سرزمین فلسطین پایان دهند.
  • ما خواستار ورود فوری کمک های بشردوستانه به غزه، توقف حملات و پایان دائمی محاصره هستیم.
  • ما خواستار پایان تمام و کامل اشغالگری اسرائیل و احترام به حق بازگشت همه فلسطینی ها هستیم.

با این شرایط است که می توان صلح عادلانه و پایدار را حفظ کرد.

امضا کنندگان:

گروه مقابله با محدود سازی مجموعه های ویژه1

Abolition in Special Collections

https://www.ablaspeccoll.org/home

انجمن کتابخانه‌های محروم  شده 2

Abolitionist Library Association

https://www2.archivists.org/groups/human-rights-archives-section/join-the-abolitionist-library-association

کارگران BPL با فلسطین (بروکلین، نیویورک)

BPL Workers with Palestine (Brooklyn, New York)

https://librarianswithpalestine.org/

پروژه منابع آرشیو جوامع(اوکلند، کالیفرنیا)

Community Archival Resource Project (Oakland, California)

https://www.eastsideartsalliance.org/community-archival-resource-project

گروه "همیاری آرشیو جوامع"

Community Archives Collaborative

https://communityarchivescollab.org/

حلمی لهر

Halemi Lehar

https://www.halemilehar.org/

انجمن کتابداران خاورمیانه (ایالات متحده)

Middle East Librarians Association (US)

https://www.mela.us/

شبکه پشتیبانی کتابخانه‌های زندان

Prison Library Support Network

https://plsn-nyc.tumblr.com/

ناشران برای فلسطین

Publishers for Palestine

https://publishersforpalestine.org/

کتابخانه QT (بوستون، ماساچوست)

QT Library (Boston, Massachusetts)

https://www.qtlibrary.org/

کتابخانه رایگان تاماراک (اوکلند، کالیفرنیا)

Tamarack Free Library (Oakland, California)

https://tamarackoakland.com/library

پروژه تگزاس پس از خشونت

Texas After Violence Project

https://texasafterviolence.org/

کتابخانه سیاه ونکوور

Vancouver Black Library

https://www.vancouverblacklibrary.org/

 

  1. "گروه مقابله با محدود سازی مجموعه های ویژه"1 . مجموعه‌ای از کارکنان کتابخانه‌ها، آرشیوها و مجموعه‌های ویژه است که علاقه‌مند به مقاله با پلیسی کردن نظارت برکتابخانه‌ها و آرشیوها، واکنشهای مسلحانه،  و تحت نظر گرفتن افراد از طریق کتابخانه‌ها و آرشیوها هستند.  https://www.ablaspeccoll.org/home
  2. "انجمن کتابخانه‌های محروم شده"، که در "بخش حقوق بشر آرشیوها" در مجموعه" انجمن آرشیویستهای امریکا " (American Society fo Archivists) معرفی شده است، شامل مجموعه‌ای از کارکنان کتابخانه‌ها، دانشجویان و اعضای جامعه (Communities)  است که برای مقاله با هر گونه نظارت پلیسی و محدود سازی در کتابخانه‌ها و محدود سازی آزادی جمعی آرشیوها و آرشیویستها اقدام می‌کنند.