کد خبر: 48210
تاریخ انتشار: یکشنبه, 10 دی 1402 - 09:53

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

انتشار شماره اول از دوره بیست و دوم سال 2024 فصلنامه IJISM

منبع : لیزنا
شماره اول (January-March) از دوره بیست و دوم  سال 2024 فصلنامه بین المللی IJISM  به سردبیری دکتر جعفر مهراد منتشر شد.
انتشار شماره اول از دوره بیست و دوم  سال 2024 فصلنامه IJISM

به گزارش لیزنا، دکتر محمدرضا قانع مدیر مسئول نشریه بین‌المللی International  Journal of Information Science and  Management (IJISM)  با صاحب امتیازی مؤسسه استنادی و پایش علم و فناوری جهان اسلام (ISC) با اعلام این خبر گفت : فصلنامه بین المللی IJISM شماره اول (January-March) از دوره بیست و دوم سال 2024 را قبل از موعد مقرر منتشر کرد.

وی در ادامه افزود: پژوهش هایی که محوریت موضوعی آنها مدیریت اطلاعات و دانش، پردازش داده و فناوری های اطلاعاتی، هوش مصنوعی، یادگیری ماشینی، بلاکچین و اینترنت اشیاء با رویکرد فعالیت های علم اطلاعات و دانش شناسی و کتابخانه ای، پردازش زبان طبیعی در حوزه ذخیره و بازیابی اطلاعات، سواد اطلاعاتی، فلسفه علم اطلاعات و همچنین در حوزه ارتباطات با رویکرد رسانه های اجتماعی و ارزیابی علم، فناوری و نوآوری و رتبه بندی دانشگاه ها است، مورد توجه فصلنامه IJISM هستند.

قانع اشاره کرد: سردبیر و گروه دبیران نشریه از مطالعاتی که سهم نظری یا روش شناختی یا رویکردهای نوآورانه دارند استقبال  می کنند.

باید یادآوری کرد در فصلنامه بین­ المللی IJISM مقالات، قبل از تصمیم گیری توسط اعضای هیأت تحریریه برای ارسال به داوری، از طریق نرم­افزارهای بین­المللی معتبر (iTenticate, Turnitin) جهت اطمینان از عدم سرقت علمی، مشابهت یابی می شوند. مدیر مسئول نشریه IJISM   در ادامه افزود : مدت زمان داوری یک مقاله به طور متوسط 6 هفته است. علاوه بر این وی اشاره کرد که برای جستجو و سهولت بازیابی و در نهایت رؤیت­ پذیری بیشتر، به مقالات دو شناساگر دیجیتالی DOR و DOI اختصاص داده می‌شود.

قانع گفت:  در شماره اخیر (January-March) تعداد 18 مقاله پژوهشی منتشر شده است که علاوه بر محققان داخلی از دانشگاه­ های مختلف، پژوهشگران از کشورهای ژاپن، مالزی، اندونزی، هند، نیجریه، زامبیا، غنا و اتیوپی در انتشار یافته­ های علمی خود با نشریه همکاری داشته اند.

وی تصریح کرد: پژوهشگران گرامی که تمایل به همکاری با نشریه دارند خواهشمند است قبل از تهیه و ارسال مقاله به گزینه SUNMISSION GUIDELINES     در وبگاه نشریه مراجعه فرمایند و مقاله خود را مطابق با دستورالعمل اعلام شده تدوین کنند. در این رابطه مدیر مسئول نشریه IJISM اشاره کرد که بیشتر اشکالات در استنادهای درون متن و فهرست منابع و همچنین رعایت نکردن دستورالعمل نشریه در ساختار مقاله است. شایان ذکر است که نشریه بین‌المللی IJISM از روش   APA پیروی می­کند.

قانع گفت: وجود تناظر یک به یک بین استنادهای درون متن و فهرست منابع و کامل بودن اطلاعات کتابشناختی ضروری و دارای اهمیت است. در خصوص رعایت ساختار مقاله وی درخواست کرد که نویسنده مسئول قبل از ارسال، مقاله را از جمیع جهات برای مطابقت با دستورالعمل نشریه بررسی نماید. ساختار مقاله به ترتیب شامل Introduction، Literature Review، Materials and Methods، Results، Discussion، Conclusion   و References است.

در ادامه قانع گفت: از استادان محترم و دانشجویان گرامی که نشریه افتخار دریافت مقالات مشترک آنها را دارد، تقاضا داریم که قبل از ارسال حتماً مقاله توسط استادان ذی­نفع بازبینی دقیق شود و سپس دانشجویان نسبت به ارسال آن اقدام نمایند. وی رعایت نگارش استاندارد زبان انگلیسی را مورد تأکید قرار داد و اشاره داشت برای این منظور در وبگاه نشریه Author Services وجود دارد (این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید ) .  در پیوند با اشکالات مورد اشاره در خصوص مقالات ارسال شده افزو:  مقالاتی که با این اشکالات مواجه هستند در بررسی اولیه(Desk Decision)   عودت داده می­شوند.

قانع افزود:  مقالات شماره 2 از دوره بیستم و دوم سال 2024  April-June در فرایند تولید قرار دارند و به احتمال زیاد زودتر از موعد مقرر انتشار می­ یابد.

وی از تمامی داوران محترم داخلی و خارجی که با دقت نظر در کیفی سازی مقالات فصلنامه بین المللی IJISM با نشریه همکاری داشته اند مراتب قدردانی گروه دبیران را اعلام کرد.

در پایان قانع گفت: علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر و مشاهده آخرین شماره نشریه  Vol. 22, No. 1, 2024, (January-March) و شماره‌­های پیشین می­‌توانند به نشانی https://ijism.ricest.ac.ir   مراجعه کنند.