کد خبر: 48304
تاریخ انتشار: سه شنبه, 03 بهمن 1402 - 12:51

داخلی

»

کتابخانه و کتابداری

پاسخ و پیشنهاد سه ناشر به طرح پیشنهادی «به سوی انتشار مسئولانه» ائتلاف S

منبع : لیزنا
سه ناشر انجمن‌های علمی، انتشارات مؤسسه فیزیک (IOP)، انتشارات مؤسسه فیزیک آمریکا (AIP) و انجمن فیزیک آمریکا (APS) گرد هم آمده‌اند تا پیشنهادی به «به سوی نشر مسئولانه»  ائتلاف اس coAlition S  ارائه دهند. 
پاسخ و پیشنهاد سه ناشر به طرح پیشنهادی «به سوی انتشار مسئولانه» ائتلاف S

به گزارش لیزنا،‌سه ناشر انجمن‌های علمی، انتشارات مؤسسه فیزیک (IOP)، انتشارات مؤسسه فیزیک آمریکا (AIP) و انجمن فیزیک آمریکا (APS) گرد هم آمده‌اند تا پیشنهادی به «به سوی نشر مسئولانه»  ائتلاف اس coAlition S  ارائه دهند.  

IOP Publishing یک شرکت تابعه متعلق به مؤسسه فیزیک  انگلستان است که یک انجمن غیرانتفاعی است و از کار مؤسسه برای الهام بخشیدن به مردم برای توسعه دانش، درک و لذت بردن از فیزیک پشتیبانی می کند. انتشارات AIP یک شرکت غیرانتفاعی متعلق به موسسه فیزیک آمریکا است و از اهداف خیریه، علمی و آموزشی این سازمان از طریق فعالیت‌های انتشاراتی علمی در زمینه‌های فیزیکی و علوم مرتبط حمایت می‌کند.   APSسازمان غیرانتفاعی ع است متعلق به انجمن فیزیک امریکا که برای پیشرفت و انتشار دانش فیزیک از طریق مجلات تحقیقاتی برجسته، نشست‌های علمی و فعالیت‌های آموزشی، توسعه، حمایت و بین‌المللی فعالیت می‌کند.

این سوی، cOAlition S، گروهی از سازمان‌های مالی تحقیقاتی ملی که توسط کمیسیون اروپا حمایت می‌شوند، اخیراً طرح جدیدی را برای «اکوسیستم ارتباطی باز و تحت هدایت محققان» به نام «به‌سوی انتشارات مسئولانه» ارائه کرده‌اند. این طرح دور شدن از مدل‌های انتشار فعلی را پیشنهاد می‌کند که به موجب آن محققان به جای ناشران مسئول تعیین چگونگی، زمان و مکان انتشار تحقیقات هستند. بر اساس coAlitionS، ارتباطات علمی باید تغییر کند، زیرا ناعادلانه و کند است، پتانسیل کامل بررسی همتایان را درک نمی کند و مشوق های شغلی را در خود جای می دهد که به علم آسیب می زند.

پیشنهاد (Proposal( مشترک سه انجمن:

ناشران جامعه، انتشارات AIP، انتشارات IOP و انجمن فیزیکی آمریکا از تلاش coAlition S برای به دست آوردن بازخورد گسترده و اولیه در مورد این پیشنهاد حمایت می کنند و از این گزاره کلی حمایت می کنند که انتشارات علمی باید برای بهبود تلاش کند و برای تغییرات مثبت باز بماند. ما همچنین چشم انداز دستیابی به یک سیستم انتشار بازتر را به اشتراک می گذاریم، جایی که نیازهای محققان محرک اصلی نوآوری هستند و در آن محققان برای طیف وسیع تری از کارشان شناخته شده و پاداش می گیرند. با این حال، این پیشنهاد سیستم انتشارات دانشگاهی را نادرست معرفی می‌کند و اذعان دارد که نقش ارزشمندی را که ناشران موسساتی (متعلق به انجمنهای علمی) می‌توانند و باید در هر تحول آینده سیستم ایفا کنند، تشخیص نمی‌دهد.

در طرح جدید Plan S ادعا می‌کند که سیستم انتشار فعلی باعث تاخیرهای غیرضروری در اشتراک گذاری خروجی‌های تحقیقاتی می شود. با این حال، پلتفرم‌های پیش‌چاپ مانند arXiv از سال 1991 انتشار غیررسمی و رایگان تحقیقات را امکان‌پذیر کرده‌اند. و مدل‌های در حال تکامل برای انتشار مجلات با داوری همتا، اکنون به نسبت فزاینده‌ای از مقالات تحقیقاتی نهایی امکان انتقال پایدار به دسترسی آزاد را می‌دهند.

درست است که بررسی همتایان و سایر بررسی‌های سرمقاله برای جنبه‌هایی مانند ارتباط علمی، کامل بودن نسخه، وضوح زبان و نشانه‌های سرقت ادبی زمان بر است. اما دلایل خوبی برای وجود مکانیسم‌های کنترل کیفیت وجود دارد و نباید آن‌ها را به عنوان «تاخیرهای غیر ضروری نادیده گرفت، همانطور که در پیشنهاد مطرح شده است. ناشران تعداد فزاینده‌ای از مقالات تحقیقاتی تقلبی را دریافت می‌کنند - مانند مقالاتی که توسط کارخانه‌های متقلب مقاله‌سازی  تولید می‌شوند یا با محتوای  تولید شده توسط هوش مصنوعی و اعلام‌نشدن  و استناد ندادن به آن به ناشران ارسال می‌گردند.

 اگر این مقالات جعلی وارد متون علمی شوند، اعتبار، اعتماد و اطمینان به علم از بین می رود. شناسایی، بررسی و اقدام در مورد نقض صداقت پژوهشی  نمونه مهمی از کارهای پیش از پذیرش ناشران است که زمان و منابع قابل توجهی را می طلبد. ناشران، سرمایه‌گذاران، مؤسسات و سیاست‌گذاران باید در مورد چگونگی مبارزه با این مشکلات مشترک صحبت کنند، نه اینکه آنها را نادیده بگیرند یا بدتر از آن، ساختارهای فعلی را کمرنگ کنند.

پیشنهاد coAlition S همچنین بیان می‌کند که سیستم انتشار فعلی نمی‌تواند پتانسیل بررسی همتایان را درک کند. بسیاری از ناشران، به‌ویژه ناشران موسساتی (انجمنهای علمی) ، به طور مستمر شیوه‌های بررسی همتا را اصلاح و تقویت کرده‌اند تا از بررسی دقیق، به موقع و شفاف تحقیق اطمینان حاصل کنند. نمونه‌هایی از این نوآوری‌ها عبارتند از بازخورد بازبین، گزارش‌های بازبینی شفاف و مشارکتی، و بازبینی مضاعف ناشناس. چنین تلاش‌هایی نشان‌دهنده تعهد مداوم به بهینه‌سازی فرآیند بررسی همتا به‌گونه‌ای است که به‌طور سازنده بر پایه‌های موجود بنا شده است.

ناشران موسساتی برای خدمت به نیازهای جامعه خود وجود دارند و می توانند موتورهایی برای تغییر باشند. انتشارات IOP، انجمن فیزیک آمریکا AIP و موسسه فیزیک آمریکا APS  هر سه توسط و برای جامعه جهانی علوم فیزیکی هدایت می شوند. ورود جدی در این راه ما را قادر می سازد تا بر بدنه جهانی دانشمندان رشته خود تأثیر بگذاریم. ناشران انجمنهای علمی نقشی کلیدی در ارائه آخرین نوآوری ها و انتشار بهترین شیوه‌های انتشار متناسب با نیازهای جوامع تحقیقاتی که به آنها خدمت می کنند، ایفا می‌کنند. سرمایه‌گذاران و سایر ذینفعان حیاتی باید با ناشران موسساتی تعامل داشته باشند و از ساختن سیستم‌های جدید و دوباره از ابتدا، با تمام هزینه‌ها، تلاش‌ها و ریسک‌های مکرر که ممکن است به همراه داشته باشد، اجتناب کنند.

مقیاس و فوریت چالش‌هایی که جامعه ارتباطات علمی با آن مواجه است، مانند تهدیدات صداقت پژوهشی و اعتماد به علم، هوش مصنوعی، و تنوع و شمول، همه ما را ملزم می‌کند تا با همکاری بیشتری با هم کار کنیم و پیشرفت‌های مهمی را در جایی که امکانش را داریم انجام دهیم. ما از فراخوان گفتگو درباره آینده ارتباطات علمی حمایت می کنیم. با این حال، اگر می‌خواهیم پیشرفت واقعی و پایدار داشته باشیم، بسیار مهم است که دیدگاهی متعادل از سیستم فعلی داشته باشیم و به طور کامل باور کنیم که ناشران - به‌ویژه ناشران انجمنهای علمی که نماینده جوامع متخصص هستند - می‌توانند فرآیندها و سیستم‌های موفق موجود را پیش از جایگزینی کل سیستم بررسی و رشد دهند و در خدمت اهداف جامعه علمی باشند.