کد خبر: 48194
تاریخ انتشار: سه شنبه, 05 دی 1402 - 11:40

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

قانون جدید فلوریدا مانع از ورود دانشجویان چینی، ایرانی و 5 کشور دیگر به آزمایشگاه‌های دانشگاهی می‌شود

منبع : مجله Science
یک قانون جدید ایالتی، از اعضای هیأت علمی دانشگاه های دولتی فلوریدا را که می خواهد دانشجویان فارغ التحصیل چینی، ایرانی و 5 کشور دیگر و پژوهشگران پسادکترای این 7 کشور را برای کار در آزمایشگاه خود بکار نگیرند.
قانون جدید فلوریدا مانع از ورود دانشجویان چینی، ایرانی و 5 کشور دیگر به آزمایشگاه‌های دانشگاهی می‌شود

به گزارش لیزنا، مقامات ارشد آموزش و پرورش ایالتی باید هر گونه استخدام پیشنهادی را پس از بررسی گسترده تایید کنند. یک قانون جدید ایالتی، از اعضای هیأت علمی دانشگاه های دولتی فلوریدا را که می خواهد دانشجویان فارغ التحصیل چینی، ایرانی و 5 کشور دیگر و پژوهشگران پسادکترای این 7 کشور را برای کار در آزمایشگاه خود بکار نگیرند.

در واقع این قانون از ماه جولای، موسسات را از گرفتن پول یا مشارکت با موسسات چین و شش "کشور نگران" دیگر منع می کند. فهرست همکاریهای دوطرفه ممنوعه شامل پیشنهاد دادن به پژوهشگران کشورهایی است که این ممنوعیت برای آنها وضع شده است. دانشجویان تنها در صورتی می توانند بکار گرفته شوند که از سازمانهای تصمیم گیر و سطح بالای آموزش عالی ایالت مجوز دریافت کنند. اما هنوز در این قانون نحوه عملکرد و روند اجرایی مشخص نیست و 12 کالج و دانشگاه دولتی تحت پوشش قانون هنوز در حال نوشتن قواد و شیوه نامه اجرایی برای اجرای این قانون هستند.

بیش از 280 عضو هیأت علمی در دانشگاه فلوریدا، که دارای بزرگترین مجموعه تحقیقاتی ایالت است، طوماری را امضا کرده اند و ازدانشگاه خواسته اند تا ابهام‌ها را هر چه زودتر  را برطرف کند و از سیاست درهای باز در مورد استخدام و بکار گیری پژوهشگران  حمایت کند. در این طومار که در 6 دسامبر برای بن ساس Ben Sasse ، رئیس دانشگاه ارسال شد، آمده است: «ما تقاضای فوری تصمیم‌ مثبت دانشگاه  را داریم که به ما امکان بددهد دانشجویان برتر بین‌المللی و فارغ‌التحصیلان را بدون توجه به ملیتشان در پروژ‌های خود بکار گیریم. "عدم اقدام سریع ممکن است منجر به از دست دادن دانشجویان استثنایی و رفتن آنها به دانشگاه‌های دیگر شود و مسلما چنین خسارتی جبران ناپذیر خواهد بود."

بلاتکلیفی ایجاد شده توسط قانون، دادن پیشنهاد همکاری پژوهشی به دانشجویان تحصیلات تکمیلی و پسا دکتری چینی برای پاییز 2024 را متوقف کرده است، کاری که معمولا  در دسامبر و اوایل ژانویه باید انجام شود. ژونگ رن پنگ، استاد برنامه ریزی شهری دانشگاه فلوریدا که مرکز برنامه ریزی و طراحی اقتباسی را مدیریت می کند، می گوید: «ما پنجره استخدامی سه ماهه را از دست داده ایم. و بهترین دانشجویان هرگز نمی توانند صبر کنند و مسلما جذب دانشگاههای دیگر می‌شوند.

این قانون (SB 846) به اتفاق آرا توسط قانون ایالتی در ماه مه تصویب شد، قانون مورد نظر، بخشی از تلاش گسترده‌تر قانونگذاران ایالتی و فرماندار "ران دیسانتیس"  برای خنثی کردن آنچه مجلس ایالتی به عنوان تلاش‌های چین و سایر کشورها برای تأثیرگذاری بر آنچه در دانشگاه‌های امریکا اتفاق می‌افتد و سرقت مالکیت معنوی، به عنوان بخشی از این مشکلات است.  حامیان به چند مورد اشاره می‌کنند که در آن دانشمندان دانشگاه فلوریدا نتوانستند روابط خود را با چین (به علت محرمانگی جزئیات کار پژوهش) فاش کنند یا از بودجه دولتی برای حمایت از کار در چین استفاده کرده‌اند؛ مدرکی که به گفته موافقن این قانون، نشان می دهد دانشگاه های ایالتی باید هوشیارتر باشند.

این قانون برای تمامی تعاملات دانشگاهی با چین، روسیه، کوبا، ایران، کره شمالی، سوریه و ونزوئلا اعمال می شود. موارد استثنا تنها زمانی مجاز هستند که شورای حکام، که بر آموزش عالی در ایالت نظارت می کند، تصمیم بگیرد که این تعامل "برای سلامت یا امنیت ایالات متحده یا ساکنان آن مضر نیست."

چنین مجوزی به صورت موردی برای کسانی که به دنبال موقعیت تحقیقاتی به عنوان دستیار پژوهشی که دانش‌آموخته یا پسادکتری هستند، اعطا می شود. (دانشجویان کشورهای مورد نظر همچنان می‌توانند در یک برنامه تحصیلات تکمیلی به عنوان دانشجو پذیرفته شوند، اما نمی توانند برای کار در یک پروژه تحقیقاتی دستمزد دریافت کنند). یک قانون 2021 از قبل دانشگاه های فلوریدا را ملزم می کند تا استخدام پیشنهادی هر محقق خارجی را بررسی کنند، این قانون شامل افرادی که در حال حاضر در کشور دیگری زندگی می کنند نمی‌شود، همچنین افرادی که 1 سال یا بیشتر در خارج از ایالات متحده آموزش یا شغل دارند - حتی اگر تابعیت ایالات متحده را داشته باشند. در بررسی سوابق هر کس به دلیل چیزی که در سابقه خود دارد که می‌تواند مظنون تلقی شود باید به FBI یا سازمان اجرایی دیگری که توسط فرماندار تعیین شده است گزارش شود.

در ماه اکتبر، شورای حکام رهنمودهایی را برای کمک به دانشگاه‌ها ارائه کرد تا سیاست‌های منطبق با قانون جدید را که فقط برای استخدام‌های بالقوه از هفت کشور مورد نظر اعمال می‌شود، تنظیم کنند. قرار بود رویه‌های جدید تا اول دسامبر اجرا شود. دیوید نورتون، معاون تحقیقات دانشگاه فلوریدا می گوید: "دانشگاه در حال حاضر در حال تدوین سیاست‌ها و رویه هایی است که با این الزامات جدید مطابقت دارد."

نورتون می گوید هم اکنون در دانشگاه فلوریدا حدود 350 دستیار فارغ التحصیل و 200 پسادکترا از هفت کشور مورد مشغول به کار هستند. اما اعضای هیأت علمی دانشگاه فلوریدا اثر موجی بسیار بزرگتری را از قانون جدید می‌بینند. در  طوماری که اعضای هیات علمی دانشگاه امضا کرده اند، آمده است: «تعداد قابل توجهی از درخواست‌های کار تخصصی - مهارتی برای برنامه‌های تحصیلات تکمیلی ما از این کشورهای است.» و در ادامه می‌«ویسند «محدودیت‌های جذب نیرو می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی تعداد متقاضیان ما را کاهش دهد ... و منجر به فرسایش و سقوط قابل توجه جایگاه دانشگاه فلوریدا در آن جوامع بین‌المللی شود».

ون جون زی Wenjun Xie  استاد شیمی رایانه ای Computational chemistry  که در ماه ژوئیه در دانشگاه فلوریدا سمت مسئولیت پروژه‌ای را برعهده گرفت، نگران است که حذف دانش‌جویان  کشورهای موجود در لیست می‌تواند توانایی آزمایشگاهی او را برای کارهای آزمایشگاهش کم و حتی فلج کند، در حالیکه نتایج کارهای اولیه پروژه نیاز برای دریافت کمک هزینه تحقیقاتی فدرال را نشان می‌أهد. او می‌گوید: «به‌عنوان یک محقق جدید که در زمینه تحقیقات هوش مصنوعی کار می‌کند، این وضعیت به‌ویژه برای من مشکل‌ساز است.

شیمیدان رایانه‌ای "چنگ لونگ لی" ، استاد تمام و رئیس همان بخش شیمی دارویی که اخیراً Xie را استخدام کرده است، می‌ترسد که این محدودیت‌ها "در زمانی که ما برای برتری در هوش مصنوعی تلاش می‌کنیم به شهرت دانشگاه فلوریدا لطمه بزند." لی می افزاید: «فکر می کنم داریم به پای خودمان شلیک می کنیم.»

لی همچنین نگران است که این قانون ممکن است اعضای هیأت علمی تحت حمایت کمک های مالی فدرال را در تضاد با قوانین ایالات متحده مبنی بر ممنوعیت تبعیض توسط افرادی که بودجه فدرال دریافت می کنند، قرار دهد. او خاطرنشان می کند: "به عنوان بررسی کنندگان اصلی صلاحیتها، ما قول می دهیم که بر اساس نژاد یا منشاء ملی تبعیض قائل نشویم." اما قانون ایالتی  SB 846 دقیقاً این کار را انجام می دهد.

ربکا کیزر، که دفتر جدیدی در زمینه امنیت تحقیقات در بنیاد ملی علوم را رهبری می کند، موافق است که "جدا کردن افراد هرگز ایده خوبی نبوده و نیست". کیزر که از اظهار نظر در مورد قانون فایالت لوریدا خودداری کرد، می‌گوید: «خطراتی توسط یک نهاد خاص یا یک دولت خاص وجود دارد. اما من فکر می‌کنم که بهتر است به جای حذف افراد، روی چگونگی رسیدن به بپاسخ مثبت به مساله با تدابیر مناسب تمرکز کنیم.»



نوشته جفری مرویس

مجله Science  جلد 832  شماره 6676،

ترجمه : لیزنا